Fredericia Furnitures nye modernitet

Fredericia Furnitures nye modernitet

Rooftop with a view. Showroomets øverste etage husede tidligere Post- og Telegrafmuseets café, som mange sikkert husker. Pressefoto

af Charlotte Jul

Charlotte Jul er cand.mag og chefredaktør på designETC. De sidste 17 år har hun formidlet området for design og kunsthåndværk kunstnerisk som kommercielt i tekster, artikler og via iværksætterportalen items.nu, som hun startede i 2001.

Billedserie

I forbindelse med vores møbeltema, har designETC besøgt det tidligere Post- og Telegrafmuseum, hvor det klassiske møbelbrand Fredericia Furniture er flyttet ind på to etager og 1100 kvm. Vi anmelder det nyindrettede showroom.

Fredericia Furnitures nye adresse ligger i hjertet af København. Der, hvor turisterne færdes og der, hvor det bedre borgerskab spiste kager i caféen på toppen, mens post- og telegrafmedarbejdere arbejdede med at sortere, omdele og distribuere kommunikation på etagerne nedenunder. I dag er Postgården, som den kaldes med en inkarneret Matador-association, nyistandsat og fuld af nye lejere. Fredericia Furniture er en af dem. Fritz Hansen en anden.

I Løvstræde – og ikke Købmagergade – finder man indgangen og kan tage elevatoren hele vejen op. Man ringer på. Man mødes af lys. Fra vinduerne, fra rummets åbne struktur og fra de lyse, brede Dinesen-planker, der løber solidt og gennemført gennem rummene. Her er lækkert. Nyistandsat. Og en lille smule goldt. Måske fordi det kun er tre måneder siden at de flyttede ind. Måske fordi det er meningen?

Cirkelrunde podier iscenesætter dele af kollektionen i dette rum. Pressefoto

Fredericias potente kollektion
Når jeg tænker på Fredericia Furniture er det både billeder af Børge Mogensens Den Spanske Stol, Tremmesofaen og Folkestolen, som tuner ind i min hjerne. Det er også evnen til at forny det eksisterende og kanoniserede bagkatalog som fx ved at skabe Den Spanske Stol i en version med sort læder, at opdatere Tremmesofaen med nye tekstiler og at farvelakere Folkestolens stel. Jeg tænker også på Henrik Vibskovs arty fortolkning af Børge Mogensens Sofa No. 1 – som en gimmick, der både understreger Fredericias potente kollektion og modet til at nytænke den.

Folkestolen er en omstillingsparat klassiker – alt efter kontekst og stelfarve. Pressefoto

Det er derfor, jeg er lidt mismodig, når jeg går igennem det nye showroom. For her er lidt for pænt, lidt for rigtigt. Lidt for lidt levet liv, men meget stylet liv. Jeg bliver dog glad af at gå ind i mellemgangen, der er en miniature ’Hall of Fame’ med historisk fotomateriale, prototyper og materialeprøver. Her er der taktilitet, historisk forankring og en stoflig fortælling, som netop flankerer ovenstående tankerække. Her afsluttes væggen med to af Fredericias nye lænestole, designet af Space Copenhagen, Swoon, i velour – med et nutidigt og edgy værk af billedkunstner Peter Bonde som makker på væggen. Det er vellykket iscenesættelse, der bygger bro mellem fortid og nutid.

Det er der desværre ikke så meget andet, der gør på en autentisk måde på denne etage. Jo, kontorpladserne i rummet for enden, hvor Fredericias medarbejdere opholder sig. Her er der levet liv til overflod. På den krøllede og kreativt rodede måde, der vidner om en travl virksomhed, der forbereder sig på møbelmessen i Milano.

Wauw-faktor upstairs
Jeg finder trappen og går ovenpå, mens jeg mindes flere frokoster indtaget i den tidligere café, hvor attraktionen altid var udsigten. Udsigten over Københavns tage så langt øjet rækker. Wauw. Her er dejligt. Ikke kun pga. lyset og udsigten, men fordi der her er mere ’homely’, mere levet liv, mere kontrastfyldt – med råt og gråt murværk, betongulve og et stort maleri af Oana Farcas til at spille op mod det pæne beige skind på Spine-serien. Her er også et åbent langbordsmiljø i den anden ende af lokalet med frokostspisende medarbejdere. ’Home is where the food is.’

Udsigten fra toppen er magisk på alle tider af året. Pressefoto

Michael Schönwiese, PR Manager hos Fredericia Furniture, fortæller, at flytningen kom af behovet for større rammer: ”Dem fandt vi her på toppen af den gamle kongelige postgård. Især den helt utrolige mængde af naturligt lys gør lokalerne unikke. På de to etager præsenterer vi nu for første gang hele vores brandunivers med historier fra grundlæggelsen i 1911 og frem til i dag.”

Peter Hagen fra Copen Hagen Agency står i samarbejde med Fredericias designteam bag konceptet for showroomet. ”Øvelsen bestod i at udvikle et koncept, der kan samle Fredericias historie og store portefølje af møbler, som spænder over designs af både nye og etablerede designere. Indretningen spænder fra intime til storslåede rum, og der er lagt vægt på ærlige og gedigne materialer i en afdæmpet farveskala, der giver møblerne plads til at stå frem.”

Minimale virkemidler i det nye showroom i Løvstræde. Pressefoto

Et hus med samlende funktion
På spørgsmålet om, hvordan de er landet i den nye bolig og hvilke parametre, lokalet skulle leve op til, svarer han:

”Vi har længe haft en drøm om at skabe et hus, hvor tradition, æstetik og kreativitet går hånd i hånd, og endelig give vores gæster et mere komplet billede af, hvad Fredericia anno 2017 står for. Showroomet er med til at manifestere Fredericia som et internationalt designbrand med stort vækstpotentiale og et højt ambitionsniveau – både i forhold til kontrakt- og privatmarkedet. Det skal være et levende showroom, hvor vi glæder os til at byde arkitekter, kunder og andre besøgende fra hele verden velkommen til at opleve vores brand.”

Verve er navnet Fredericia Furnitures nye stol, designet af Geckeler Michels, der, i min optik, minder om ret så mange andre på markedet – selvom den er iklædt Raf Simons. Pressefoto

I er funderet i den stolte danske møbeltradition. Hvordan fornyer I jer? 
Fredericia er en familieejet virksomhed, som siden grundlæggelsen i 1911 har skabt en stærk tradition for smukt håndværk og innovativt design i tæt samarbejde med en omhyggeligt udvalgt kreds af internationalt anerkendte designere.

Når man arbejder med danske designklassikere, er det nødvendigt at udfordre de gængse forestillinger om, hvordan disse møbler skal iscenesættes. Vi lader os inspirere af omgivelserne, og genopdager derved hele tiden potentialet i vores brand. I showroomet er klassikerne fra 50’erne kombineret med nydesignede møbler. Vi arbejder på at skabe en rød tråd igennem hele kollektionen, så nye og ældre ting spiller sammen. På den måde bliver vi ved med at skubbe vores og andres grænser og opretholde en relevans på markedet.”

Aurelién Barbrys nye barstol og sideborde bliver lanceret under Milano Design Week. Pressefoto

De nye designere
De nye designere, som Scönwiese refererer til, er bl.a. den unge tyske designduo Geckeler Michels, portugiseren Hugo Passos og de etablerede designere Aurélien Barbry og Jasper Morrison. I Fredericias nye katalog lægger jeg mærke til en øget italesættelse af fashion – selv kataloget kaldes for Lookbook. I teksterne sammenlignes møbler og indretning med det tøj, vi har på – at møbler har en evne til at gøre det samme.

”Fashion kommer ind via polstringen,” forklarer Michael Schönwiese. ”Som én ud af ca. ti virksomheder worldwide har vi fået lov til at bruge modeskaber Raf Simons tekstiler fra Kvadrat på hele vores kollektion. Og så er det naturligt, at vi bevæger os ind i modeverdenen. Tekstilerne er meget taktile og grafiske, og klassikerne bliver lige lidt frækkere, hvis de bliver klædt i Raf Simons stoffer.”

Jeg er enig. Raf Simons tekstiler er delikate og gennemført flabede. Og det er utrolig godt set af Kvadrat at teame op med ham. Og tilmed – sikkert Raf’s brandbevidste idé – at kuratere de brands, der må bruge tekstilerne, et endnu mere flabet greb. Fredericia Furniture er således en af de heldige møbelvirksomheder, der må opdatere deres klassikere med ’cutting fashion edge’-tekstiler og iscenesætte sig sammen med den verdenskendte modedesigner.

Den første etage i showroomet har brede gennemgående Dinesen-planker og et miks af private og officielle miljøer. Pressefoto

Historiens manglende vingesus
Jeg er desværre ikke helt i svime over Fredericias take på deres nye showroom. Men det er jo fair nok. At have en mening. Jeg savner et større slægtskab med den kulturhistorie, der bor i væggene. I de lange rækker af telegrafister, der tidligere sad og arbejdede i samme rum og som er afbilledet på et lille indrammet fotografi et sted i den underste etage.

Jeg vil se store fotostater af Post- og Telegrafmedarbejdere, der både løber parallelt og imod Fredericias egen 100-årige historie. Parallelt fordi Fredericia tog sin begyndelse i samme tidsalder. Imod, fordi det evigt fremadstormende teknologiske fremskridt gør os i stand til at se farten, når man kigger på telegrafister på række – og den refleksion ville have været vidunderligt og finurligt dannende at have med sig rundt i Fredericias nye setting.

Søborg-stolen i røget eg er en nylanceret klassiker, født i det 20. århundrede, genintroduceret i det 21. Pressefoto

Faktisk har man tænkt tanken, viser det sig. Årsagen har en lavpraktisk vinkel. Der findes ikke nogen gamle billeder, der er gode nok til at blive blæst op i størrelse. Jeg er glad for, at tanken i det mindste er tænkt – om end ikke løst og implementeret i praksis. Jeg er ærgerlig over, at lokalernes store potentiale ikke er blevet udnyttet til fulde. Ikke iscenesat stofligt nok, overraskende nok. Jeg savner en lidt højere barre, der manifesterer, at Fredericia Furniture tør tænke ud af boksen, fordi de står på så stærkt et kulturhistorisk møbelfundament. Jeg savner lidt mere kant, lidt mere ballade og lidt flere visuelle visioner fra et af Danmarks mest kvalitetsbevidste og historiske brands.

Fredericia Furniture, tillykke med de nye historiske omgivelser. Og alle I andre. Husk at ringe på i Løvstræde. Og dan jeres egen mening. Udsigten er stadig helt vidunderlig.

Del artiklen

'Fredericia Furnitures nye modernitet'

Facebook