Danish Design Award 2017: Æstetikken der blev væk

Danish Design Award 2017: Æstetikken der blev væk

Alpha3 varmepumpen fra Grundfos vandt i kategorien Safe Money. Et godt eksempel på brugervenlig innovation lød det fra juryen. Pressefoto

af Thomas Dickson

Thomas Dickson er industriel designer og en af Danmarks mest etablerede skribenter inden for sit felt, og er bl.a. optaget af at formidle design som et fag og en proces, der kan ændre den verden, vi lever i.

Billedserie

Danish Design Award blev uddelt mandag aften i Industriens Hus, og alle kongelige sejl var sat til. Spændende humanistiske projekter var nominerede, men æstetikken glimtede ved sit fravær og satte designbegrebet til debat i min hjerne…

Allerede under optakten til uddelingerne blev det understreget flere gange, at design i dag er meget andet end smukke ting. Minister Mikkelsen sagde det, Dansk Design Centers direktør Christian Bason sagde det, og konferencier Ane Cortzen gentog det på sin egen måde fra scenen. Det er tidens store mantra i den mere innovative del af designmiljøet. Design skal ikke nødvendigvis være smukt. Hvis bare det problemløsende aspekt er tilstrækkelig tilgodeset, og hensigten er ædel nok, så kan der tilsyneladende godt gives køb på æstetikken.

I kategorien Feel Good vandt CasusGrill med en (mere) bæredygtig engangsgrill, der er lavet af pap, træ og lavasten i stedet for den traditionelle foliebakke af aluminium. Pressefoto

Der blev uddelt designpriser i 13 kategorier i København, og som noget nyt fortsætter festen og uddelingerne i Kolding den 31. maj, hvor der uddeles yderligere seks priser, herunder Young Talents og Peoples Choice priserne. De første 11 priser i København blev uddelt i hovedkategorierne: Business, Individual og Society. Dertil kom de to specialpriser: Icon og Visionary Concepts. Som man kan se, er der i høj grad tale om en strategisk og immateriel tilgang til designbegrebet.

Priserne
Ved præmieringen og i juryens begrundelser lå klart et innovativt sigte og et problemløsende fokus. Det afspejler sig i næsten alle de produkter, serviceydelser og koncepter, der vandt:

I kategorien Message Received præmieredes kampagnefilmen Benefits of a toilet, der sætter spot på, at mange kvinder og piger i ulandene ikke har adgang til ordenlige og sikre toiletforhold.

Benefits of a toilet fortæller bl.a. at flere mennesker har mobiltelefoner end adgang til et toilet. Filmen er initieret af The Why Foundation. Film: Simon Andersen Studio. Manuskript: Trine Beckett. Speak: Helen Mirren. Producer: Mette Bjerregaard. Koncept: Cosmic People. Fond: Det Obelske familiefond

I kategorien Save Money fik Grundfos prisen for sin Alpha3 varmepumpe med tilhørende måler og styrings-app, der gør det lettere at regulere varmen i bygninger.

I kategorien Feel Good vandt CasusGrill med en (mere) bæredygtig engangsgrill, der er lavet af pap, træ og lavasten i stedet for den traditionelle foliebakke af aluminium.

De gode viljers aften
I kategorien Outstanding Services vandt børnetøjskonceptet Vigga, der baserer sig på det faktum, at spæd- og småbørn vokser ud af deres tøj lynhurtigt. Så i stedet for at forældrene skal ud og købe og evt. sælge deres brugte børnetøj, har Vigga lavet en leasing-ordning, så man kan skifte tøjet ud i takt med vokseværket. Vigga designer, producerer og reparerer selv tøjet efter bæredygtige principper.

Venligbolig – præfabrikerede huse, der kan huse flygtninge, vandt i kategorien Visionary Concepts. Pressefoto

Juryen havde i høj grad publikum med sig mandag aften i det store atriumlokale i Industriens Hus på Rådhuspladsen. Der var i mere end én forstand højt til loftet den aften. Størst bifald fra den fyldte sal fik vinderne af særprisen Visionary Concepts for Venligbolig. Princippet er, at små præfabrikerede flygtningeboliger kan placeres i baghaven hos danske familier, og på den måde være med til at løse både et bolig- og integrationsproblem. Det er Venligboligfonden samt Gribskov og Frederiksberg Kommune, der i samarbejde med 2+1 Idébureau og tegnestuen ONV Arkitekter har udviklet løsningen.

Hvad med æstetikken?
Selv om Danish Design Award i høj grad vælger at fokusere på business-strategier og altruisme, så handler design også om æstetik. Det burde være kendt i denne kreds af mennesker, at visuelt smukt design kan betyde alverden for et produkt eller et brand.

Sommetider kan man med rimelighed indtage det synspunkt, at hvis mennesker sidder i en flygtningelejr og sulter, så er typografiens skønhed på nødhjælpssækkene af mindre betydning. Men i forbindelse med en decideret designpris er det en problematisk position at indtage.

Spørgsmålet om, hvorvidt design skal være æstetisk smukt har tidligere været debatteret i forbindelse med den Danske Designpris. I 1984 fik en svejset krumtap-aksel ID-prisen, og det gav dengang, ifølge designtidsskriftet Mobilia, ”… anledning til et vist surmuleri: Var det Designrådets sag at belønne så udpræget ingeniørmæssige opgaver, hvor fx hverken æstetiske eller ergonomiske hensyn kunne siges at spille nogen rolle?” Pressefoto

Hvad er egentlig godt design?
En af prismodtagerne på denne aften var det udmærkede delebilskoncept GoMore, som vandt i kategorien Share Ressources. Da Ane Cortzen spurgte dem om, hvorfor netop deres delebilsprojekt har fået succes fremfor dem, der allerede findes, så var svaret, at de mente det skyldtes design. Det var selvfølgelig et pragmatisk svar netop denne aften. Men hvis man kigger på det design, de har i dag, som er et logo, en hjemmeside og en app, så virker det ikke imponerende flot eller specielt brugervenligt.

Et nyt designsyn
Der er andre af prisvinderne, som man kunne anlægge samme overvejelser omkring. Og det rejser spørgsmålet, hvad det er for et designsyn, som skal præge dansk design fremover. Det virker som om, man ofte forveksler design med teknologisk innovation, noget som også præger fx. Index Award.

Hvis design skal være en vækstfremmer, som flere af talerne ved arrangementet mente, så kunne det være en rigtig god ide at få defineret, hvad godt design egentlig er. Danish Design Award 2017 har alle de rigtige hensigter, spørgsmålet er bare, om ikke disse en gang imellem skygger for det designfaglige overblik, og netop ved sådan en lejlighed kunne man godt savne lidt mere æstetik.

Danish Design Award er stiftet af Dansk Design Center (DDC) og Design denmark (Dd). DDC og Dd har indgået et samarbejde med henblik på at skabe en markant, national designbegivenhed i international klasse.

De nominerede designs og de øvrige vindere kan ses her:

Del artiklen

'Danish Design Award 2017: Æstetikken der blev væk'

Facebook