Q&A: AddOneJewelry

Q&A: AddOneJewelry

AddOneJewelry tegner først skitser i hånden, derefter i 3D-programmer på computeren. Foto: Lisbeth Damgaard

af Stine Nørgaard Lykkebo

Skribent og tidligere redaktionssekretær for kunsten.nu.

Billedserie

AddOneJewelry sælges her
og hos Galleri Bærbart

3D-printede smykker i nylon. Det er, hvad guldsmed Tina Richter og designer Helle Grangaard under navnet AddOneJewelry har kastet sig ud i med bankende hjerter. Vi har bedt de to formgivere uddybe…

Fortæl om konceptet bag AddOneJewelry.
Vores mission er at skabe ‘affordable luxury’ – dvs. skønne, sjove og anderledes smykker, som udfordrer traditionel smykkekunst. Vores smykker er til kvinder, som tør bære noget, der ikke ligner det kendte. Navnet AddOneJewelry kom sig egentlig af den digitale verdens udtryk ”add ons”. Vores navn ‘AddOne’ er dog mere kommercielt – altså ”køb en mere” – og lægger samtidig op til, at man bærer flere ringe sammen.

Hvordan adskiller AddOneJewelry sig fra det traditionelle guldsmedearbejde?
Det spændende ved vores produktionsform – altså det 3D-printede – er, at designet og formgivningen fylder det hele, men selve produktionen er usynlig. Det er helt omvendt af, hvordan det traditionelle guldsmedehåndværk fungerer; det er et langt mere langsommeligt arbejde. Vi sender blot en fil og en farvekode afsted, og så kommer smykkerne hjem klar til salg. Og det er jo det skønne ved teknologien: at prototypen er en færdig model. På den måde kan vi træffe beslutninger hurtigt. Fra filen er sendt til Tyskland, til vi har et emne, går der ikke ret mange dage.

MayBeAFlower 1-broche. Foto: Lisbeth Damgaard

I beskriver selv, at I befinder jer i feltet mellem design, guldsmedefaget og mode. Hvordan det?
Moden er en vigtig faktor, og vi inspireres ofte af både materialer, farver, trends og styling. Men også af selve håndværket. Vi har mulighed for at arbejde med farver på en helt anden måde. For eksempel er det en stor medspiller i vores styling, at vi kan vælge en bordeaux ring frem for en i guld eller hvidguld.

Guldsmedehåndværket ligger i, at alt teknik – dvs. dimensioner, tykkelser, afprøvninger, samlinger osv. – er af høj kvalitet og gennemtænkt og ikke mindst afprøvet i brug. Det er også tilpasset og udviklet efter materialets egenskaber. Samtidig befinder vi os jo i det traditionelle smykkeunivers med ringe og brocher (manchetknapper er på vej), og faktisk bliver alle nålene på brocherne lavet i hånden og sat på.

En af AddOneJewelry’s skitser.

Desuden skal man ikke glemme, at det at tegne i 3D-computerprogrammer også er et håndværk. Det tager lang tid og kræver meget øvelse at beherske. Ligesom med guldsmedehåndværket er det først, når man er sindssygt dygtig, at man kan udfordre løsninger og teknikker og dermed skabe nyt.

Design-tilgangen handler både om materialet, håndværket og produktionsformen. Vi har designet produktet ind i smykkefeltet, og vi har lavet research i forhold til dem, der skal bære smykkerne. På mange måder har vi brugt designprocessen som en udviklingsmetode, og her komplimenterer vi hinanden rigtig godt. Tina har erfaringen med guldsmedearbejdet, og jeg (Helle) bidrager med min designbaggrund til formgivningen – vi mødes så og sige på tegnebrættet og skaber fælles produkter.

Alle AddOneJewelrys ringe på stribe. Courtesy: AddOneJewelry

Jeres brug af nylon er et utraditionelt valg. Hvad ligger til grund for dette valg, og hvad karakteriserer nylon som materiale?
Nylon er muligheden. Med den teknologi, som er til stede nu, er nylon det eneste printmateriale, der er interessant i denne her sammenhæng. Det kan genanvendes, og det kan farves. De andre plastmaterialer, man har til rådighed i dag, ligner noget til proteser. Nylon er slidstærkt, holdbart og så er det fleksibelt og knækker ikke så let. Alle sammen kvaliteter, vi synes er gode.

Vi har selv gået med alle smykkerne, trådt på dem og haft dem i opvaskemaskinen for at sikre os, at de holder til at blive båret. Det er en kæmpe designmæssig frihed, at vi ikke skal forholde os til vægt, volumen og pris, fordi materialet giver lov til meget mere. Vi var aldrig nået derhen, hvis vi havde arbejdet med ædelmetal.

Hvad synes I overordnet, et smykke skal kunne?
Vi synes overordnet, at et smykke skal kunne sælges! For det er jo sådan, at hvis ingen har lyst til at bære det, så er det ikke et smykke. Samtidig kan smykker fortælle historier. De fortæller om bærerne; om ham eller hende, der har truffet et valg om et pryde sig med en genstand. Og der kan være 1.000 årsager: farven, formen, at det rasler, at det sender et signal osv.

AddOneJewelrys smykker kan bæres flere ad gangen. Foto: Lisbeth Damgaard

Hos os skal smykkerne have et element af leg i sig – især ringene. De skal være æstetiske og spændende, så man lægger mærke til dem. Vi formgiver efter egen mavefornemmelse og inspireres af alt muligt: en blomst, et mønster, en overflade.

Hvorfor er det nødvendigt at udfordre den traditionelle smykkeformgivning?
Det at gøre noget, de andre ikke gør, er inspirerende og gør måske en forskel – det vil vise sig! Det er en frihed, at ingen andre går foran os; mulighederne er på den måde nye og mange.

Samtidig er vi ude, hvor vi ikke kan bunde. Ingen af os har før lavet et brand, arbejdet med markedsføring, stylet produkter eller forstået vigtigheden af de sociale medier, og vi har ingen investor. Så alt er nyt og jomfrueligt.

Nogle guldsmede vil nok sætte spørgsmålstegn ved, hvor det gode, gamle, gedigne håndværk er blevet af i jeres smykker. Hvad vil I så svare?
Vi går dem i hvert fald ikke i bedene. Det eneste man kan komme efter, er, at vores smykker ikke er håndlavet. Men det er de jo så alligevel. For tankerne og overvejelserne er de samme, og det er stadig hånden, der arbejder. Det er bare ikke en fil, men en mus vi holder i hånden.

Det er jo lidt ligesom med møbelindustrien. Her bliver man jo også ved med at skabe stole, der næsten alle sammen tager afsæt i gamle samlinger og traditionelt snedkerhåndværk. Men vi har jo en ny teknologi i dag, som kan noget andet – måske også ændre vores oplevelse af, hvad møbler eller smykker kan.

3D-rendering af brochen MayBeAFlower 2 i violet. Courtesy: AddOneJewelry

Hele feltet ‘moderne smykker’ fra 1960’erne og frem har arbejdet med materialesammensætninger på kryds og tværs, men det har altid kun været ‘gallerismykker’ for en meget begrænset fanskare. Blandt almindelige mennesker er smykker stadig i sølv og guld med ægte sten.

Vi synes jo ikke, at man skal vælge det ene frem for det andet, men man kan jo vælge både-og. AddOneJewelry er lavet med det som udgangspunkt: at de kan noget andet.

Hvem henvender jeres smykkekollektion sig til?
Kollektionen henvender sig til alle. Vi er ikke selv til små fine ringe. Vi kan godt lide noget, der har en størrelse og en kant – og det afspejler sig i de smykker, vi udvikler. Vi har tænkt både lokalt og globalt – uden begrænsninger – og på sigt vil vi også gerne udfordre det mandlige publikum med manchetknapper og måske brocher og pins.

Helle Grangaard er uddannet arkitekt/industriel designer. Har arbejdet som designer og undervist i mange år, bl.a. på Danmarks Designskole og Institut for Ædelmetal, hvor hun mødte Tina. Derudover har hun udviklet produkter, lavet indretninger mm. Hun har desuden en BA i kunsthistorie og er næsten færdig med en master i designledelse.

Tina Richter Petersen er uddannet guldsmed fra Ole Lynggaard og smykkeformgiver fra Institut for Ædelmetal. Hun var i mange år leder af selve guldsmedeuddannelsen og Institut for Ædelmetal. Har udstillet en række steder og arbejder under eget navn.

Del artiklen

'Q&A: AddOneJewelry'

Facebook