Intet er for småt til at blive taget alvorligt

Intet er for småt til at blive taget alvorligt

Traditionel japansk lakarbejde - urushi - omsat i form hos Akito Akagi. Presefoto

af Chris Liljenberg Halstrøm

Chris Liljenberg Halstrøm er møbeldesigner med en forkærlighed for mødet mellem materialer og funktionalitet og har ofte en intellektuel tilgang til sit fag. Som skribent og anmelder er hun med til at hæve barren for samtalen om design.

Billedserie

A. Petersen
Kløvermarksvej 70
2300 København

ons-fre 12-18
lør-søn 10-16

I galleriet A. Petersen, der ligger besynderligt velplaceret mellem en tidligere affaldsplads og en fodboldbane på Amager, kan man se Japansk og dansk kunsthåndværk og design, der minder os om det vigtige ved at lave smukke ting ordentligt.

Jeg er muligvis ikke den mest objektive person, man kan bede om at anmelde en udstilling om japansk kunsthåndværk. Jeg er som regel ukritisk, hvad den slags angår og nyder bare at svælge i smukke objekter, der er lavet med en sådan omhu, at det virker overvældende. Jeg prøvede at tage de kritiske briller på, men jeg kan bare virkelig godt lide udstillingen, der markerer 150-året for oprettelsen af de diplomatiske forbindelser mellem Danmark og Japan.

Drejede te-dåser af Gato Mikio Shoten. Pressefoto

A. Petersen viser i løbet af 2017 skiftende udstillinger med 14 japanske kunsthåndværkere, der er udvalgt i samarbejde med den japanske designvirksomhed Wise Wise. Samtidig kan man i øjeblikket også opleve værker af fire danske kunsthåndværkere og designere som fx. Tora Urup, hvis glasværker minder om  japanske lakskåle.  Jeg kan stirre på Toras skåle i timevis, og det ville være forstyrrende for min arbejdsmoral, hvis jeg ejede én af dem selv.

Tora Urups cylinder med flydende skål i ufarvet mundblæst og håndslebet glas med koralfarvet underfang.  Foto: Stuart McIntyre

Smukt, ophøjet
Noget af det, jeg elsker ved traditionelt japansk kunsthåndværk – og som fint bliver vist på udstillingen – er den tilgang, at intet er for småt til at blive taget med den højeste alvor. Produkterne rangordnes ikke efter, hvad der er finest eller mest prestigefyldt at lave, det altoverskyggende er hyldesten til en given funktion eller situation. Når Toshimasa Kawamura vælger at dreje bittesmå perfekte æsker i over 200 træsorter, som han har samlet ind fra forskellige møbelproduktioners overskudstræ, bliver de til ophøjede objekter. Med deres enkle lille opbevaringsfunktion, minder de os om, at der findes en æstetisk bæredygtighed; noget, der får os til at holde af en genstand og beholde den.

Form og indhold, kasse og sølv. Rustikke og minimale sølvringe af Toru Kaneko. Pressefoto

Designerne har gennemtænkt, hvad selve objektet er og skal kunne, og de går ikke på kompromis med funktionen for æstetikkens skyld eller omvendt. Også selvom funktionen måske er at minde os om det smukke i verden.

Og ansvarligt
Da jeg så udstillingen, var der et arrangement hos A. Petersen, hvor Taketoshi Sato, grundlæggeren af den japanske virksomhed Wise Wise, præsenterede sig med ordene “Make this world wonderful and better. World Peace”.

Grundlæggeren af den japanske virksomhed Wise Wise, Taketoshi Sato. Pressefoto

Da Taketoshi Sato startede sin virksomhed for omkring 20 år siden, havde han kort forinden besøgt et stammesamfund, der tilsyneladende levede lykkeligt uden penge og overflødige genstande. Da han samtidig i Japan så en stigende tendens til billige plastvarer og andet møg, der på grund af dårlig kvalitet hurtigt havnede på lossepladsen, besluttede han, at han ville gøre verden til et bedre sted. Nu arbejder han med projekter i hele Japan, der enten opretholder traditionelle håndværksfag eller er bæredygtige i forhold til lokalsamfund eller naturen.

At gøre som man siger
Selvom mit personlige glorificerede billede af Japan med vidunderlige tehuse og udsøgt keramik stadig findes til en hvis grad, så er det desværre ikke hele sandheden i en verden, der forbruger jordens ressourcer i et væk – også Japan. Og det er netop dét, Taketoshi Sato vil vise og udfordre med den måde, han driver sin virksomhed på.

Dansk keramik med japansk accent af Kirsten Sloth. Pressefoto

Der er ingen tvivl om at hans interesser er kommercielle, og samarbejdet omkring udstillingen med A. Petersen handler selvfølgelig også om at skabe en god forretning for begge parter, men det var forfriskende at høre ham tale om produktion af livsstilsprodukter udfra præmissen om, at vi skal skabe vedkommende, funktionelle og smukke produkter, der ikke havner på lossepladsen, og så oven i købet leve op til det. Det passer godt til A. Petersens ønske om at opretholde og forny den danske møbelhistorie ved at insistere på det gode håndværk og den gode ide. Alt for ofte bliver den slags budskaber slået ned som naive eller urealistiske, men det kan tilsyneladende lade sig gøre. I hvert fald i Japan. Og på Amager.

Udstillingsview hos galleri A. Petersen på Kløvermarksvej. Pressefoto

Jeg glæder mig til de kommende udstillinger hos A. Petersen, og jeg kan varmt anbefale alle at besøge værkstedet og få de gode historier om de udstillede genstande med.

Udstillingen Japansk og dansk kunsthåndværk og design vises frem til 31. december 2017. Udover værker fra 14 udvalgte japanske kunsthåndværkere kan man også se værker af beklædningdesigner Jan Machenhauer, keramiker Kirsten Sloth, billedkunstner Tine Holscher og glasdesigner Tora Urup.

Del artiklen

'Intet er for småt til at blive taget alvorligt'

Facebook