Som dug for solen

Som dug for solen

På den Danske Keramikfabrik på Bornholm producerer de keramik for danske brands - store som mindre. Her er det tallerkner fra Hagen Etc. Foto: Anders Ingvartsen

af Rikke Hagen

Rikke Hagen har arbejdet som glasformgiver og designer for forskellige brands de sidste mange år. Idag er hun medejer af designvirksomheden Hagen Etc, medlem af designgruppen Danish Designmakers og medejer og formand for Den Danske Keramikfabrik.

Billedserie

Det er et katastrofalt tab, at kandidatuddannelsen på KADKs Keramiklinje lukkes ned, skriver Rikke Hagen, formand for Den Danske Keramikfabrik på Bornholm. Viden og kompetencer sidder i mennesker, og vedligeholdes de ikke, er de tabt for altid. Formanden kommenterer her på tre studerendes klumme om emnet.

Når først kandidatuddannelsen er lukket ned, har man også valgt at lukke ned for en hel bestemt forståelse for dansk plastisk formgivning, og en særlig dansk DNA forsvinder for altid. 

HKH Dronning Margrethe besøgte keramikfabrikken i sidste uge, hvor hun fik indblik i den lokale produktion. Foto: Justine Høgh

Sammen med den kulturpolitiske klagesang, som vi på Den Danske Keramikfabrik tilslutter os, skal der også fremføres en skarp lavpraktisk kritik af lukningen. Det lavpraktiske hands-on argument imod lukningen handler om det manglende udsyn og vilje til at investere i danske virksomheder. Det er højaktuelt for Den Danske Keramikfabrik netop i disse år, hvor vi er i den spæde start med at ’tage produktionen tilbage til Danmark’. Så timingen i lukningen er selvsagt forkert.

Fordybelse er essentielt
Mange keramikere arbejder i et flydende udtryk mellem design, kunst og kunsthåndværk med fokus på materialeforståelse. Netop her er kandidatuddannelsen en vigtig tid for den studerende til at fordybe sig i materialet og opnå færdigheder, der skaber nye udtryk og grobund for et kreativt vækstgrundlag, som vi i Danmark har haft en lang tradition for. Vi tør garantere, at enhver dansk designer eller ethvert dansk brand har oplevet at skulle kæmpe med form og kvalitetsforståelse, når danske idéer skal produceres i udlandet. 

Samtidig har vi på Den Danske Keramikfabrik oplevet begrænset adgang til danske kompetencer, som kan videreføre den håndværksmæssige arv og forståelse for at omsætte idé i keramisk materiale. Vi ved, hvor svært det er at starte noget op igen, når det først har været lukket ned. De sidste 20 år har der reelt ikke været et keramisk produktionsapparat på dansk jord. Viden, kompetence og faglighed forsvinder som dug for solen, når det ikke bliver vedligeholdt. Den knowhow har været og er forsat svær at indfange og genetablere på Den Danske Keramikfabrik.

Den danske keramikfabrik er ejet af to håndfulde danske kunsthåndværkere og designere, der går ind for lokal produktion af keramik i høj kvalitet. Foto: Justine Høgh

Iværksætteri og disciplin
Det virker derfor kortsynet og fattigt, at et land skærer i en kreativ og innovativ uddannelse, når der i disse år er fokus på iværksætteri. På skoleskemaet i folkeskolen og på gymnasier kan man nu læse faget ‘design’, men tilsyneladende skal det kun forblive som en smagsprøve på ’noget’, der ikke skal have plads i undervisningen på de videregående uddannelser. Her gælder kun de tørre 12-taller som valid måleenhed på succes. Men tro mig; de bløde, kreative fag kræver disciplin, ihærdighed og faglighed, som langt overstiger produktionen af 12-taller.

Lad os, frem for at lukke ned for den faglige udvikling, skabe arbejdspladser og vækst hos de danske brands. Det kræver naturligvis et fokus på indholdet af uddannelserne, og ikke en lukning. Det er alt for kortsynet at konkludere, at uddannelsen ikke skaber job et år efter endt uddannelse.

Som en af verdens førende designationer ser vi kun én løsning; at turde fastholde dansk keramik (og dermed den danske designtradition) på et højt fagligt niveau. At udbygge danske kompetencer og være dem, der sætter baren højt. Dét vil give værdi, vækst og, for fabrikkens vedkommende, potentielle kunder i fremtiden.

Del artiklen

'Som dug for solen'

Facebook