Hammerdans

Hammerdans

Sølvsmed Yuki Ferdinandsen kombinerer dansk sølvhåndværk med den japanske 'arare'-teknik, hvor hun banker op mod 80.000 gange for at skabe ét enkelt værk. Foto: Martin Mydtskov

af Pia Olsen

Som aktiv skribent og stylist er Pia Olsen vant til at arbejde visuelt og journalistisk i designbranchen, som hun dækker for aviser og magasiner via sit firma Living Stories.

Billedserie

MINDCRAFT17
4 - 9 apr 2017

Tir kl 11-23
Ons-lør kl 11-21
Søn kl 11-17

San Simpliciano
Piazza Paolo VI 6
20121 Milano

Sølvsmed Yuki Ferdinandsen skal vise sine metalværker på årets MINDCRAFT-udstilling i Milano. designETC har talt med kunsthåndværkeren om mødet mellem japansk teknik og dansk sølvhåndværk.

Klank, klank, klank, klank, klank… Den lille hammer banker uafbrudt på det blanke sølv. Næsten som en lille stepdans. Dagens hovedperson kalder da også processen for “min hammerdans.” Jeg er taget på besøg hos kunsthåndværker Yuki Ferdinandsen, for at høre mere om hendes sølvarbejde, der har fået en prestigefyldt plads på udstillingen MINDCRAFT17 i Milano. Og det er ikke uden grund.

For Yuki Ferdinandsens værker vækker i dén grad beundring. Hun har en forkærlighed for den gamle, japanske teknik ‘arare’, hvor hun med en lille hammer banker små prikker eller forhøjninger i sølvet. Og der bliver virkelig banket igennem for at skabe den prikkede overflade.

”Jeg banker sølvet op i form, og derefter markerer og måler jeg op i hånden, hvor mine arare-‘dots’ skal bankes op både på indersiden og på ydersiden. Som regel banker jeg op til 4.000 dots i et værk, og da jeg banker ca. 20 gange på hver arare-dot, bliver det ofte til 80.000 slag per værk,” forklarer Yuki Ferdinandsen.

Yuki Ferdinandsen. Foto: MINDCRAFT / jeppegudmundsen.com

Prikkerne bliver lagt helt symmetrisk efter den italienske matematiker Fibonaccis sekvens i for eksempel et mønster, der minder om de forstenede søpindsvind, du kan finde i strandkanten. I det hele taget trækker Yuki Ferdinandsen meget på naturens motiver, og i hendes værker møder du også velformede blade, franske anemoner og frøstande fra valmuer, der bryder de stramt anlagte Fibonacci-dots. Det får sølvet til at leve og har bestemt givet dansk sølvtradition et helt nyt udtryk.

Tid til sølv
Men hvorfor lige denne passion for sølv? Kunne man ikke bruge andre materialer?

”’Arare’ udtrykkes smukkest i sølv, og derfor bruger jeg altid sølv til mine værker. Sølv er et materiale med holdbarhed, vægt, lys, refleksion og kontrast. Derudover har sølvet en unik glans, som er varm og kølig på samme tid. Det er den glans og disposition, der giver charmen ved at arbejde med sølv,” fortæller kunsthåndværkeren.

I år er temaet for MINDCRAFT-udstillingen ‘tid’, kurateret af multikunstneren Henrik Vibskov, og ud over Yuki Ferdinandsen skal 14 andre danske kunsthåndværkere udstille i det milanesiske kloster San Simpliciano, der med sin hvælvinger og store indergård vil skabe magiske rammer til de nytænkende værker. Hver kunstner med sin særlige fortolkning af tid.

Yuki Ferdinandsens bud er tre værker med inspiration fra det abstrakte koncept. Igen og naturligvis med udgangspunkt i sølv og arare-teknikken:

”Temaet ‘tid’ er for mig arbejdstid. Jeg har delt min arbejdsgang op i tre faser: starten, midtfasen og afslutningen, og mine tre værker repræsenterer hver især forskellige stadier af processen i alle mine værker. Det første værk repræsenterer starten på et nyt værk, Time Space. Det næste værk, Speed, er fasen midt i processen. Og det tredje værk, Sigh of Ease, er den sidste fase; dér hvor jeg kan se det færdige resultat,” fortæller Yuki Ferdinandsen.

Yuki Ferdinandsens tre værker til MINDCRAFT: Time Space, Speed og Sigh of Ease, 2016. Foto: MINDCRAFT / jeppegudmundsen.com

Tålmodighed og arbejdsmoral
Spørger man kunsthåndværkeren om, hvad den største udfordring har været i forhold til arbejdsprocessen, lyder svaret:

”Alt mit arbejde er udfordrende. Jeg presser hele tiden min kundskab til det yderste for at præstere og levere det bedste.”

Med den arbejdsmoral forstår man godt, at Yuki Ferdinandsens værker er efterspurgte, og faktisk er det anden gang, hun deltager i MINDCRAFT. Kunsthåndværkeren var også med sidste år, hvor designduoen GamFratesi kuraterede udstillingen In My Mind Craft.

Yuki Ferdinandsen: Time Space, 2016, detalje. Foto: MINDCRAFT / jeppegudmundsen.com

”Det var en ære for mig at blive valgt til MINDCRAFT16 som den første sølvsmed, der viser korpussølv. Og at få lov til at opleve det igen i år sammen med 14 meget talentfulde kunstnere på MINDCRAFT17 er stort for mig. MINDCRAFT har vigtig betydning for mit virke som sølvsmed, gennem den opmærksomhed mine værker har fået. Mit håb er, at jeg ved at udstille for et større publikum får vist, at et relativt overset materiale som sølv kan være et kunstobjekt,” fortæller Yuki Ferdinandsen.

Kærlighed til faget
Men hvordan opstår sådan en unik tilgang til et gammelt håndværk? Jo, egentlig har Yuki Ferdinandsen formået at smelte elementer sammen fra sit liv og formidle dem igennem sølvet.

Hun er født i Japan, hvor hun blev uddannet ved Saga Junior College of Art og Tsuibu Metal Art School, begge i Kyoto. I 1988 kom hun til Danmark, hvor hun blev draget mod Georg Jensen og det danske sølvhåndværk. Her arbejdede hun i en årrække som ciselør, men videreuddannede sig efterfølgende på Guldsmedehøjskolen og begyndte at undervise som faglærer i ciselering. Sideløbende har hun arbejdet med sine egne værker og skabt fade, tekander, fingerringe, fade, lysestager, skåle, æsker, vaser – alt med signaturteknikken arare.

Yuki Ferdinandsens sølvværker har opnået både national og international opmærksomhed, og hun har efterhånden modtaget en regn af prestigefylde priser.

”Den største oplevelse i min karriere har værket, at opnå anerkendelse som sølvsmed, gennem de priser jeg har modtaget. Men det er mindst lige så stort for mig, at mine værker skaber så meget opmærksomhed,” fortæller hun.

Bagkatalog med variation
På listen over priser står blandt andet Karl Gustav Hansen Prisen 2012 på Koldinghus, hele to priser fra Hammarklubben, og så er der én pris, som skiller sig ud fra de andre. For i 2015 vandt Yuki Ferdinandsen én af verdens mest prestigefyldte priser for sølvsmede: Schoonhoven Silver Award i 2015 med det monumentale værk Silence.

Samtidig var det første gang, at en dansk repræsentant fik prisen, så det vakte særlig stor jubel i branchen. Og da Yuki Ferdinandsen deltog i udstillingen Masterpiece i London sidste år, blev hendes værk sammen med tre andre fremhævet af Sothebys Institute of Art som ét af de værker, man skulle opleve.

Yuki Ferdinandsen vandt den prestigefyldte pris Schoonhoven Silver Award i 2015 med det monumentale værk Silence. Diameteren er 60 cm, og hun har banket 4.048 dots på værket med sin ‘arare’-teknik. Foto: Anders Bøggild

Men det slutter naturligvis ikke her. For Yuki Ferdinandsen har mere på hjertet. Netop nu er hun i fuld gang med at hamre løs på det næste projekt til Koldinghus Museums 750 års jubilæum i 2018, hvor hun er blevet inviteret til at udstille sammen med sølvsmed Carsten From Andersen på en fælles soloudstilling, hvilket hun er meget beæret over. Når man spørger til opskriften på hendes succes, lyder svaret:

”Jeg tror, det er fordi, jeg altid arbejder koncentreret, fokuseret og med den store tålmodighed, mine arbejder kræver. Det tager mellem to til tre måneder at lave de tusindvis af slag med min hammer. Men som jeg altid siger: ”I love my hammerdance.”

Del artiklen

'Hammerdans'

Facebook