Dansk energi og italienske muskler

Dansk energi og italienske muskler

R.I.G. Modules af MA/U Studio blev præsenteret under Stockholm Furniture & Light Fair 2017 og var også være en del af det danske designfirmas udstilling under Salone del Mobile i Milano. Foto: MA/U Studio

af Pia Olsen

Som aktiv skribent og stylist er Pia Olsen vant til at arbejde visuelt og journalistisk i designbranchen, som hun dækker for aviser og magasiner via sit firma Living Stories.

Billedserie

Det danske design start-up MA/U Studio er gået i partnerskab med det italienske møbelbrand De Padova, der har købt 75 procent af virksomheden. Den nye dansk-italienske fusion har nu hovedsæde i Milano og internationale ambitioner.

Forestil dig, at dit nyopstartede designfirma er så elektrisk, at du ikke ved, hvad du skal gøre med det. Ordrene vælter ind fra alle fire verdenshjørner, men din produktion kan umuligt følge med. Enten skal du investere en god sum penge i nye medarbejdere og en udvidet produktion, eller også skal du takke nej til ordrer, som dit firma har brug for.

Dér stod Mikal Harrsen for et år siden sammen med sine to partnere Adam Hall og Ulrik Ottesen. De havde startet MA/U Studio på baggrund af en beslutning om at lave kompromisløst design produceret i Europa for at sikre en høj kvalitet. Mens Mikal Harrsen, der er autodidakt designer på 20. år, stod for udvikling og design, havde arkitekt Adam Hall fokus på de tekniske tegninger og IT-delen af virksomheden. Ulrik Ottesen fik rollen som administerende partner og investor. Hurtigt fik de muligheden for at udstille deres design på den danske konsulats fællesstand ved Salone del Mobile i Milano i 2012, og derfra gik det stærkt.

Mikal Harrsen er designeren bag MA/U Studio, der netop er blevet opkøbt af det italienske møbelfirma De Padova. Foto: Henning Hjort

”Vi havde et samarbejde med Dinesen, hvor vi havde udviklet et bord med deres planker i Douglas gran og bordbukke af arkitekt Søren Ulrik Pedersen. Vi døbte bordet NET for Never Ending Table, da Douglas graner kan blive utroligt høje, så på messen udstillede vi et syv meter langt bord. Det var en sjov start på vores nye brand,” fortæller Mikal Harrsen.

International interesse
Tre år senere var der stor international interesse omkring MA/U Studio, og Mikals kæreste Thea Mikkelsen købte sig ind i firmaet. Men det blev hurtigt tydeligt, at der skulle tilføres langt mere kapital for at imødekomme efterspørgslen. Ifølge Mikal Harrsen et typisk problem i et start up.

MA/U Studio har indtil nu produceret hovedparten af deres møbler hos en leverandør i Ungarn. Fremadrettet lægges produktionen hos Boffi, som koordinerer al produktion i Italien, hos underleverandører og in-house på Boffis fabrik. Foto: MA/U Studio

”Vi havde henvendelser fra de bedste distributører i USA, Frankrig og Australien, men vi havde en flaskehals, da vores organisation ikke kunne gennemføre så stor en distribution. Vi kom til et punkt, hvor vi skulle investere for at kunne bære væksten, men midlerne var der ikke,” forklarer Mikal Harrsen.

MA/U Studio begyndte at tjekke markedet for investorer og vækstfonde samtidig med, de var nødt til at tage en beslutning om, hvilken vej de skulle gå med det enorme potentiale, de stod med, hvis det skulle udnyttes. Men så kom den. Nålen i høstakken. Efter et møde med direktør Roberto Gavazzi for det italienske designfirma Boffi Group begyndte en dialog om et designsamarbejde med MA/U Studio. Lange og gode samtaler om design og virksomhedsstrukturer fulgte derefter. Og til slut til en underskrift og et partnerskab i januar 2017, hvor det italienske møbelfirma De Padova, der hører under Boffi Group, opkøbte 75 procent af MA/U Studio.

Modulsystemet R.I.G, der kan kombineres på utallige måder. Foto: MA/U Studio

”Jeg havde ikke lige set det ske – eller regnet med at indgå en aftale om industripartnerskab de næste 3-4 år. For os betyder det, at MA/U Studio nu er bakket op af et utrolig stærkt team på alle de tunge sider som produktion, distribution, salg og produktudvikling. Jeg er superglad for, at vi har fået vores lille virksomhed sikkert i havn. Nu kan vi igen fokusere på det visionære og den fortsatte designudvikling, der har måtte træde lidt i baggrunden, da jeg har haft så mange andre administrative opgaver,” siger Mikal Harrsen, der er blevet Executive Brand Director i den nye konstellation.

Italiensk drømmescenario
Og der er tale om noget af et drømmescenario for begge parter. De Padova tog nemlig deres begyndelse i 1956, hvor de importerede  skandinavisk design af blandt andet Arne Jacobsen og Poul Kjærholm til deres italienske kunder. Senere baserede virksomheden sig primært på italiensk design af for eksempel Vico Magistretti – der omvendt altid har været et stort designforbillede for Mikal Harrsen:

”Jeg har altid været voldsomt inspireret af italiensk designkultur og igennem mine ungdomsår været meget påvirket af designere som Vico Magistretti og Gio Ponti. Selv om det naturligvis også er tydeligt, at jeg er vokset op med nordisk design som en del af min historie og mit udtryk.

Med De Padovas rødder i den skandinaviske designskat havde Roberto en intention om at genintroducere skandinavisk design, og MA/U Studios kollektion står for den pionérånd, som dansk design generelt udgjorde i 50’erne og 60’erne – det fangede hans opmærksomhed.”

R.I.G. Modules i hvidt og messing. Foto: MA/U Studio

Opskriften på succes
Men hvordan kan det overhovedet lade sig gøre at lande sådan en aftale? Mange start ups ender deres dage i de fortabte drømmes land, så hvad har MA/U Studio gjort anderledes?

”Vi stod foran 4-5 års udvikling, før vi virkelig kunne rykke på investorer. Der er to ting, der har gjort os interessante for De Padova og dermed for Boffi Group: Dels er vi ekstremt fokuseret i vores designprofil, hvor der virkelig ikke har været nogen slinger i valsen. Dels har vi faste værdier i forhold til en europæisk produktion for at sikre kvalitet, og for eksempel sagt nej tak til en storproduktion i Kina. Vi har sat mange penge til de sidste tre år for at sikre den idé, men det har også skabt en tyngde i vores virksomhed. Den profil har vist sig at være så tydelig, at Boffi Group og Roberto Gavazzi har kunne genkende deres egne værdier og ambitioner, og nu arbejder vi sammen om opbygningen af MA/U Studio,” forklarer Mikal Harrsen.

Et stærkt visuelt udtryk har også været med til at bære det danske design start-up frem i verden, og det har faktisk været en af de vildeste oplevelser på deres fire-årige rejse hertil. Uden et stort budget på lommen, men med et skarpt design og æstetisk udtryk blev deres reolsystem for eksempel et viralt hit på ingen tid.

Sociale medier som pr-agent
”Jeg fik en henvendelse fra en ny samarbejdspartner i London i forbindelse med, de skulle indrette en række luksuslejligheder til salg, og jeg spurgte ham, hvor han kendte vores ting fra. Han grinte, og fortalte mig, at vores reolsystemer var vist på alle de store blogs verden over. Det er så vildt, hvordan vi har kunnet ramme globalt gennem de nye medieplatforme. Noget, der ikke kunne lade sig gøre for bare 15-20 år siden,”

R.I.G. Table er designet i 2012 af Mikal Harrsen og Adam Hall. Dette måler 140 x 80 x 70 cm med en ramme i stål og bordplade i laminat. Foto: MA/U Studio

Da Architonics postede et billede fra MA/U Studio på deres Facebook-side, blev billedet delt 400 gange og fik 3.000 likes indenfor 24 timer, hvilket brød alle deres rekorder.

”Der gik det op for mig, at du kan bygge en forretning op gennem de nye medier. Det er ikke som førhen, hvor du skal ansætte en række sælgere, der må køre land og rige rundt for at sælge dine produkter. Vores billeder og design har spredt sig viralt, og på den måde får vi henvendelser fra de bedste forhandlere verden over,” siger han.

Fremtidsoptimisme
Første projekt for MA/U Studio i deres nye rolle som datterselskab hos De Padova er møbelmessen Salone del Mobile i Milano her i april. Og selv om tiden har været så knap, at alle stande for længst er udsolgt, lover Mikal Harrsen, at MA/U Studio er stærkt repræsenteret og byder på designmæssige overraskelser:

”MA/U viser relativt mange nye ting under Salone del Mobile. Vi kommer til at have en del møbler på De Padovas stand og i deres showroom. Vi er i fuld gang med vores nye hold, og vi er ved at blive enige om, hvad vi vil vise, og hvad der skal udvikles fremadrettet. Vi kommer helt sikkert til at vise nye, spændende udgaver som for eksempel meget store reoler, og vi vil også vise materialer, vi ikke har arbejdet med før. Det er exceptionelt at stå med et lille start-up i København, hvor vi dårligt har taget vores første skridt, og så blive løftet ind i en så stærk konstruktion – det er en kæmpe chance, vi har fået, og jeg er utrolig glad.”

 

Del artiklen

'Dansk energi og italienske muskler'

Facebook