Nye nordiske veje i glas

Nye nordiske veje i glas

Russiskfødte Maria Koshenkova udarbejder overvejende sine skulpturer i glas, men kombinerer også med forskellige materialer som voks, træ, keramiske fliser, beton og tegning. På udstillingen Scandinavian Glass – Starting All Over deltager hun med værket Norwegian Wood fra 2016. Pressefoto

af Christina Bizzarro

Med kreative som akademiske kompetencer i rygsækken nyder designETC godt af Christina Bizzarros kompetente tilgang til det felt, hun selv er en del af som udøver, formidler og underviser.

Scandinavian Glass – Starting All Over
Glasmuseet Ebeltoft
21 apr - 23 sep 2018

21. april åbner Glasmuseet i Ebeltoft sommerudstillingen Scandinavian Glass – Starting All Over. Flere end 70 kunstnere og formgivere fra Sverige, Norge, Finland, Island og Danmark er repræsenteret i udstillingen, og de skal vise os nye veje for nordisk glas.

Norden har i århundreder haft en stærk og levedygtig tradition for at fremstille og designe glas. En tradition, der er anerkendt og værdsat langt ud over regionens grænser for et altid højt håndværksmæssigt niveau og en særlig æstetik.

Men netop i disse år gennemgår denne tradition store omvæltninger. Processerne omkring bearbejdningen af glasset er krævende, fordi det både er arbejds- og omkostningstungt at forme glas. De høje lønninger og den energikrævende produktion er derfor i stor stil flyttet til andre verdensdele, hvor produktionsomkostningerne er lavere.

Værk af norske Kari Molstad: Peak I, 2017. Pressefoto

Størstedelen af Nordens glasværker eksisterer ikke længere, og den viden, der gennem produktionen umærkeligt blev givet videre fra én generation til den næste, risikerer at gå tabt.

Med den krise i baghovedet kaster Glasmuseet Ebeltoft – i samarbejde med The Glass Factory i Sverige og det finske glasmuseum Suomen Lasi Museo – sig nu ud i en slags redningsaktion.

Finske Riikka Latva Somppis bidrag: Emergency Call, 2016. Foto: Aleksi Tikkala

For “den stolte, nordiske tradition for glas befinder sig i et vadested og må genopfinde sig selv,” skriver det midtjyske glasmuseum i sin pressemeddelelse.

Med projektet Scandinavian Glass – Starting All Over er tanken at tage tyren ved hornene og pege på nye mulige veje for at komme helskindet gennem vadestedet og i land på nærmeste bred.

“Vi har været optaget af at pege på muligheder og leder efter nye veje at betræde, som vi tror på fremadrettet kan være med til at tegne den udvikling, som ligger foran os. I vores kuratering af udstillingen har vi derfor haft nogle pejlemærker, som har været afgørende for vores valg af de deltagende udstillere. Disse pejlemærker er: ‘nye tilgange til historiske håndværksteknikker’, ‘videnskab og glas’, ‘produktudvikling’ og ‘glas som samtidig kunstform’,” fortæller direktør for Glasmuseet Ebeltoft, Dan Mølgaard.

Udstillingen, som desuden er den største samlede præsentation af nordisk glas i de seneste årtier, byder således på en bred vifte af forskellige metoder og tilgange til glasset – fra det ’klassiske’, autonome kunstværk til kollektive samarbejder, centreret om formgivning, design og nye teknologier.

Kilde: Glasmuseet Ebeltoft

De danske deltagere i udstillingen er: Ida Wieth-Knudsen, Lene Bødker, Pernille Braun, Ned Cantrell, Jeannet Iskandar, Tobias Møhl, Steffen Dam, Micha Karlslund, Karin Mørch, Trine Drivsholm, Karen Lise Krabbe, Stine Bidstrup, Maria Bang Espersen, Pipaluk Lake, Maria Koshenkova, Marie Retpen.

glasmuseet.dk

Del artiklen

'Nye nordiske veje i glas'

Facebook