Q&A: CHROMA / Karin Carlander

Q&A: CHROMA / Karin Carlander

Tekstildesigner og væver Karin Carlander er en af de fire udstillere på CHROMA i Kerteminde, der også tæller Iben Høj, Karen Pontoppidan og Lea Mi Engholm. Foto: Rigetta Klint

af Susanne Hviid

Susanne er cand. mag. i Fransk, Æstetik og Kultur og har bl.a. en fortid på DR. Nu er hun Sekretariatsleder i Kunsten Media Fonden, men er stadig tilknyttet designETC.

Billedserie

CHROMA
Toldboden, Kerteminde
5 sep - 1 okt

CHROMA betyder farve på græsk og er titlen på en udstilling, hvor fire kunsthåndværkere indenfor smykker, tekstil og keramik bruger farven som navigation og iscenesættelse af deres værker, der kan opleves fra den 5. september i Kerteminde. 

Hvad betyder det for dig at udstille i din fødeby, Kerteminde?
Det giver mig en rar og varm følelse at skulle udstille i den by, jeg er opvokset i. Det er her, kimen til min interesse for vævning, og det at udtrykke mig kunstnerisk igennem et håndværk blev lagt. Jeg har gået mange ture i naturen omkring Kerteminde som barn og teenager og suget indtryk til mig. Følelsen af det milde bakkede fjordlandskab indrammet af det salte, urolige hav er en del af mit væsen, det vil jeg altid have med mig.

Karin Carlander ved væven i hendes store lyse værksted i Raadvad. Foto: Rigetta Klint

Hvorfor har I lige valgt de fem farver: gul, blå, rød, sort og hvid?
Vi arbejder hver især i dybden med materialet i vores værker og bruger vores håndværk som afsæt for det kunstneriske udtryk. Vi besluttede os for at bruge farverne som et fælles afsæt for netop denne udstilling. At det blev farverne gul, blå, rød, sort og hvid er naturligt for os, da det er farver, vi alle kan relatere os til og farver, der dukker op i vores forskellige arbejder. De farver har en fælles klangbund i vores individuelle virke.

Karin Carlanders vævede brugstekstiler under brandet TEXTILE.NO har en sart farveholdning, der gør, at de kan kombineres på kryds og tværs. Foto: Rigetta Klint

For mit eget vedkommende er naturfarverne, som kommer frem i de hvide og de sorte nuancer med strejf af blå, gul og rød, der hvor jeg primært befinder mig. Jeg arbejder meget med lyset og lysets leg med hørren, når tekstilet er i bevægelse og interagerer med det menneske, som bruger det.

Hvordan interagerer værkerne med hinanden på udstillingen, og hvordan skaber de valgte farver den røde tråd?
Toldboden er et lille udstillingssted, der består af tre små og et stort rum. Vi besluttede, at alle fire skulle udstille med et værk i hvert rum. For at skabe helhed og ro på udstillingen, valgte vi farverne som det fælles for vores udstillede arbejder. Der er et blåt rum med fire blå værker, et gult rum med fire gule værker og et rødt og et naturfarvet rum med værker af os alle fire. I hvert enkelt rum er der desuden et citat om rummets farve af den engelske filminstruktør Derek Jarman. Værkerne og rummets farve skaber sammen med citaterne nye refleksioner og giver hver enkelt farve et øjebliks opmærksomhed.

Sarte nordiske toner i hør er tekstildesigner og væver Karin Carlanders kendetegn. Sidste år blev hun optaget som medlem af Masters of Linen, der har base i Paris. Foto: Rigetta Klint

Hvad betyder det at udstille tværfagligt? At dine tekstiler går i dialog med keramik og smykker?
Først og fremmest er det inspirerende at udveksle tanker, erfaring og viden med nært beslægtede fag. Vi leder alle fire efter mange af de samme værdier, når vi arbejder. Vi befinder os i det samme værdifelt med en stor kærlighed til håndværk og materiale. Fagligt er det på en gang smukt og udfordrende at få en udstilling med tværfaglige værker udstillet, så det bliver en harmonisk helhed. Smukt fordi de forskellige materialer bløde, hårde, gennemsigtige og tætte giver nogle kontraster, som spiller fint op til hinanden. Udfordrende, fordi vi har forskellige udstillingsbehov. Noget skal hænge frit, noget skal fæstnes, alt skal passes på, så udstillingen bliver enkel, men samtidig rig på oplevelser.

Der er levet liv på de gamle arbejdsborde, som Karin Carlander har overtaget fra værkstedet tidligere lejer. Foto: Rigetta Klint

Har du lært noget af de andre fagligheder, som du tager med dig fremover i dit virke?
Det gør mig så glad at møde kollegaer som på tværs af alder og landegrænser bærer de samme værdier med sig, som betyder så meget for mig. I vores fag arbejder vi ofte alene, når vi skaber, så samarbejdet om en udstilling bliver et møde, hvor vi deler erfaringer og måler os med hinanden på den gode måde. Vi er nødt til at finde ind til en fælles kerne for at skabe en interessant udstilling, og det føler jeg, at vi har gjort med Chroma. Det, at vi alle fire har et fælles udgangspunkt og udstiller dem et smukt sted i Danmark, gør kun oplevelsen rigere.

Kerteminde Kunstforening har inviteret smykkekunstner Karen Pontoppidan, tekstildesigner Karin Carlander, keramiker Lea Mi Engholm og strikdesigner Iben Høj til at lave en fælles udstilling. Alle fire har en særlig tilknytning til Kerteminde – enten via opvækst, uddannelse eller bosættelse.

Fælles for de fire formgivere er en optagethed af materialets muligheder med fokus på processen, hvor arbejdsgangen tager den tid, den tager. Udstillingen Chroma er et udtryk for en fælles kærlighed til materialet, hvor kunsthåndværkerne samtidig kan udfordre hinandens processer og produktionsmetoder og indgå i nye tværfaglige konstellationer.

Karincarlander
Ibenhoej.com
Lea Mi Engholm
Karen Pontoppidan

Del artiklen

'Q&A: CHROMA / Karin Carlander'

Facebook