Make it happen

Make it happen

Afrofuturist og fotograf Osborne Macharia, fra Kenya introducerede sin nye foto-serie, Magadi, som fokuserer på en gruppe tidligere kvindelige omskærere. Foto: Osborne Macharia

af Tina Midtgaard

Tina Midtgaard er uddannet arkitekt og har i mange år arbejdet tværkulturelt indenfor design, kunsthåndværk og kunst. Hun har designet og kurateret adskillige udstillinger nationalt og internationalt, været redaktør på flere udgivelser om dansk design, drevet galleri og undervist.

Billedserie

…var Design Indabas mantra i år og den sydafrikanske konference emmede af generøsitet, glæde, handlekraft og ekstremt høje ambitioner.

Design Indaba er en årligt tilbagevendende konference i Cape Town med mantraet “a better world through creativity”, og i år var jeg i den privilegerede situation at besøge konferencen og en række danske projekter støttet af Slots- og Kulturstyrelsen. Konferencen forløb over tre dage og foregik i år i Art Scape Theatre. De scenografiske muligheder på teateret blev brugt optimalt og løftede iscenesættelsen af konferencen væsentligt. Derfor var det en meget andet oplevelse end den jeg fik for 10 år siden, hvor Design Indaba tog udspring i et langt mere traditionelt koncept.

Konferencen favnede mere end 40 indlæg af 20–40 minutters varighed fordelt over tre dage med omtrent 2.000 internationale gæster, udover live streaming i syv afrikanske byer plus Lausanne i Schweiz. Talerne spændte over det maksimerede kreative felt, fra global graduates til designere, kunstnere, arkitekter, kunsthåndværkere, designtænkere, tech celebrities, informationsdesignere, performere, musikere, fotografer, entreprenører mfl. Da det er umuligt at gennemgå alle konferencens indlæg, har jeg udvalgt en håndfuld, der illustrerer spændvidden.

Co-creation under et lokalt projekt i Cape Town under Design Indaba – a better world through creativity. Foto: Sven Bloch

Design Indaba blev åbnet med en flot koreograferet præsentation i fem akter af de sydafrikanske produktdesignere Doctor and Misses. De havde skabt en performance med udgangspunkt i deres motivverden, der er en interessant hybrid af ’Africa meets Bauhaus’.

Nye måder at navigere på
Samme formiddag gik engelske Chris Seldrick på scenen. Seldrick er grundlægger af WHAT3WORDS, der angriber det globale problem, at verdens yderpunkter og fattige områder er dårligt adresserede geografisk. Projektet benytter sig af det konventionelle længde- og breddegrads-grid og knytter tre unikke ord til hvert kvadrat indenfor et areal af 3×3 meter. Det betyder, at alle i hele verden – fra sydafrikanske townships til sletterne i Mongoliet og fjerne områder i den Namibiske ørken – nu har en officiel adresse, som ambulancer, politi og postvæsen kan finde frem til. Det er et imponerende projekt og Chris Seldrick modtog stående bifald.

Olafur Eliasson på scenen til Design Indaba. Foto: Tina Midtgaard

Åbningsdagens sidste taler var Olafur Eliasson, som flere steder blev omtalt som begivenhedens absolutte rockstjerne. Olafurs show handlede om udviklingen af den solcelledrevne lampe Little Sun og det store potentiale, den udgør i de dele af verden, som ikke har adgang til elektricitet. Lampen var blevet uddelt til alle gæster, og Olafur koreograferede slutteligt et lysshow, hvor publikum bevægede lampen i en instrueret hyldest til solen – en flot afslutning på den første dag.

Nail them
Højdepunkterne på Design Indabas anden dag var uden tvivl den hollandske designduo Lernert & Sander og informationsdesigner Georgia Lupi fra New York. Hollandske Lernert og Sander iscenesatte problematikken omkring kopisager og gennemgik afvæbnende og humoristisk alle de copycats, de har været udsat for igennem årene, og som de udstillede på det store lærred med navn og foto. De argumenterede noget modstræbende for, at tilgivelse er det bedste våben. Aldrig er den følsomme debat omkring kopisager blevet fremstillet mere underholdende.

Hollandske Studio Lernert & Sander og projektet LS-Fruit. Billedet er et værk, der kan købes hos www.lernertandsander.com. Foto: Lernert & Sander

Amerikanske Georgia Lupi står bag bogen Dear Data og hendes kunstneriske ambition er at gøre big data tilgængelig gennem et visuelt sprog, der transformerer det abstrakte til noget forståeligt og anvendeligt – et fænomen hun betegner som datahumanisme. Så konkret beskrevet som muligt omsætter hun faktuelle data til sensoriske oplevelser. Musikeren Kaki King fra Brooklyn leverede en flot og visuel musik-performance baseret på håndtegnede, datadrevne selvportrætter skabt af Georgia over en længere periode.

Afrofuturisme og nye monumenter
Design Indabas sidste dag inkluderede til min store glæde den formidable Afrofuturist, fotografen Osborne Macharia, fra Kenya. Han introducerede bl.a. sin nye foto-serie, Magadi, som fokuserer på en gruppe tidligere kvindelige omskærere. De har opgivet deres erhverv for at uddanne unge piger til at flygte fra deres status som barnebrude i tvangsægteskaber og finde et alternativt livsgrundlag i modeverdenen ved at arbejde som stylister, modeller og designere. Pigerne har ingen uddannelse og har ellers kun prostitution som overlevelsesmulighed.

Portræt af en  af de kvindelige omskærere, der hjælper tidligere barnebrude til en ny tilværelse i modeverdenen. Foto: Osborne Macharia

Dagens sidste performer var Craig Dykers fra den norske arkitekttegnestue Snøhetta. På traditionel konferencevis gennemgik han Snøhettas imponerende projekter og sluttede af med at fortælle om et lokalt projekt, de på nuværende tidspunkt samarbejder med den sydafrikanske arkitekt Thomas Chapman om.

Projektet er bestilt af Design Indaba og består af 14 strenge af træ, der tilsammen udgør en bue, der skal placeres i en central park i Cape Town. Monumentet bliver en hyldest til Ærkebiskop Desmond Tutu, en af Sydafrikas mest elskede folkehelte, som igennem 80’erne blev verdenskendt for sin ikke-voldelige modstand mod Apartheid. Dagens absolutte surprise og afslutning var, da omtalte Desmond Tutu, 95 år gammel, entrerede scenen. Der var korsang og taler, og det var en flot, billedmættet og symbolsk afslutningsceremoni.

Broderiskitser til samarbejdsprojektet mellem lokale kvinder og tekstildesigner Tina Ratzer og illustrator Helle Vibeke Jensen. Foto: Sven Bloch

Danske designere i samarbejde med lokale
Mit besøg i Cape Town inkluderede også et visit til en række projekter, udviklet i samarbejde mellem lokale, afrikanske aktører og danske designere, performere og kunstnere. På mit besøgs anden dag befandt jeg mig i en taxi på vej til drengehjemmet Beth Uriel i Woodstock, hvor jeg skulle finde smykkekunstner, Mette Saabye, her kommer min oplevelse i realtime:

Vi bevæger os meget langt ud ad Victoria Road igennem området som er et af Cape Towns ældste kvarterer. Det syder af historie, handel og kulturer med rod i hele verden. Der sælges potter og pander, tekstiler, senge, støvsugere, tasker, værktøj og bildæk ligesom der gemmer sig masser af hippe restauranter, gallerier og butikker bag de ydmyge facader. Der er varmt, larmende, trafikeret og ekstremt farverigt.

Endelig er vi på adressen, og da det umiddelbart ikke ligner et drengehjem, lader jeg taxien vente for at sikre mig, at det nu også er det rigtige sted.

Drengehjemmet Beth Uriel
Jeg finder hurtigt frem til Melvin, som er leder af hjemmet, og han fortæller, at der bor 24 drenge mellem 18 og 25 år. Flere af dem er flygtninge fra andre afrikanske lande og er en udsat aldersgruppe, dels fordi de fleste ikke har nogen familie, og fordi det offentlige slipper dem, når de bliver 18. Drengehjemmet skaber en ramme, der kan få dem igennem college. Melvin viser stolt deres nye café frem, som er indrettet i en container med et siddeområde under et bliktag. Han fortæller videre, at en af de tidligere frivillige var barrista og et øjeblik efter sidder jeg og drikker en kaffe, som var jeg på Champs Elysée.

Drengehjemmet Beth Uriel i Woodstock, Cape Town. Foto: Tina Midtgaard

Nu dukker Mette Saabye op, og vi går over i garagen, hvor nogle af drengene står og roder med den maskine, som er omdrejningspunktet for Mette Saabyes workshops. Det er en plast-ekstruderingsmaskine, som drengene selv har bygget ud fra anvisninger fra open source platformen preciousplastic.com. Her kan man finde konstruktionsanvisninger på maskiner, der genanvender og bearbejder plast på forskellige måder og således giver mulighed for at etablere sin egen plastik-workshop for små midler.

Mens jeg er der, har drengene og Mette en fest med at træne forskellige teknikker for oprulning af plastikken, der ekstruderes cylindrisk med en diameter på ca. 4 mm. Under workshoppen og i den efterfølgende langdistance-dialog med Mette, skal drengene eksperimentere og finde ud af, hvad dette materiale kan bruges til. Prototyper i garagen vidner om, at dette specifikke materiale egner sig fint til urtepotter og lampeskærme, men der er utallige muligheder for produktudvikling, når potentialet i de maskiner, der stadig skal bygges, er afprøvet.

Broderiskitser til samarbejdsprojektet mellem lokale kvinder og tekstildesigner Tina Ratzer og illustrator Helle Vibeke Jensen. Foto: Tina Midtgaard

Heartworks studio
Jeg har også aftalt at mødes med illustrator Helle Vibeke Jensen og tekstildesigner Tina Ratzer her på drengehjemmet. De har netop overstået deres workshop sammen med Heartworks Studio, der er en lille broderifabrik i Woodstock. Her sidder dagligt et skiftende antal kvinder og producerer varer til Heartworks butikker. Helle og Tina viser mig deres broderi- og farveprøver fra ugens forløb og fortæller, at de har undervist ti afrikanske kvinder i mønster- og farveudvikling. De har sammen skabt helt nye og simple mønstre, farvestillinger og broderiteknikker, der kan anvendes til produkter til en ny kollektion.

Fokus har været at styrke de afrikanske kvinders personlige broderiudtryk og opbygge en identitet, hvor de er co-designere. Kvinderne er engagerede og brænder for at lære nyt, der kan fremme deres arbejde og indtjening. Samarbejdet mellem Heartworks Studio og Helle Vibeke og Tina fortsætter, og de er i gang med at planlægge en ny workshop i Capetown til efteråret.

Glem Milano – tag til Afrika
Jeg er vild med Afrika og udover min umiddelbare glæde over at stå med fødderne på afrikansk jord, var glæden over at opleve et så massivt tværsnit igennem de kreative brancher endnu større. Der er ingen berøringsangst overfor, om det er arkitektur, design, kunst eller kunsthåndværk. Det klangrum, som Design Indaba fylder så flot ud, handler om frihed, ønske om sameksistens, inklusion og forandring. Man bliver både ydmyg og bjergtaget af den substans, kraft og vilje, der lægges for dagen.

De lokale danske projekter udenfor konferencen var helt i sync med Design Indabas ånd og mantra – de ville ikke redde verden ved at tale om det i årevis, men var tilstede og bidrog med viden, hænder og evnen til at gøre en forskel i en konkret situation.

“Do your little bit of good where you are; it’s those little bits of good put together that overwhelm the world.” – Desmond Tutu

Design Indaba er både en årligt tilbagevendende konference og platform, som initierer, promoverer og indsamler projekter i Design Indaba Do Tank, hvoraf flere projekter supporteres gennem Design Indaba Trust.
Design Indaba er grundlagt af Ravi Naidoo i 1995.
Designindaba.com

Udvalgte foredragsholdere:
Dokterandmisses.com
What3words.com
Littlesun.com
Giorgialupi.com
Lernertandsander.com
K63.studio
Snohetta.com

Del artiklen

'Make it happen'

Facebook