Kay Bojesen

Kay Bojesen betragtede sig selv som håndværker, ikke designer. Hans ting skulle ikke tegnes. De skulle formes, arbejde og fungere. Være til at holde på og holde ud at se på. Han vidste, at brugsting fødes af behov, ikke af æstetiske overvejelser.

Kay Bojesen blev født i 1886 i København og opvoksede i et kreativt hjem med højt til loftet. Kays far var forelægger Ernst Bojesen, medstifter af Det Nordiske Forlag, som senere blev til Forlaget Gyldendal.

I 1938 skabte Kay Bojesen den ultimative bestikserie i sølv, skabt ud fra den betragtning, at bestik er redskaber, som nødigt skal stjæle opmærksomheden ved bordet. Alle bestikdelene er tilpasset hånden og munden for at opnå bløde og harmoniske former. I 1951 tog Kays sølvbestik førsteprisen på verdensudstillingen i Milano, og blev herefter navngivet Grand Prix.

I 1952 modtog Kay Bojesen prædikat af Leverandør til Det Kongelige Danske Hof – ”for langvarig og regelmæssig samhandel med Hoffet”. Men det er ikke kun kronede hoveder, der spiser med Grand Prix. Grand Prix bestikket bliver flittigt brugt i de danske ambassadeboliger verden over, og kan dermed pryde sig af den sjældne titel ”Ambassadebestik”.

Kay Bojesen mestrede foruden sølv, stål og træ også materialer som bambus, melamin, porcelæn og tin. I 1951 skabte Kay Bojesen aben, som sidenhen er blevet et kendt designikon. Kay Bojesen blev spurgt, om han ville lave en knagerække til en udstilling med børnemøbler. De lange arme bringer knagen ned i nå-højde, og de korte ben giver plads til hue og halstørklæde. ”Man skal ikke være så bange,” sagde Bojesen om tilblivelsesprocessen.

Kay Bojesen nytænkte konstant sit kunsthåndværk. Han brød med sin samtids normer og var pioner for det, som vi i dag kender som dansk design. Kay nytænkte former, materialer og brugsgenstande, og han formåede derved at sætte over 2000 genstande i produktion i sin karriere.

Del profilen

'Kay Bojesen'

Facebook