The Frama way

The Frama way

Sutoa, kommode i massivt træ med stålstel. Designet af Keiji Ashizawa, 2011. Permanent Collection. Pressefoto

af Henriette Noermark

Med sin akademiske baggrund sat i praktisk og læsbar omgang med designverdenen har Henriette Noermark stor indsigt i feltets udøvere som skribent og kurator.

Billedserie

Frama er på knap ni år gået fra at være møbelagent til at blive et toneangivende brand. Et brand, der ikke er udviklet strategisk, men på intuition, passion, indhold og relationer.

”Vi er meget lidt produktorienterede – produkter er egentlig sekundære. Vores fokus ligger på det gode indhold og de interessante samtaler, og vi mener, at det bør være andre ting end de kommercielle værdier, der er i centrum. Hvis produktet passer ind i vores univers, skal salget nok følge med.”

Sådan taler og tænker Niels Strøyer-Christophersen, der er manden bag Frama. Et ungt dansk brand, der på knap ni år er gået fra at være agenter for internationale high end brands som engelske Established & Sons, spanske Fambuena og japanske Stellar Works, til at blive en selvstændig møbelvirksomhed i egen karakteristiske ret.

Shelf, 2011, er en nyfortolkning af det skandinaviske hyldesystem fra 1950’erne. Hylden er udført i egetræ og fås med messing, kobber eller sorte vanger. Pressefoto

Frama blev etableret af Niels Strøyer-Christophersen i 2008. Framas første design, der senere blev til en hel kollektion af belysning og møbler under navnet The Permanent Collection, så dagens lys i oktober 2011, og efterfølgende fik Frama langsomt, men sikkert flere møbler, lamper og accessories i porteføjlen. Med flytningen til firmaets nye showroom i 2013 – Sct. Pauls – det tidligere apotek i Fredericiagade i Nyboder-kvarteret, gik det for alvor stærkt for Frama som trendsættende brand.

Dét, sammen med Framas dygtige evne til at omgive sig med mennesker og samarbejdspartnere, der vil dem godt, stylister; kokke, medier og det amerikanske nu dansk-bosiddende first mover-foretagende Kinfolk, har været med til at bringe Frama frem blandt toppen af danske møbelbrands i det 21. århundrede.

The Adam Stool i stål og træ. Designet af Toke Lauridsen, 2012. Permanent Collection. Pressefoto

Framas fame
Framas produkter, hvad enten vi taler belysning, møbler eller køkkenmoduler, har et særligt look. Et skrabet look, der tilmed er iscenesat nøgent, ja, næsten ’scruffy’ og anti-designet. Det udtryk er efterhånden blevet Framas signatur og nærmest blevet til adjektivet ’framask’ – en stil og en livsstil flere af den yngre generation af møbel- og designinteresserede spejler sig fuldt og helt i. En livsstil, der stadig hylder kvalitet og bæredygtighed, men gør det på sin helt egen måde. En måde, der ikke er prætentiøs, men underspillet og som måske ubevidst bygger på en kontrabevægelse mod de klassiske danske designbrands.

For Frama gør som sagt tingene på deres egen måde og tænker design, som en 360 grader måde at være tilstede på. Det handler om adfærd, tilvalg og fravalg og de spørgsmål, man stiller til verden og folk omkring sig. Det handler om, hvilken cykel, man bevæger sig rundt i byen på, hvilken mad, man spiser og hvilke bøger, man læser. Der er naturligvis produkter i den verden også, men de er sekundære – for stolen er en død ting, hvis ikke den bruges. Der skal levet liv omkring en stol, før den bliver interessant, forklarer Niels Strøyer-Christophersen.

Det ufærdige tiltaler os
Ufærdigt. Ordet opfattes ofte med en negativ klang, men i Frama-regi er det ufærdige en positiv kompliment og noget af det bedste, man kan omtale et møbel som. For det er i det uperfekte og ufærdige, at Frama ser nerve og kant. Intuitivt.

“Når vi leder efter nye produkter, er det ofte folks første design, vi forelsker os i. Der er noget naivistisk, underspillet og intuitivt forbundet med den type af objekter, som er meget lidt strategiske og overtænkte. Og det er i virkeligheden det, Frama står for. Det, der opstår naturligt. Hvis vi skulle prøve at tænke som de andre møbel- og designvirksomheder, ville det gå helt galt. Vores approach er intuitiv. Det er det, det er,” siger Niels Strøyer-Christophersen og fortsætter:

Sintra, marmor- og korkbord designet af Nicholai Wiig-Hansen, 2011. Study Collection. Pressefoto

”Vores samarbejder opstår altid meget naturligt og personligt. Vi finder frem til det, vi synes passer ind i vores univers og har blandt andet et par produkter på vej designet af Jonas Trampedach, som har ligget i hans skuffe noget tid. Produkterne er i aluminium, som vi ikke tidligere har beskæftiget os med, men som vi er ved at lære at kende. Og møblerne bliver virkeligt smukke, når de står rå og ubehandlede. Der er en stor variation i vores samlede produktportefølje, men vi tænker alligevel vores univers som en enhed og en helhed, som vi gerne selv vil bo og leve med.”

Framas kollektioner
Framas kollektioner er ikke opdelt i sæsoner, men i kategorier som Permanent, Studio, St. Pauls og Study.

“At arbejde i kollektioner handler om at arbejde indenfor nogle rammer, men samtidig bevæge sig ud af dem,” påpeger Strøyer-Christophersen.

Det hele startede med Framas første kommercielle kollektion, Permanent Collection, som består af møbler, belysning og accessories. Selvom kollektionen er kommerciel, er den ikke sæsonbetonet, men indeholder produkter, som i form, farve og materiale er så langtidsholdbare og bæredygtige, at de bliver en gennemgående del af Framas univers. Fælles for alle kollektionerne og for Frama som producent er et underliggende flow af kontraster og en forkærlighed og forståelse for det langtidsholdbare perspektiv, naturlige materialer og enkle geometriske former.

Frama Studio Kitchen, fritstående køkkenelementer bygget op af et pulverlakeret metalstel, træ og marmor. Pressefoto

Efter Permanent Collection kom Studio Collection til, som er Framas køkkenserie, og som har vundet utallige priser og anerkendelse pga. seriens rå no- nonsense udtryk og omstillingsparate modulopbygning. Og i forbindelse med flytningen til det tidligere apotek, hvor istandsættelsen satte Frama på sporet af en særlig farvesætning, stødte St. Pauls Collection til. Til efteråret ser endnu en kollektion dagens lys under navnet Study Collection.

At bryde rammerne
Generelt handler det for Frama om ikke at blive sat i bås som et design- eller møbelbrand og ikke at lade sig begrænse. ”Vi vil gerne ikke definere os selv,” påpeger Niels Strøyer-Christensen kryptisk og understreger, at det er befriende at kunne folde Frama ud over grænser og forudindtagede idéer om, hvad er produkt eller objekt er eller skal kunne.

Med den nye Study Collection, som Frama kalder en præ-permanent kollektion, er der plads til at eksperimentere, lege og udfordre idéen om, hvad design, kunsthåndværk og kunst er. Study Collection kommer til at bestå af skulpturelle objekter og bliver mindre kommerciel, men mere high-end, og kollektionen vil nok henvende sig mere til den kritiske kulturinteresserede end den kommercielle aftager. Kollektionen lanceres i samarbejde med CHART DESIGN under kunstmessen Chart Art Fair i september, og man kan se frem til en række limited editions og one-offs skabt af Frama selv og i samarbejde med udenlandske kunstnere. Her viger de kommercielle dyder for de enkelte værker og objekter, som understøtter Framas sans for materialeforståelse, formgivning og æstetik.

Palazzo Monti i byen Brescia en times kørsel uden for Milano. Pressefoto

Et hus i Milano og en bog
Et andet nyt projekt for Frama er det overdådige Palazzo Monti i den smukke by Brescia en times kørsel fra Milano. Huset, som Frama råder over det næste halve år, blev for nyligt indviet med en stor langbordsmiddag for netværk og venner. Og den langsigtede plan er at skyde billeder, lave events og invitere udøvende kunstnere ind i et improviseret artist in residency format. Palazzo Monti har renæssancemalerier på vægge og lofter, og kontrasten til Framas stringente og minimalistiske møbler, lamper og accessories virker ekstra stærk i så voluminøs en setting som i paladset. Og det er netop hele pointen.

Udover et milanesisk palads til bl.a. at huse et artist in residence-program arbejder Frama med bogen Dialogues, som er opstået i samarbejde med de to kvinder bag ’Our Food Stories’, Laura Muthesius og Nora Eisermann. Dialogues udkommer til sommer, og Niels Strøyer-Christophersen beskriver samarbejdet med ’Our Food Stories’ som et af dem, der virkelig har rykket Frama som brand, og som er frugtbart på flere nye planer. Framas projekter opstår altid i tæt samarbejde med andre, og måden de vokser på som brand, er i dialogen med folk gennem relevante samarbejder.

Aj Otto serie af stentøj produceret lokalt I Danmark i 2011. Pressefoto

”Det hele startede, da ’Our Food Stories’ købte noget keramik, som de brugte i deres madunivers, og tanken om at lave noget sammen opstod. Jeg elsker bøger og litteratur, så vi kom på idéen om at lave en bog, som kunne noget andet end de gængse coffee table books på markedet.

Indholdsmæssigt kommer bogen til at fortælle historien bag ’Our Food Stories’ koblet med vores produkter, en dialog med os og et kapitel, hvor vi interviewer forskellige typer af mennesker: Typografer, antropologer og lydkunstnere. Alle sammen passionerede individer, som vier deres liv til noget, de elsker.

”Det er sådan vi selv arbejder”, uddyber han, og fortæller, at arbejdet med Frama ikke føles som et job, men snarere en livsstil. Det handler om menneskene bag og om deres mindset. Framas mindset er entreprenant. Og man fornemmer tydeligt, at Niels og hans team er unge mennesker med hang til iværksætteri, sprudlende idéer og befriende nye tilgange til projekter, forventninger og branchen generelt.

Frama har netop udviklet en parfume i samarbejde med Kunsthal Aarhus ligesom bogen Dialogues netop er udkommet og kan købes hos Frama.
Framacph.com
Ourfoodstories.com
Palazzomonti.it

Del artiklen

'The Frama way'

Facebook