Nye skud på stammen

Nye skud på stammen

Det er 10. gang Skud på Stammen afsluttes med en udstilling, der er tilgængelig for alle – i år i forhallen til Industriens Hus. Her er det bord og taburet
 designet af Michael Lysemose og Nicolai de Gier
 og udført af snedkerelev Emilie Aabye. Foto: Next

af Annette Suhr

Som boligredaktør for Berlingske og designjournalist gennem tre årtier er Annette Suhr mere end velbevandret i dansk design og feltets udvikling. Idag freelancer hun for flere medier.

Billedserie

Skud på Stammen
Industriens Hus
24 jan - 6 apr 2018

Elever fra snedkeruddannelsen på Next i København har i tæt samarbejde med en gruppe designere skabt 16 møbler, der viser deres kunnen som møbelsnedkere. Projektet hedder Skud på Stammen og kan opleves i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København.

I en tid, hvor robotteknologien sætter dagsordenen for både mennesker og maskiner, er det en lise for sjælen at se, hvordan de unge møbelsnedkere in spe dyrker de klassiske traditioner. Her skal ikke produceres flatpack-møbler, der skal samles med en unbrakonøgle. Næ, hos de unge møbelsnedkere bruges detaljer som fals, fer og not, tværstiver, kopstykke og afpropning.

Detalje af hvilestol.
 Design: Søren Nissen.
 Snedkerelever: Nurai Martinez Borrego, Thos Bøgelund og Sophia Cora Østergaard Petersen. Foto: Next

Årets tema og koncept
Det er 10. gang, Skud på Stammen afsluttes med en udstilling, der er tilgængelig for alle. Siden 2007 har elever på snedkeruddannelsen Next, der er en 4-årig ungdomsuddannelse, fået mulighed for at arbejde med en gruppe udvalgte designere og møbelarkitekter midtvejs i deres uddannelsesforløb.

Konceptet har været ens de sidste par år. Designere har tegnet et møbel, som eleverne så enkeltvis eller i grupper snedkererer. Temaet i år var møbler til den lille bolig, og materialet var ligesom emnet fastlagt på forhånd: elmetræ. Ikke en tilfældig palle, men rester fra de sidste danske elmetræer. Efter mange år, hvor de danske elmetræer har været angrebet af svamp, er det fremover primært den amerikanske variant, der skal bruges til møbler.

Resultatet er blevet 16 håndlavede møbler, udført af 23 elever i samarbejde med 17 designere. Det er ikke møbeldesign, der er overrasker, men det er heller ikke meningen. Det er møbler, der skal vise, at de kommende møbelsnedkere kan deres håndværk. Og det er i høj grad lykkedes. Der er masser af nye skud på stammen, som kan føre danske håndværkstraditioner ind i en ny guldalder.

Den klassiske amagerhylde har mange liv. Her er den kommet op i bordhøjde, og hylderne er erstattet af små og store bokse. Design: Rasmus Appel. Elever: Mads Sannerud og Stine Ingemann Larsen. Foto: Next

Amagerhylde med ben
Prototyperne på udstillingen er mangfoldige: Spisebord med hollandsk udtræk, hvor bordbenene, der stikker ud under bordpladen, har en smuk afrunding, inspireret af menneskekroppens skulder. En veltænkt detalje. Vel er bordet lidt stort til en lille lejlighed, men det gamle funktionelle udtrækningssystem ses desværre ikke så ofte i masseproduktion. Spisebordet er designet af Isabel Ahm og udført af Victor Manuel Sanz Redondo og Mathilde Hein.

Designer Rasmus Appel har i en nyfortolkning af amagerhylden transformeret den til et stående møbel på høje tynde ben. Øverst er der små og store bokse, nogle med låg, andre uden. Det funktionelle møbel kan bruges i entreen eller i stuen til dokumenter, papirer, personligt nips, briller og en ekstra oplader. Snedkerarbejdet er udført af Mads Sannerud og Stine Ingemann Larsen.

Vi skal pleje håndværksfaget
Møbelarkitekt Søren Nissen, der blev udlært som møbelsnedker fra Rud Rasmussen i 1965, har været med i Next-projektet siden starten i 2007.

”Både jeg, de andre gamle arkitekt-drenge og de unge designere, der er med i projektet, synes det er berigende at få mulighed for at hjælpe de unge i gang. Det er vigtigt, at vi plejer et rigtigt håndværk.”

Søren Nissen har tegnet to møbler: en hvilestol og en daybed. Den sidste er polstret med gammeldags hørgjorde. Formen på daybed’en er nordisk og enkel, og den lange smalle hylde på indersiden er prikken over i’et. Her kan kaffen stå, mobilen ligge, og når man skal sove, vippes hylden ned.

En lille detalje med stor virkning. Den praktiske daybed har fået hylde på langs, som kan skubbes bagud, når der skal soves. Design: Søren Nissen. Elever: Anders Vagn Kodahl, Gro Nerol og Pernille Falsberg. Foto: Next

”Det sværeste var hylden,” fortæller Anders Vagn Kodahl, der sammen med Gro Nerol og Pernille Falsberg har stået for snedkerarbejdet. ”Vi måtte ændre målene undervejs, så den let kunne glide bagover. Her fik vi stor hjælp af Søren Nissen, der hver uge kom og fulgte vores arbejde. På den måde fik vi hurtigt hjælp, hvis vi gik i stå.”

For Anders Vang Kragh har det være en stor oplevelse at arbejde sammen med en professionel arkitekt. ”Jeg har altid været kreativ og vidst, at jeg ville noget med design. Uddannelsen og denne opgave har hjulpet mig godt på vej. Min drøm er at få mit eget lille værksted, når jeg er færdig.”

Hvilestolen Cruise har kun armlæn på den ene side og kan derfor nemt sættes sammen med endnu en stol, så de tilsammen udgør en lille sofa. Design: Tom Stepp. Elever: Pieter Jambroers, Rasmus Trustrup og Pernille Falsberg. Foto: Next

Fornyelse af klassiker
Men har vi brug for flere nye stole og borde? Ja, især hvis de ligner hvilestolen Cruise, som Tom Stepp har designet og Pieter Jansbroers, Rasmus Trustrup og Pernille Falsberg snedkereret. Det er en petit og let lænestol, hvor armlænet kun findes på den ene side. Men sætter man to stole sammen, bliver de til en lille sofa.

Det samme gælder stolen Holmegaard, designet af Lasse Jensen og udført af Andreas Rønne og Gitte Hedegaard Balslev. Stolen er nærmest en fusion af en spisebordstol og en taburet, da den har taburettens lange ben og en lille smuk rygstøtte. Den er opkaldt efter og inspireret af de gamle langbuer, som er fundet på en stenalderboplads i Holmegaard Mose.

En rumdeler med meget skulpturelt formede ben er også værd at fremhæve. Benene er gaffelformede og holder godt fast om en opbevaringsboks i messing. Den er tegnet af Miriam Ortwed og udført af Dag Sætran. Et bakkebord med små rundinger i den formspændte ramme er også en fornyelse af et klassisk møbel. Det er designet af Iben Bach og udført af Rasmus Nielsen. De små rundinger går ind i selve bakken, så den nærmest svæver på understellet.

Rumdeler II
. Designer: Joans Lyngby Jensen
. Snedkerelever: Kristinna Bruun Niikanoff og Pernille Falsberg. Foto: Next

Erhvervsuddannelse
”Formålet med Skud på Stammen er ikke direkte kommercielt, altså at skabe møbler, der ender i produktion,” fortæller Torkel Milling. Han er faglærer på Next og projektleder på Skud på Stammen.

”Det vigtigste er at få designere og elever til at arbejde godt sammen, udfordre og hjælpe hinanden. Vi har også brug for møbelsnedkere fremover, selvom robotterne mere og mere tager over. Udgangspunktet for alt håndværk, der skal i produktion, er nemlig, at man skal kunne se, røre, sidde eller ligge i det, før der trykkes på knappen, og maskinen starter. Og det stykke arbejde skal ikke laves på en 3D-printer, men af en møbelsnedker,” afslutter Torkel Milling.

Flot og travlt udstillingshjørne
Den lille udstilling i forhallen til Industriens Hus på Rådpladsen i København fungerer godt. Hvert møbel står på sit eget podie, så man kan studere de gennemarbejdede detaljer, eleverne har kælet for.

Udstillingen er blevet til i samarbejde med faglærere fra Next og elever på uddannelsens andre linjer, bl.a. tekstillinjen, ligesom kommunikationsafdelingen på Next har fotograferet, skrevet tekst og udgivet bogen ELM om projektet. Derudover har FDB Møbler være medsponsor, og Industriens Hus har lagt forhal til udstillingen.

Adressen, H.C. Andersens Boulevard 18, fås næppe bedre. Det er det gadehjørne i Danmark, der kommer flest turister forbi. Så lad os håbe, at mange af dem standser op og kigger ind, så de kan opleve, hvad den nyeste generation af danske møbelsnedkere kan.

Del artiklen

'Nye skud på stammen'

Facebook