Gå med tigeren ind i stormen

Gå med tigeren ind i stormen

Tiger in a Tropical Storm af Ned Cantrell opsummerer udstillingen meget godt ifølge vores anmelder. Foto: Glazenhuis / K. Vrancken

af Katrine Borup

Katrine Borup kobler sin arkitekturbaggrund sammen med kunsthåndværk i sit virke som anerkendt smykkekunstner. Katrine Borup er derudover kurator, skribent og aktiv i diverse fagligt udvalgsarbejde.

Billedserie

GREAT DANES
Hempel Glasmuseum
Annebjerg Stræde 2
4500 Nykøbing Sj.

Til 30. sept 2017

hempelglasmuseum

GREAT DANES er netop åbnet på Hempel Glasmuseum i Nykøbing Sjælland. Mangfoldigheden af udtryk og tilgange til det at arbejde med glas er en af udstillingens store kvaliteter, men de forskelligartede værker og præsentationen af dem gør udstillingen til en lidt rodet affære.

Hvem kender ikke til den helt særlige udmattelse, der kan ramme en under et besøg på et af verdens store museer – Louvre for eksempel? Men hvem skulle have forestillet sig, at et besøg på det lille nordsjællandske Hempel Glasmuseum kunne have samme virkning?

Udstillingen GREAT DANES er initieret og kurateret af Jeroen Maes, der er kunstnerisk direktør for det flamske glascenter Glazenhuis i den belgiske by Lommel, hvor den blev vist i efteråret og frem til foråret 2017.

Per René Larsens organiske arbejder er klassiske studioglasværker – her er det Baby Boom fra 2006. Foto: Glazenhuis / K. Vrancken

Maes har tydeligvis ønsket at vise spændvidden i dansk glas og har udvalgt glasobjekter til udstillingen skabt af 26 meget forskellige kunstnere og designere. Man kan se en blanding af designglas fra 60’erne og 70’erne, studioglas fra 80’erne og samtidsglaskunst og –design af både gamle kendinge og nye unge glaskunstnere.

Der er værker tilbage fra 1950, Per Lütkens Næbvaser for eksempel, og helt nye værker fra 2016 som Karen Nyholms poetisk-finurlige grønne skellet Green Knight. Alene tidsspændet gør GREAT DANES interessant. I udstillingskataloget er vægten i begge de to læseværdige tekster lagt på det historiske. Det synes jeg er lidt ærgerligt. Jeg kunne godt have tænkt mig, at der også havde været en mere kunsthistorisk tekst, der kom tættere på værkerne.

Lene Bødkers glasværker har en helt særlig kraftfuldhed – de er på én gang rå og forfinede. Her værket Entrance III fra 2007. Foto: Glazenhuis / K. Vrancken

Overvældende mangfoldighed
Fælles for alle værkerne er tårnhøj håndværksmæssig og kunstnerisk kvalitet, og der er noget for enhver smag: Fra klassisk studioglas af Finn Lynggaard og Per René Larsen til Ned Cantrells gakkede tegneserieunivers.

Der er noget ’forstørret nipsenål’ over mange af Cantrells værker, og på den måde er han også i dialog med traditionen. Jeg er vild med Tiger in a Tropical Storm – alene titlen. Jeg synes måske nok den bemalede træplade, glasset er monteret på, er lige rå nok, men om ikke andet understreger pladens grove udtryk den håndværksmæssige præcision i glasarbejdet.

Trine Drivsholm var repræsenteret med værket 13-part Spin Collection fra 2012. Foto: Katrine Borup

For den glaskyndige vil der være mange velkendte værker. Det er skønt at se spændvidden i Per Lütkens arbejde for Holmegaard. Tobias Møhl og Trine Drivsholm vil mange også være fortrolige med. Og en hel masse andre.

Tænk at glas kan se sådan ud. Maria Bang Espersens tredelte værk Topography: White; Throwing; Heat er et af udstillingens nyere fra 2015. Foto: Katrine Borup

Men der er heldigvis også en del nyere værker. Maria Bang Espersens Topography: White; Throwing; Heat er en af mine egne personlige favoritter. Tre hvide firkantede flader, der slet ikke ligner glas; en af ’fliserne’ minder mig snarere om Vita Wrap i lag og en anden om let piskede æggehvider. De er helt fantastisk smukke, og det er forfriskende at se materialiteten så utraditionelt og poetisk udfoldet.

Anmassende arkitektur
GREAT DANES udstilles i Hempel Glasmuseums store sal, et rum der domineres af et voldsomt mønstret grønt marmorgulv og et meget højt østvendt vindue, hvorfra lyset vælter ind. I begge sider af det lidt irregulære rum er der indskudte balkoner med mørke trætrapper op til 1. sal. Der er langt til den modernistiske hvide kube her, og den store sal er absolut ikke noget nemt rum at lave udstillinger i.

GREAT DANES er skabt til et helt andet sted end Hempel Glasmuseum. At dømme ud fra billederne i kataloget var udstillingsrammerne i Lommel nogle helt andre. Jeg tager hatten af for, at det faktisk er lykkedes at flytte udstillingen til Nykøbing.

Det store vindue, det grønne marmorgulv og det mørke træ på balkonerne giver rummet karakter på godt og ondt. Foto: Katrine Borup

Ærgerlig opdeling
GREAT DANES er groft sagt delt i to med det industrielle glasdesign placeret for sig under den nordlige balkon og kunstglasset spredt ud i det højloftede hovedrum. Industriglasset er arrangeret på nogle rå lagerhylder, som også var en del af udstillingen i Belgien. De forstærker opdelingen, som jeg synes er lidt ærgerlig. For som man kan læse i Jan Kocks artikel i udstillingskataloget, er det industrielle glas i vidt omfang resultatet af dygtige kunstneres samarbejde med dygtige håndværkere og på den måde egentlig ikke så anderledes end studioglasset. Holmegårds succes skyldtes da også i vidt omfang forståelsen for og tilknytningen til kunstglasset.

Selvfølgelig er der forskel på glasdesign og kunstglas, men der er også andre store forskelle, som ikke er markerede, for eksempel mellem det brugsrelaterede og den mere frie glaskunst. Afstanden fra Tchai Munchs og Finn Lynggaards unikafade og -skåle er for mig at se større til Maria Bang Espersens abstrakte materialeeksperimenter end til Per Lütkens masseproducerede brugsglas.

Glasdesign fra Holmegaard på rå lagerhylder. Foto: Katrine Borup

At industriglasværkerne er placeret på rå lagerhylder er efter min mening en lidt fiks ide, der heller ikke konkret gør noget godt for de udstillede genstande. Hylderne presser tværtimod værkerne lidt, og den luft, man har forsøgt at skabe mellem objekterne, virker ikke efter hensigten… for der er noget lidt trist over halvtomme hylder.

I serien Architectural Glass Fantasies arbejder Stine Bidstrup med det krystallinske, både som tegning og 3d form. Objekterne er meget komplekse og dybdevirkningen er stærkt fascinerende. Foto: Katrine Borup

Heterogenitet som udstillingsarkitektonisk greb
Samlet set er udstillingen mildt sagt heterogen – jeg fristes til at sige rodet. Med et lidt anmassende udstillingsrum, de mange vidt forskellige værker og en skønsom blanding af podier, montrer, borde, hylder og stativer er det vanskeligt at skabe en harmonisk helhed. Men hvem siger også, at en udstilling skal være en harmonisk helhed?

Da jeg endelig fik sparket min indre arkitekt til hjørne, blev jeg faktisk nærmest begejstret for heterogeniteten; jeg overgav mig til den. For mangfoldigheden af udtryk og tilgange til det at arbejde med glas er udstillingens måske største kvalitet, som det samlede lidt rodede indtryk jo i virkeligheden er med til at understrege.

Der er gang i den på GREAT DANES, ikke mindst æstetisk. Foto: Hempel Glasmuseum / Claus Starup

Det urolige helhedsindtryk skyldes ikke mindst, at de klassiske podier har forskellige højder og er sat sammen i uens klumper. Men det valg skaber på den anden side også nogle meget fine intime rum til de enkelte værker, så man får mulighed for at zoome ind og ud efter behov.

Pipaluk Lakes værk Suspension fra 2014 i dialog med det omgivende rum. Foto: Katrine Borup

Man kan i et vist omfang lukke af for den store sal, men man kan også inddrage omgivelserne. Og ind imellem kommer der faktisk noget fint ud af, at udstillingsrummet maser sig på. Pipaluk Lakes på én gang forfinede og voldsomme installation Suspension er for eksempel anbragt foran nogle gobeliner, jeg umiddelbart oplevede som ret forstyrrende. Men på et tidspunkt så jeg pludselig, hvor godt de egentlig understregede det tekstile i glasværket.

Tobias Møhl mestrer den minimale fremtoning trods mønstrenes viltre tråde i værket 18-part Nest Collection. Foto: KVrancken

Og sådan kan man blive ved med at opdage nye detaljer og forbindelser. GREAT DANES er en ekstremt fortættet og mættet udstilling; som en tropisk storm eller 26 Louvre sale. Man bliver udmattet, men på den gode måde.

 

De 26 deltagende kunstnere og designere på GREAT DANES:

Finn Lynggaard, Per René Larsen, Tchai Munch, Lene Bødker, Pipaluk Lake, Micha Karlslund, Trine Drivsholm, Tobias Møhl, Mia Lerssi, Ned Cantrell, Karen Nyholm, Marie Retpen, Jeannet Iskandar, Maria Bang Espersen, Stine Bidstrup, Steffen Dam, Jacob Bang, Otto Brauer, Per Lütken, Lars Bo Jørgensen, Ole Winther, Jette Frölich, Michael Bang, Torben Jørgensen, Anja Kjær og Cecile Manz

Udstillingskatalog

Jan Kocks katalogtekst på dansk

Del artiklen

'Gå med tigeren ind i stormen'

Facebook