Ane Henriksens tekstile fortolkninger i Thy

Ane Henriksens tekstile fortolkninger i Thy

Detalje fra Min Vestenvindshimmel, hvor Ane Henriksen forsøger at afspejle vinden med en tråd, der snubler henover fladen. Pressefoto

af Charlotte Jul

Charlotte Jul er cand.mag og chefredaktør på designETC. De sidste 17 år har hun formidlet området for design og kunsthåndværk kunstnerisk som kommercielt i tekster, artikler og via iværksætterportalen items.nu, som hun startede i 2001.

Billedserie

Jens Søndergaard med islæt af Ane Henriksen

Heltborg Museum Thy

18 jun-31 okt

Tekstildesigner, kunstner og væver Ane Henriksen har fortolket Thy-maler Jens Søndergaards billeder i en ny udstilling på Heltborg Museum, hvor aflagte skjorter, t-shirts og duge med olieklatter taler med og mod Søndergaards malerier.

På Heltborg Museum i Thy har Ane Henriksen sat en lokal maler og kending i stævne i en fællesudstilling med titlen Jens Søndergaard med islæt af Ane Henriksen. Ane Henriksen har ligesom Jens Søndergaard boet i Thy og det regionale slægtskab og kærlighed til egnens karakteristiske natur mødes i udstillingen.

Ane Henriksens bruger genbrugstekstiler i flere af sine værker. Her Jagtmark –  Markens Skød. Foto: Ole Akhøj

De senere år har Ane Henriksen arbejdet med genbrugstekstiler i form af aflagt tøj og i særdeleshed skjorter fra kontorfolk i store ‘corporate’ virksomheder som banker og investeringsselskaber. Værket Business Sky, som hun deltog med i Biennalen for Kunsthåndværk og Design i 2015, er således vævet af et solidt antal lyseblå mandeskjorter indsamlet i virksomheden Nordeas kantine. Samme metode har hun brugt i værket, Jagtmark – Markens Skød, som hun har skabt specifikt til den nye udstilling ud fra Søndergaard-billedet Landskab med Gravhøje.

I museets uddybende katalog, hvor både museumsdirektør, en kollega og Ane selv har skrevet, forklarer tekstilkunstneren om tilblivelsen af værket Jagtmark – Markens Skød:

Fuld format af Ane Henriksens Min Vestenvindshimmel. Foto: Ole Akhøj

“Til dette billeder har jeg eftersøgt slidt jagt- og landbrugstøj i Thy. Jeg har taget udgangspunkt i noget, der ligner et klassisk tweedstof, som jeg så undervejs har bombet med det aflagte tøj – lagt tykt ind i stoffet. Paletten er bestemt af det indsamlede tøj. Som kommentar til det erotiske i Søndergaards motiv har jeg suppleret med lidt fra min egen garderobe” (undertøj, red).

Ane Henriksens kollega, Jette Hartvig, der var med-væver på et af udstillingens store værker, beskriver Henriksens ærinde sådan her:

“Istedet for at sætte kultur og natur eller tradition og modernitet op mod hinanden sætter Ane Henriksen det sammen, væver det sammen, fletter det og slår knuder på det, så de historier, der ligger gemt i naturen, i gamle traditioner og i kontorfolks brugte skjorter bliver føjet sammen til nye fortællinger. At Ane Henriksen tør binde an med det, er et spørgsmål om tillid – til håndværket, til traditionen, til historien – det vil sige til menneskene.”

Udstillingen er bygget op, så de to kunstneres værker mødes i salene og bliver en samlende fortælling om deres fælles regionale anker, Thy.

Kilde: Katalog til udstillingen.

Søndergaard og Henriksen mødes i Thy. Pressefoto

Ane Henriksen er en af Danmarks erfarne tekstiludøvere, der i hele sin karriere har udforsket metoder, materialer og fortællinger gennem væven i alt andet end klassiske udtryk. Ane Henriksen har udstillet i hele verden og modtaget flere anerkendelser for sit arbejde.

Til udstillingen udgives et katalog med indlæg af flere relevante parter, hvor man kan få et uddybende indblik i udstillingen, museet og Ane Henriksens arbejde i øvrigt.

Anehenriksen.dk

Del artiklen

'Ane Henriksens tekstile fortolkninger i Thy'

Facebook