Q&A: Møbelplatform / danishdesign MAKERS

Q&A: Møbelplatform / danishdesign MAKERS

Vi har talt med tre designere fra danishdesign MAKERS. Fra venstre Evalou Hauge, Alvilde Holm og designduoen Nikolaj Steenfatt & Jonas Edvard. Foto: Kristine Funch & Emilia Therese

af Stine Nørgaard Lykkebo

Skribent og tidligere redaktionssekretær for kunsten.nu.

Billedserie

Stockholm Furniture Fair
7 - 11 feb 2017
stockholmfurniturelightfair.se

24 designere er under navnet danishdesign MAKERS på vej til at udstille på Stockholm Furniture Fair. Udstillingen præsenterer 20 projekter, der sparker designernes egne formsprog ud i det ekstreme. Vi har sat tre i stævne for at få et indblik i deres bidrag.

Årets tematiske afsæt er ‘Extremely’. Og det er blevet diskuteret til hudløshed blandt medlemmerne i danishdesign MAKERS. For hvori består det ekstreme, og hvordan omsætter man disse abstrakte idéer konkret i møbler og tekstiler?

Gruppens designere, der i år er blevet udtaget via en ansøgningsrunde, er ikke helt enige. Derfor udstiller de i Stockholm hver deres take på ‘det ekstreme’, eller som medstifter af danishdesign MAKERS, Thomas Albertsen, fortæller: “Man kan sige, at hver enkelt præsenterer sit eget på en ekstrem måde.”

Nogle ting er dog helt fastlagte for udstillingen i Stockholm. Alle produkter er nyskabte, færdige og brugbare prototyper. Udstillingen er ikke en kunstudstilling, den er kommerciel. Og selvom det ifølge Thomas Albertsen kan være lidt tabuiseret at sige højt, så er formålet med gruppens ekspedition til Stockholm at gøre producenterne nysgerrige og forhåbentlig få konkrete aftaler og gode kontakter med hjem.

Q&A: EVALOU HAUGE

Hvad har du skabt til udstillingen i Stockholm?
Jeg har designet et digitalprintet og håndbroderet vægtæppe med titlen Extremely Dead, hvorpå jeg har fået håndbroderet sorte perler, palietter og guldtråd.

Motivet er døde fugle, jeg har scannet, så de nærmest flyver på en nattesort, glimtende himmel. Det var en meget fin oplevelse at låne de døde fugle hos en konservator. De lå svøbt i papir i en fryser, og da de var tøet op, spredte jeg deres små vinger ud med fingrene og scannede dem.

Evalou Hauges vægtæppe, 2017. Foto: Kristine Funch & Emilia Therese

Hvorfor døde fugle?
Vægtæppet er en slags fortsættelse af mit bidrag til danishdesign MAKERS’ udstilling Made Here på IMM sidste år – bare mere ‘extreme’. Sidste års projekt bar titlen Still life detached og var en hommage til kunstgenren stilleben, hvor man blandt andet ser opstillinger af blomster, vaser, bøger og døde dyr, gengivet i malerier med sort baggrund. Så jeg tænkte: Hvad er mere ekstremt end at scanne plukkede blomster? – døde fugle. Og for at gøre det endnu mere ekstremt, fik jeg idéen til de håndbroderede detaljer omkring fuglene. Så jeg fandt en systue i Indien, hvor man stadig kan udføre dette fantastiske håndværk.

Hvad betyder det at indgå i danishdesign MAKERS?
Det betyder uendelig meget. Det er en kæmpe gave og ære at få lov til at arbejde og udstille side om side med alle de andre designere. Normalt kan mit arbejde godt være både ensomt og indadvendt, men sammen tvinges man til at have en dialog med andre professionelle designere, om hvad det er, vi skaber, og hvad vi ønsker, dansk design skal være i fremtiden.

Hvad håber du på at få ud af udstillingen i Stockholm?
Jeg skal derop for at møde andre designere og forhåbentlig fremtidige samarbejdspartnere. Alle årene har jeg lavet showpieces, som måske ikke egner sig specielt til masseproduktion, men som i højere grad viser, hvad jeg kan, og hvordan “the World of Evalou” ser ud.

Q&A: ALVILDE HOLM

Fortæl om dit projekt til udstillingen i Stockholm.
Til ‘Extremely’ har jeg designet et displaysystem, der via moduler kan sammensættes til et fritstående rumligt reolsystem. Jeg har været optaget af den måde, vi samler ting omkring os på, for derefter at udstille dem i hjemmet som noget særligt værdifuldt. Møblet er inspireret af museer og montre, og tanken er, at det kan bruges til at skabe sin egen udstilling i hjemmet.

Alvilde Holm: EXA, 2017. Foto: Kristine Funch & Emilia Therese

Min proces har været styret af værkstedsarbejde, hvor jeg har udviklet prototypen på Statens Værksteder for Kunst. Min skitse har været direkte i 1:1, hvilket afspejles i møblet, der både æstetisk og funktionelt bærer præg af min analoge tilgang.

Hvordan har du forholdt dig til tematikken ‘Extremely’?
Mit udgangspunkt var at lave et møbel til ting, vi finder ekstremt værdifulde. Jeg har det ambivalent med den måde, vi indretter os på, hvor objekter bliver ophøjet og sat frem som museumsgenstande, der afspejler, hvem vi er.

Møblet har fået undertitlen Extremely Exhibitionistic, som her henviser til den menneskelige trang til at iscenesætte og udstille sig selv. Derudover har jeg fået en forkærlighed for stål og har med ‘Extremely’ som tema prøvet at gå hele vejen og udføre så meget som muligt i stål.

Hvad betyder danishdesign MAKERS for dig?
Som forholdsvis nyuddannet betyder det meget at være med i en sammenslutning som denne. Jeg har både fået mulighed for at udvikle mit eget formsprog, samtidig med at jeg har kunne sparre med andre designere. At arbejde enkeltvis under samme tema giver tilpas dele irritation og glæde, og det har været inspirerende. Først og fremmest har danishdesign MAKERS givet mulighed for at møde en masse nye dygtige kollegaer, som måske kan udløse nye samarbejder med tiden.

Hvad håber du på at få ud af udstillingen i Stockholm?
Jeg håber selvfølgelig på, at udstillingen giver opmærksomhed omkring vores produkter og om os designere. Det er en god mulighed for at møde andre i branchen, og så ser jeg frem til en spændende uge med de nye kollegaer fra danishdesign MAKERS.

Q&A: JONAS EDVARD & NIKOLAJ STEENFATT

Hvordan er jeres projekt til ‘Extremely’?
Vi har lavet stolen Volume, der består af et sæde og en ryg i perforeret plademetal. Pladerne er presset i form, der omslutter stolens understel, der også er i stål. Stolen er tegnet med to forskellige understel, som begge vises på messen. Stolen vises i forskellige overfladebehandlinger og kan fungere både inde og ude.

Udgangspunktet for projektet er forarbejdningen af den tynde stålplade, der er presset i voluminøse kurver som kontrast til den transparente tynde plade – heraf navnet Volume.

Jonas Edvard & Nikolaj Steenfatt: Volume Chair, 2017. Foto: JE & NS

På hvilken måde er jeres stol ekstrem?
Projektet tager udgangspunkt i plademetal, som historisk set har været og bliver brugt i ekstreme situationer som fx karosseriet på en bil, vingerne på et fly eller som tag på en bygning. Det er et materiale, som er stærkt og samtidigt let kan forarbejdes på utallige måder. Det var interessant at arbejde med netop plademetal til årets udstilling, fordi brugen af perforeret plade skaber en let og gennemsigtig stol – et sæde, der kan bære kroppen, men som man samtidig kan se igennem.

Hvad betyder danishdesign MAKERS for jer?
danishdesign MAKERS er en god udstillingsplatform og for os en god måde at udvide vores netværk på. Vi lærer nye kollegaer at kende, og på messerne møder vi nye samarbejdspartnere. Der er desuden et godt socialt miljø i udstillingsgruppen, som er utrolig givende, fordi vi fagligt oparbejder en platform, hvor vi hjælper hinanden. Vi har både under dette års deltagelse og sidste år haft stor glæde af de andres gode råd i udviklingsfasen. Det bliver produkterne kun bedre af.

Hvad håber I på at få ud af udstillingen i Stockholm?
Vi håber først og fremmest på at finde en samarbejdspartner til videreudvikling af projektet. Men også på at skaffe nye kontakter, vi kan arbejde sammen med om fremtidige projekter.

danishdesign MAKERS blev stiftet i 2013 af designerne Thomas Albertsen, Antonio Scaffidi og Øivind Slaatto. Det hele startede med en idé om at gå et par stykker sammen om en udstilling til messen i Bella Centret, men så opstod tanken om at få endnu flere formgivere med og endte med at blive en udstilling på IMM (The International Interiors Show) i Köln.

Siden har danishdesign MAKERS været navnet på en bred alliance af danske såvel som udenlandske designere – alle med en tæt tilknytning til dansk design. Hvert år gestalter gruppen sig på ny for at skabe dynamik i udstillingskonstellationen. Indtil nu har alliancen været i Köln tre gange, men i år udstiller de altså på Nordens største møbelmesse i Stockholm.

I år er danishdesign MAKERS udstilling fuldt funderet, takket været materialer fra gulvproducenten Dinesen og et kontantbeløb fra Statens Kunstfond.

Se flere billeder af danishdesign MAKERS projekter til Stockholm her: danishdesignmakers.com

Del artiklen

'Q&A: Møbelplatform / danishdesign MAKERS'

Facebook