Kroppen spiller hovedrollen

Kroppen spiller hovedrollen

Størstedelen af Jan Machenhauers kollektioner produceres på eget skrædderi i København.
Foto: Sacha Maric

af Nikolina Olsen-Rule

Nikolina Olsen-Rule er som kommunikationschef på Designmuseum Danmark i daglig kontakt med design og formidlingen af det. Hun har gennem årene særligt haft fokus på mode som skribent for Politiken og på bureau.

Billedserie

Han er tidligere danser ved Det Kongelige Teater og har høstet et utal af designpriser. Han interesserer sig ikke for modens sæsonræs, men har en trofast kundeskare og bliver ofte beskrevet som diskret og underspillet. Han har netop modtaget Statens Kunstfonds livslange hædersydelse for at flytte grænserne for, hvad der er muligt inden for tekstil og mode. Selv siger han, at hans tøj skal ses i bevægelse. designETC har mødt den danske modeskaber Jan Machenhauer.

Jan Machenhauer en af den slags mennesker, der ikke gør stort væsen af sig, hvilket er lidt atypisk, men ret forfriskende, når man taler om mode. Alt ved ham – fra indretning af arbejdsstudiet på Frederiksberg til hans design – vidner om en mand, der æstetiker ud til fingerspidserne.

Der er balance i tingene. Mens vi drikker kaffe af Richard Manz’ smukke zigzag-formede kopper i Jans store åbne køkken, sænker vintermørket sig over husets smukke have.

Portræt af Jan Machenhauer. Foto: Alexander Arnild Peitersen

Moden vækkes til live på kroppen
Han er blevet beskrevet som en kunstnerisk modeskaber, der har en nærmest arkitektonisk tilgang til modedesign. Og det er da også det billede, der tegner sig, når man kommer tæt på Jan Machenhauer og hans greb om dansk mode. Men for at forstå, hvad der er på spil hos en mand, der har været forgangsbillede for mange danske designere og formgivere, skal man både være i bevægelse og helt ned i tempo.

For selvom Jan Machenhauer har brugt år – ja, årtier – på at forfine sin teknik, handler det om at forstå kroppen i bevægelse og lade materialerne tale deres langtidsholdbare sprog.

Med en holistisk og humanistisk tilgang til moden har dialogen mellem kroppen og tøjet altid været essentiel for Jan Machenhauer, og man fornemmer en nærmest videnskabelig tilgang i hans måde at arbejde med kroppens fysik og tøjets tyngde på. For ham er en frakke ikke bare en frakke.

Tøjet skal falde på den rigtige måde, når man bevæger sig i det. Og hvis ikke man forstår det som designer, kan man lave nok så meget smukt tøj. Det er bare ikke behageligt at have på eller bevæge sig i. At forstå kroppen i bevægelse er derfor et afgørende punkt for Jan Machenhauer:

”Bevægelsen er det vigtigste. Jeg er jo tidligere danser og har altid været fascineret af kroppen. Jeg ser kroppen som et objekt i konstant bevægelse. Det er svært at forklare, men jeg kan med det samme se på et stykke tøj, om det vil fungere, når man bevæger sig i det,” fortæller han.

Jan Machenhauer Shirts blev lanceret i 2012. Draperet dameskjorter inspireret af klassiske herreskjorter. Skjorterne er skræddersyet i eksklusive bomuld, hør og silke kvaliteter. Foto: Søren Nielsen

Jan Machenhauer laver tøj til hverdagen. Han ser det som sin fornemmeste opgave at få alle til at se så godt ud som muligt, og han gør sig mange betragtninger om de faldgruber, der kan være, når man som kunde skal købe nyt tøj. ”I et prøverum ser man ofte kun sig selv forfra i spejlet og måske fra siden. Men der er altid nogle blinde vinkler, når man prøver tøj, som det er min opgave som designer at sørge for at løse. Det handler om, at mine kunder ser godt ud – også fra de vinkler, de ikke selv kan se,” uddyber han.

Slow Fashion
Jan Machenhauer udvikler sine kollektioner indefra og ud. Han interesserer sig ikke for trends og ’concept boards’, men tager afsæt i materialet og dets egenskaber. Det betyder, at han hver gang en ny kollektion skal skabes, visker tavlen ren og starter forfra. I en tid hvor begrebet Fast Fashion er blevet et udbredt fænomen, med virksomheder der sprøjter kollektioner ud med få ugers mellemrum, har Jan Machenhauer været en foregangsmand for det modsatte – nemlig Slow Fashion. Betegnelsen dækker en global bevægelse, der går ud på at sænke tempoet og udvikle bæredygtige og etiske metoder til tøjproduktion. Slow Fashion er desuden ofte skabt med fokus på høj kvalitet og langtidsholdbare snit, der transcenderer sæsonerne.

For Jan Machenhauer har det at starte forfra og tænke nyt hver eneste gang, han skaber en kollektion både været et personligt behov og essentielt for hans kreative proces. Og det at forstå materialet, tage sin tid, og arbejde til bunds, har stor betydning for produktets kvalitet i sidste ende. Grundigheden danner således grundtonen i alt, hvad Jan Machenhauer laver, selvom han ikke selv kalder det andet end det.

”Slow Fashion har ikke været et program for mig, men jeg kan godt lide at arbejde til bunds. Sådan har det altid været,” fortæller han.

En af de designere, der har fulgt Jan Machenhauer tæt, er tekstildesigneren, Margrethe Odgaard, som netop selv har modtaget den fornemme Söderbergpris. Gennem en syvårig periode, arbejdede hun for Machenhauer med mærket, EPICE, som primært består af kollektioner af tørklæder.

Alle grundformer i denne frakke er draperet, hvilket fremmer en særlig form og balance i tøjet. Tøjet er ikke foret, intet er skjult, og mange af modellerne kan vendes, da bagsiden er lige så bearbejdet som forsiden. Foto: Sacha Maric

”Jan har været en uvurderlig læremester. Han har lært mig, at design ikke skal tænkes, men opstå som en synergi mellem idé, teknik, materiale og håndværk. Det helt særlige ved Jan er hans stædige insisteren på detaljen. Tekstilets specifikke vævning og valg af stikning og knapper er lige så vigtige som den rigtige silhuet. Jeg har dyb respekt for hans måde at sammentænke silhuet og menneske, og skabe tøj, der kan tåle at blive brugt. Kroppen er altid velkommen i hans tøj,” udtaler tekstildesigner, Margrethe Odgaard.

Modeskaberens fundamentale byggesten
Det er tydeligt, at Jan Machenhauer er grundig, tilbundsgående og kompromisløs. Intet er tilfældigt eller flygtigt ved hans tøj. Det er gennemarbejdet, gennemprøvet og egentlig også ret diskret, men med en volumen og balance som tydeligt afspejler karakter og elegance i tøjet. Ved siden af bordet, vi sidder ved, hænger en frakke og en nederdel, der fanger mit øje. Designet er skarpt, skåret lettere asymmetrisk med sirlige syninger i et klassisk, karakteristisk snit.

Da jeg spørger om det er fra en ny kollektion, fortæller han smilende, at begge styles er over 20 år gamle og fra en kollektion, som han er i gang med at revitalisere i forbindelse med en kommende udstilling. Her mærker man tydeligt Jan Machenhauers insisteren på at forfine og forædle formgivningen. Kærligheden til materialet, skrædderkunsten og omhyggeligheden i at forfine en kollektion, synes at være modeskaberens solide byggesten. Derfor er det også altafgørende for Jan Machenhauer, at en stor del af produktionen foregår lokalt på eget skrædderi i København.

Del artiklen

'Kroppen spiller hovedrollen'

Facebook