SoMe – overfladisk dilettantisme eller en ny poetisk forbindelse?

SoMe – overfladisk dilettantisme eller en ny poetisk forbindelse?

Kollage af billeder fra tekstildesigner Margrethe Odgaards instagramprofil, der ifølge Stine Linnemann har en særlig konsekvent æstetik. Foto: Margrethe Odgaard. Kollage: Instagram

af Stine Linnemann

Stine Linnemann Studio designer og producerer unikke tekstiler for den internationale mode- og interiørbranche. Bæredygtighed og social ansvarlighed er et voksende fokus i hendes arbejde med brandet Linnemann.

Billedserie

De hurtige sociale medier er kommet for at blive. Men hvordan bruger vi dem bedst? Som inspiration? Som iscenesættelse? Som markedsføring? En tekstildesigner bekender…

’SoMe’ – de famøse sociale medier fra Facebook og Pinterest til Instagram over Twitter er allestedsnærværende i vores moderne globale verden, og der findes næsten en kanal til hvert ønskeligt format. Om det drejer sig om Twitters tekstunivers eller Instagrams og Pinterests billede-ditto, er der én ting, som kendetegner de sociale medier: Det skal gå hurtigt! Sociale medier er de hurtige medier, hvor alle og enhver nu har adgang til at lave deres egen kanal. Ja, SoMe er ligefrem blevet en magtfaktor, hvor det ikke er usædvanligt, at man nævner folks antal følgere for at illustrere, hvor stor indflydelse de har.

Arbejdssituation i studiet hos Margrethe Odgaard. Foto: Margrethe Odgaard. Screendump: Stine Linnemann

Hadet og elsket
Det er let at skælde ud på SoMe. SoMe er overfladisk og dilettantisk. SoMe er useriøst og populistisk. For når alle har adgang til at publicere på et medie, vil der selvsagt være store mængder indhold af blandet kvalitet. Men hvis man tager sig tid til at finde de rigtige profiler, gemmer der sig et skatkammer af kvalitetsmateriale derude.

Især Instagram er et medie, der passer overordenligt godt til kunsthåndværkere og designere. Jeg har lagt mærke til, at jeg i stigende grad selv søger efter nye designere og kunsthåndværkere, som jeg hører om på Instagram i stedet for på Google. Grunden er, at jeg på denne måde ikke blot kan læse en enkelt artikel om udøveren, men kan se deres proces og begynde at følge med i deres arbejde.

Kollage af billeder fra beklædningsformgiver Jan Machenhauers instagramprofil. Foto: Jan Machenhauer og Less Magazine/ Eivind Hamran. Kollage: Instagram

Faktisk vil jeg gå så vidt som at kalde Instagram den ideelle SoMe-kanal for kreative. Det er muligt, at det er let at blive overfladisk, men hvis man følger en dygtig person, vil man også kunne forvente dygtigt gjort indhold. SoMe overflødiggør ikke journalistens arbejde, men giver i stedet et personligt indblik, der skaber en mere direkte forbindelse mellem udøver og aftager. Hvis de nye medier bruges med omhu, kan smukke ting opstå, og ved at følge en designer lærer vi om den lange rejse fra idé til produkt og får et unikt kig ind i en ellers hemmelig verden.

Tre dygtige danske instagrammere
Listen af dygtige designere og kunsthåndværkere på Instagram er lang, men jeg vil gerne fremhæve tre danske af slagsen indenfor mit felt, som jeg synes leverer særligt gribende indhold: Margrethe Odgaard, Jan Machenhauer og Karin Carlander.

Post fra en proces på Odgaards instagramprofil. Foto: Margrethe Odgaard. Screendump: Stine Linnemann

Margrethe Odgaard er tekstildesigner med speciale i farver. Hendes univers kommunikeres smukt og poetisk på hendes instagram-profil. Fra hendes farve-rejsedagbøger til hendes utallige samarbejdsprojekter er der altid en æstetisk lækkerbisken i hendes feed. Om det så er en farvepalette af te eller en bunke særligt fine, farvede lapper, så rører det noget i mig, der gør, at hun altid er den første profil, jeg tjekker.

Et eksempel på Jan Machenhauers indsats på instagram. Foto: Jan Machenhauer. Screendump: Stine Linnemann

En anden dygtig Instagram-bruger er beklædningsdesigner Jan Machenhauer. Han viser skrædderhåndværket smukt frem med vel udvalgte billeder og informative beskrivende tekster. For nyligt viste han et smukt proces billede af en staut model, med en tekst om principperne for konstruktion af tøj, som var et citat af den engelske historiker James Laver. Det er hurtige, små bidder af viden og æstetik af høj kvalitet, som er lige til at tage ind.

Den sidste, jeg gerne vil fremhæve, er væveren Karin Carlander. Hendes Instagram-feed er så smukt og præcist kurateret, at man næsten får åndenød over det høje niveau. Igen er håndværket i højsædet sammen med stiliserede billeder fra Carlanders skønne væveværksted.

Kollage af billeder fra tekstildesigner Karin Carlanders instagramprofil, der ifølge Stine Linnemann forener viden, æstetik og arbejdsproces. Foto: Karin Carlander, @no.56penzance, Rigetta Klint, @theropehouse, @no.56penzance, @sjurlien. Kollage: Instagram

Hvad vil du bruge din kanal til?
Personligt har jeg selv haft stor glæde af at bruge de sociale medier i mit professionelle liv. I starten forsøgte jeg at bruge så mange kanaler som muligt, men det blev hurtigt uoverskueligt. Twitter virker godt til nyhedsrelaterede, tekstbaserede og journalistiske praksisser. Men det fungerer ikke for min praksis som tekstildesigner. Til gengæld bruger jeg Pinterest til at dele inspiration med mine følgere og som arbejdsredskab for mine samarbejdspartnere i diverse projekter. Pinterest fungerer som en slags virtuel opslagstavle med uendelige antal ’boards’ efter egne valgte temaer. Det er en god måde at få cirkuleret sine pressebilleder på, men sørg for, at teksten krediteres dig, og at linket fører til en relevant hjemmeside.

Eric Landon har 783.000 følgere på sin instagramprofil, hvor han bl.a. har et hav af film liggende, hvor han sidder og drejer. Foto: Tortus Copenhagen. Kollage: Instagram

Facebook er ofte omtalt som den største sociale medie-platform. Jeg har også en Facebookside for min virksomhed, men ærligt talt er det mest for at kunne invitere folk til events. Facebook fungerer godt til at dele omtale af ens værker og produkter i diverse medier, og hvis man har gode videoer af sin arbejdsproces virker det særligt godt, men sørg for at uploade direkte til Facebook i stedet for at bruge et link til for eksempel Youtube, så sørger algoritmerne for, at din video spreder sig lettere.

Forleden postede jeg en video på en side for et samarbejdsprojekt kaldet Stine & Stine, som jeg arbejder på sammen med tekstildesigneren Stine Marie Krebs. Siden er helt ny, og vi har lige nu mindre end 100 følgere, men videoen fik hurtigt over 3000+ visninger! Vel at mærke uden at bruge så meget som en krone i markedsføring. Selvfølgelig kan man vælge at betale for at sprede sit indhold endnu længere ud. Men med et godt øje og lidt teknisk snilde, kan man sagtens få magien til at ske helt gratis.

Det virale hit
Kvalitetsindhold er alfa og omega i SoMe og kan trumfe ethvert budget. Jeg oplevede engang, at en særligt tilfredsstillende video, jeg havde lavet, simpelthen gik viralt. Den fik over 100.000 views på min Instagramprofil alene, mens en gif-version af filmen fik flere millioner visninger på platforme som Imgur, Buzzfeed og Reddit. I løbet af ganske få dage oplevede jeg at få over 5.000 nye følgere på min instagramprofil, og hvis jeg havde været kvik nok til at lave et vandmærke med mit navn på gif-filen, havde det tal nok været endnu højere.

Stine Linnemann oplevede, at hendes lille film om en garnrulle, der bliver skåret op, gik viralt og fik flere tusinde visninger ‘overnight’. Foto: Skærmbillede fra filmen

Størstedelen af de nye følgere, jeg fik, kom faktisk fra én enkelt kilde. Den dansk-amerikanske keramiker Eric Landon, som går under navnet Tortus på sin instagram, har svimlende 783.000 følgere i skrivende stund. Da han delte min garnvideo på sin side, fik jeg i løbet af blot et par dage over 3.000 følgere, som primært kom fra ham. Til gengæld skrev BT en lille artikel om episoden, hvor du også kan se klippet.

Hvad var det særlige ved videoen, der gjorde, at den spredte sig som en steppebrand på nettet? Det var et relativt kort klip af en garnrulle, som bliver skåret op. Jeg tror, at det var en kombination af flere ting, som gjorde, at den blev så populær. For det første, så det utroligt smukt ud. Der var mange som kommenterede; at det lignede en engel der fik sine vinger.

Noget andet, jeg bed mærke i, var, at der også var mange, som var sure over, at jeg spildte garn på den måde. Andre var sure over, at jeg havde placeret min tommelfinger, så jeg let kunne have skåret i den. Jeg tror kombination af noget smukt og noget, der vækker stærke følelser, gør, at andre får lyst til at dele ens materialer og potentielt begynder at følge ens arbejde. Nogle gange kan man godt blive overrasket over, hvad der får folk op at køre, men det er da dejligt at opleve, at folk stadig sætter pris på en god rulle garn.

Alle deltagende instagrammere har godkendt brugen af deres billeder og profil:
@karincarlander.dk
@margretheodgaard
@stinelinnemannstudio
@janmachenhauer
@tortus

Klummen er udtryk for skribentens personlige holdninger og dagsordener.

Del artiklen

'SoMe – overfladisk dilettantisme eller en ny poetisk forbindelse?'

Facebook