Blomstrende keramik i Bagsværd Kirke

Blomstrende keramik i Bagsværd Kirke

Modelleret glaseret stentøj er den underspillede titel på keramiker Marianne Nielsens nye udstilling i gallerigangen. Foto: Benita Rasmussen

af Susanne Hviid

Susanne er cand. mag. i Fransk, Æstetik og Kultur og har bl.a. en fortid på DR. Nu er hun Sekretariatsleder i Kunsten Media Fonden, men er stadig tilknyttet designETC.

Billedserie

Modelleret, glaseret stentøj

Bagsværd Kirke
til 28. maj
Facebook.com/TILSTEDEt

Udstillingsrækken TIL STEDEt har netop slået dørene op for Marianne Nielsens keramiske blomster, der blomstrer i gulvhøjde langs væggene.

Skalaspringet mellem objekter og rum er spændt til bristepunktet i TIL STEDEts tredje udstilling, for det er nemt at overse de seks små vilde keramikblomster, som Marianne Nielsen har anbragt direkte på gulvet i Bagsværd Kirkes gallerigang. Det er modigt at gøre så lidt i så stort et rum, men virkningen er til gengæld stærk, fordi der udspiller sig et lille drama for hver blomst.

Ikke kun fordi der leges med forestillingen om, at ukrudtsblomsterne er vokset op af fugerne i det ellers så hårde betongulv, men fordi alle seks værker er så rigt detaljerede. Man suges nærmest ind i en lilleputverden af mærkelige former og farver, og når man vender tilbage til rummet, er ens blik på magisk vis forvandlet; rummets detaljer står tydeligere frem og taler med blomsterne.

Feminine blomsterstereotyper
Blomsterne er feminine i stereotyp forstand: skrøbelige, spinkle og forfinede i direkte kontrast til arkitekturen, der i denne udstilling virker mere rå, stringent og rationel end ellers. Udstillingen er inspireret af den birkeskov, der omgiver Bagsværd Kirke, og Utzon har tydeligvis selv leget med det klassiske modsætningsforhold imellem natur og arkitektur.

Naturen indgår således i anlægget i forskellige grader af tæmmet tilstand. For enden af gallerigangen modsat kirken er der en lille mellemgang til kirkekontoret – et ude-inde-rum med en rododendronbeplantning bag glas; som udstillet natur. Spændingen imellem det naturlige og det kunstige er til diskussion både hos keramikeren og arkitekten om end på forskellig vis.

Feminine og skrøbelige blomster som stereotyper er Marianne Nielsens greb i hendes kunstneriske praksis, der har imitationen som omdrejningspunktet. Foto: Benita Rasmussen

Imitation som kunstnerisk greb
Marianne Nielsen udstiller ikke naturen, faktisk er hun mere interesseret i blomsterne som keramik og kultur samt af imitationen som kunstnerisk greb. For måske kan genkendeligheden være en vej ind i det keramiske, en nøgle til forståelsen af, at de små objekter først og fremmest er ler og glasur, jf. udstillingens titel.

Placeringen af de små fine blomster på gulvet er i hvert fald et greb, der medvirker til at sætte fokus på blomsterne som keramik. Man får næsten fysisk ond i maven ved tanken om, hvor lidt der skal til for at ødelægge de skrøbelige værker, og man bliver sig meget bevidst om værkernes materialitet.

Kilde: Pressemeddelelse

Marianne Nielsen er keramiker og uddannet fra Designskolen i Kolding. Hun har været med i en lang række udstillinger og arbejder desuden freelance for forskellige producenter. Fra 4. maj er hun også aktuel på Biennalen for Kunsthåndværk & Design i Museumsbygningen.
Mariannenielsen.com

TIL STEDEt er en udstillingsrække i Bagsværd Kirke. Foreløbig er 11 danske kunsthåndværkere og designere inviteret til på skift at gå i dialog med Utzons arkitektur og udstille nye stedspecifikke værker til kirkens gallerigang. Det er TIL STEDEts ambition at undersøge om kunsthåndværk og design kan noget andet end billedkunst i dialogen med et konkret sted.

Udstillingsrækken er kurateret af arkitekt og smykkekunstner Katrine Borup og støttet af Statens Kunstfond.

Del artiklen

'Blomstrende keramik i Bagsværd Kirke'

Facebook