HAY Kitchen Market – et symbiotisk samarbejde

HAY Kitchen Market – et symbiotisk samarbejde

HAY Kitchen Market som det blev præsenteret i Lindecrones Palæ under 3daysofdesign. Pressefoto

af Susanne Hviid

Susanne er cand. mag. i Fransk, Æstetik og Kultur og har bl.a. en fortid på DR. Nu er hun Sekretariatsleder i Kunsten Media Fonden, men er stadig tilknyttet designETC.

Billedserie

Marokkanske håndpustede glas, vandkander fra Indien, sæbe fra Frankrig og japanske grydesvampe udgør nogle af elementerne i den brogede blanding af køkkentøj kurateret af Mette Hay og Frederik Bille Brahe til det nye koncept HAY Kitchen Market. Kollektionen lanceres i New York til august.

Medstifter og kreativ direktør for HAY Accessories, Mette Hay, og den danske kok og restauratør, Frederik Bille Brahe, deler en fælles passion for design og kvalitetsprodukter.

De to designentusiaster har rejst rundt i verden for at finde lige præcis de særlige ting, der kan bidrage til et funktionelt og inspirerende køkken.

Kander, kopper og porcelæn i farver fra HAY Kitchen Market. Kanderne er skabt af Memphis-designer George Sowden. Mette spottede kanderne i hans værksted for nogle år tilbage. Nu er de farvesat et sted mellem retro og cool. Pressefoto

Den farverige kollektion, der består af potter, pander, skærebrætter, tallerkener, kopper, glas, bestik og meget mere, har produkter i flere prisklasser. Mens nogle produkter er fundet rundt i verden bl.a. Tyrkiet, Japan og Marokko, er andre blevet redesignet eller nyudviklet af designere og kunstnere som BIG GAME, Shane Schneck, Clara von Zweigbergk, Richard Woods og George Sowden, der bl.a. tidligere var en del af Memphis-gruppen.

Medstifter og direktør for HAY Accesories, Mette Hay og kok Frederik Bille Brahe harkurateret en række køkkenprodukter, som lanceres under navnet HAY Kitchen Market. Pressefoto

Selvom kollektionen har hentet inspiration fra Frederik Bille Brahes egen hverdag og industrielle køkken, har det primære fokus været at finde produkter, der både er funktionelle, men også taler til hjertet og gør arbejdet i køkkenet lidt sjovere.

Stilen i kollektionen er ikke entydig skandinavisk, snarere fransk bistro-stemning, som vi også kender det fra Frederik Bille Brahes café Atelier September, koblet med retro-elementer som plasticspande fra 1960’erne og minimale elementer som de transparente glasbeholdere fra Japan.

HAY Kitchen Market introduceres officielt i MoMA Design Store i Soho den 22. August i New York, hvorefter det udkommer i butikker verden over.

HAY

Del artiklen

'HAY Kitchen Market - et symbiotisk samarbejde'

Facebook