Tekstilikon Vibeke Klint fylder 90

Tekstilikon Vibeke Klint fylder 90

Statens Værksteder for Kunst danner netop nu ramme om Gitte-Annette Knudsens store arkiveringsarbejde. Foto: Gitte-Annette Knudsen

af Redaktionen

Charlotte Jul, Stine Nørgaard Lykkebo og Susanne Hviid udgør tilsammen redaktionen på designETC, og denne artikel er blevet til i et samarbejde mellem vores forskellige kompetencer, blik og erfaring.

Billedserie

Tekstildesigner og kunstner Vibeke Klint, der i årtier er gået forrest i feltet, fylder 90 i denne uge. Tekstilkonsulent Gitte-Annette Knudsen er igang med at åbne kasser fra Vibeke Klints omfattende arkiv på Statens Værksteder, hvor materialet skal systematiseres inden det vender ‘hjem’ til Designmuseum Danmark.

“Jeg kom i kontakt med Vibeke Klints materiale midt i oktober, da jeg sammen med andre vævere blev inviteret til at kigge hendes prøvemateriale igennem i hendes forhenværende hjem i Taarbæk. Det var en stor oplevelse at dykke ned i hendes tekstilunivers, som vi alle på et tidspunkt har været i kontakt med. Prøvematerialet, der var samlet i 15 store flyttekasser, bestod af vævede prøver på gulvtæpper, kirketekstiler, tegninger, skitser, vikleprøver – alt hvad hun har produceret igennem hele sin karriere. Materialet er doneret til Designmuseum Danmark, som har haft det stående i en kælder i små seks år.”

Gitte-Annette Knudsen har tidligere arbejdet for Vibeke Klint og fortæller, at arkivet er overdraget fra Klint-familien til Designmuseum Danmark.

Materialeprøver i røde farver – en af Vibeke Klints mange tekstile spidskompetencer: farvesætning. Foto: Gitte-Annette Knudsen

Vibeke Klint er væver og kunstner og er i sin lange og produktive karriere blevet flittigt brugt og værdsat til store opgaver rundt om i verdenen. Hendes værksted var et kunstnerisk og håndværksmæssigt centrum for mange af nutidens vævere  som bl.a. Puk Lippmann, Krestine Kjærholm mfl. Hun har desuden arbejdet tæt sammen med møbeldesignere, arkitekter og kunstnere gennem årene.

Vibeke Klints alsidige produktion af gulvtæpper og boligtekstiler, udsmykninger af mødelokaler, koncertsale, scenerum, ambassader, ministerier og kirker er designet, farvesat og materialemæssigt udvalgt af hende selv, og listen er imponerende. Det er dette livsværk, der nu skal systematiseres.

Væve- og mateiraleprøver fra en ekseptionelt lang og flot karriere er spredt ud i værkstedet i håb om overblik og den røde tråd. Foto: Gitte-Annette Knudsen

“Det var spændende at (gen)opleve den smukke klassiske vævetradition, som Vibeke Klint startede, og som stadig findes rundt omkring i verden. Men jeg blevsamtidig vemodig ved tanken om, at hele denne samling af prøver og tegninger igen skulle pakkes ned i flyttekasser og gemmes væk.
 For mig repræsenterer materialet en meget kontant viden om en af landets største vævere. Den viden må ikke gå tabt – og slet ikke i en tid, hvor håndværket er udfordret med bl.a. nedlæggelsen af tekstilafdelingen på Designskolen i København. Det er vigtigt, at materialer og viden om Vibeke Klint og hendes klassiske vævekunst bevares og dokumenteres, før det er for sent.

Jeg har fået tilladelse til at at kortlægge materialet i de 15 flyttekasser på Statens Værksteder for Kunst, så jeg kan påbegynde en systematisering af prøver og tegninger samt en analyse af materialet. Det er ambitionen at gøre Vibeke Klints værker tilgængelige for fremtidens designere, og for de mennesker, der ønsker at lave udstillinger eller bøger om hendes arbejde, der er en vigtig del af den danske kulturarv,” afslutter Gitte-Annette Knudsen.

 

Del artiklen

'Tekstilikon Vibeke Klint fylder 90'

Facebook