Q&A: Frue Plads / Danske Kunsthåndværkere & Designere

Q&A: Frue Plads / Danske Kunsthåndværkere & Designere

Vaser fra Clib Klap aka Claire Maria Lehmann og Iben Harboe. De to keramikere er gået sammen med 19 keramiske virksomheder om at skabe en keramisk fabrik i Danmark, der gør det muligt at producere bæredygtigt, og bevare håndværket og den viden, ekspertise og materialeforståelse, der ligger i forlængelse af designprocessen. Pressefoto

af Susanne Hviid

Susanne er cand. mag. i Fransk, Æstetik og Kultur og har bl.a. en fortid på DR. Nu er hun Sekretariatsleder i Kunsten Media Fonden, men er stadig tilknyttet designETC.

Billedserie

Kunsthåndværkermarkedet Frue Plads

10.-12. aug 2017

Tors kl. 12-19
Fre kl. 10-19
Lør kl. 10-16

Kunsthåndværkermarkedet på Frue Plads i København er det største af sin slags i Skandinavien. Fra torsdag til lørdag viser Danske Kunsthåndværkere & Designeres medlemmer deres produkter frem for en loyal fanskare og nye interesserede. Foreningens kommunikationsansvarlige, Helle Severinsen, svarer på spørgsmål om det årligt tilbagevendende marked.

Hvad var baggrunden for at starte det årlige kunsthåndværkermarked?
Kunsthåndværkermarkedet på Frue Plads blev startet som et græsrodsprojekt af en håndfuld engagerede kunsthåndværkere i 1983. Blandt andet keramikerne Hans og Birgitte Börjeson, som stadig deltager på markedet. De ville skabe et marked i København, da det marked de plejede at deltage på i Oslo havde valgt at lukke ned for udenlandske deltagere.

Maria-Louise Grau er uddannet tekstildesigner med speciale i strikdesign og arbejdet for bl.a. Christian Lacroix i Paris. Pressefoto

Det første år i København blev en vindblæst oplevelse med omkring 10 kunsthåndværkere på Frue Plads op mod Fiolstræde. Målet var i begyndelsen at skabe en salgsplatform, men siden har markedet vokset sig til også at være en formidlingsscene for samtidens kunsthåndværk.

Det er her publikum har mulighed for at gå i dialog med landets kunsthåndværkere og se, hvad der sker på værkstederne. Blandt markedets publikum er også samlere, gallerister, kunstforeninger og museumsfolk, så de tre intensive dage på markedet fører en række nye muligheder med sig for salg, udstillinger og workshops.

Markedet spiller desuden en væsentlig social rolle for de mere end 100 professionelle kunsthåndværkere og designere. Her udveksles faglighed, erfaringer og nye samarbejdsmuligheder.

Mere end 120 udstillere præsenterer keramik, glas, smykkekunst, grafik, tekstil og design udført med høj faglighed på Kunsthåndværkermarkedet Frue Plads. Her Hans og Birgitte Börjesons stadeplads. Pressefoto

Oplever I en skærpet interesse de senere år?
Der er et stort trofast publikum, der vender tilbage år efter år, og markedets omsætning har i en årrække været stigende. Det er vanskeligt at måle besøgende på markedet, da der er gratis adgang, og pladsen er så åben, som den er. Men generelt oplever vi en stigende interesse for det håndlavede og lokalt producerede.

Størstedelen af markedets udstillere vender tilbage hvert år for at være med. Det er her, de plejer deres kundekreds og skaber nye kontakter. Langt de fleste på markedet sælger rigtig godt, og mange oplever, at deres omsætning stiger, jo flere gange de er med på markedet. De opnår en troværdighed og genkendelighed, som er vigtig for markedets publikum. Udstillerne er glade for at være med, men det er også tre hårde dage, der kræver, at de er ‘på’ fra morgen til aften. Og klar til at gå i dialog med de besøgene.

Smykkekunstner Pernille Mouritzen udfordrer gængse teknikker og har altid dialogen og historien for øje. Foto: Dorte Krogh

Hvem deltager?
Vi kuraterer ikke udstillerne, men markedet er forbeholdt medlemmer af Danske Kunsthåndværkere & Designere, hvilket vil sige, at der er krav til deltagernes faglige niveau. For at blive medlem skal man have en kvalificeret uddannelse fra eks. KADK, tilstrækkeligt med point fra censurerede udstillinger eller optages via værkbedømmelse.

Hvad er ideen med markedsprisen Håndfuglen?
Håndfuglen
uddeles af en udvalgt jury og sætter fokus på de nye produkter og unikaværker, der præsenteres på markedet. Den blev stiftet i 2007, men inden da blev der givet priser for markedets smukkeste bod og bedste ting. Sidste år blev Håndfuglen uddelt til henholdsvis smykkedesigner Karina Noyons for bedste nye unika og keramiker Sarah Oakman for bedste nye produkt.

Hvilke kriterier gælder for de to kategorier Bedste produkt og Bedste Unika? Hvem bedømmer?
Håndfuglen
gives for godt håndværk, design og kunstnerisk omtanke. Det er en ekstern gruppe af fagligt kvalificerede personer; museumsinspektører, professionelle udøvere og formidlere, der bliver udpeget til juryen. I år består juryen af Lars Dybdahl, museumsinspektør på Designmuseum Danmark, Mari Keto, finsk kunsthåndværker bosiddende i København samt Mathilde Aggebo, institutleder på Bygningskunst og Design, KADK.

Keramiker Helle Rittigs formsprog er enkelt, funktionelt og stramt. Alt hendes keramik fremstilles på eget værksted i Dråby ved Ebeltoft. Pressefoto

Hvad er visionen for markedet?
Kunsthåndværkermarkedet profilerer foreningen og markedets deltagere for et dansk og internationalt publikum med et bredt udvalg af forskellige faggrupper som keramik, glas, tekstil, smykkedesign osv.

Det skal være et særligt møde mellem publikum og kunsthåndværk af højeste kvalitet, hvor publikum har mulighed for at se og købe kunst på gadeplan under åben himmel. Det har i en årrække været et af de største og bedste markeder for kunsthåndværk i Norden, og visionen er at bibeholde den status fremover.

Markedsudvalget består af: tekstildesigner Mai Plank (formand), keramiker Asger Kristensen, smykkedesigner Lisbeth Dauv, keramiker Charlotte Nielsen, keramiker Lene Dahl.

Del artiklen

'Q&A: Frue Plads / Danske Kunsthåndværkere & Designere'

Facebook