
Pernille Pontoppidans Spine has pine in it, 2017. Stentøjsfajance, højde 171 cm. Pernille Pontoppidan har fin fornemmelse for de indbyrdes relationer mellem form og format. Foto: Ole Akhøj

Morten Løbner Espersens Moon Jar #1990, 2017. Stentøj, højde 114 cm.
Morten Løbner Espersens krukke betjener sig af keramisk stoflighed – men totalt styret. Foto: Ole Akhøj

Lene Adler Petersens Menneskekrukke II, 2008. Stentøj, højde 224 cm. Mærkeligt proportioneret og lidt sær, men med en enorm power i sin underspillede tilstedeværelse.
Foto: Dea Bach Hald / CLAY

Rene Schmidt og
Vivid red Uvarovite, 2017. Stentøjsfajance, højde 182 cm. René Schmidt forbinder en ekstrem krystallinsk modernitet med nærmest romantisk glasurdriveri. Foto: Dea Bach Hald / CLAY

Keramiker Søren Thygesen er en af Tommerup Værksteds faste kompetente hænder. Her præsenteret ved det rustrøde værk, ved væggen Bente Skjøttgaard, blomst ved Marianne Nielsen og cylinder ved Morten Løbner Espersen. Foto: CLAY Keramikmuseum Danmark

Afdøde norske Kjell Nupen og den højst nulevende Peter Brandes har benyttet værkstedet intensivt til fremstilling af deres megalomane krukker med ekspressive udladninger. Bagerst på væggen Knud Odde og fremefter Bjørn Nørgaard, Ida Kventy, Kjell Nupen og Erik Hagens. Foto: CLAY Keramikmuseum Danmark

Pernille Pontoppidan står for en af udstillingens absolut bedste værker: Den sære og komplekse Spine has pine in it i stentøjsfajance. Den er godt nok bizar – og helt original. Til højre er det Kirsten Justesen, til venstre Andreas Schulenburg. Foto: CLAY Keramikmuseum Danmark

Omkring 150 kunstnere har gennem årene været forbi Tommerup Keramiske Værksted med deres projekter. Rundt om hele den store, godt fyldte, sal løber et bånd med fotostater af udsmykninger. Her Kirstine Tillge Lund og Lene Adler. Foto: CLAY Keramikmuseum Danmark

Store Formater, Kloge Hænder – introduktion til udstillingen på CLAY. Foto: CLAY Keramikmuseum Danmark

CLAY fejrer Tommerup værksted med en blandet udstilling af store keramiske værker af en lang række forskellige kunstnere. Fra venstre: Elisabeth Thoubro, Tal R, Eske Kath, Simon Grimm og Bjørn Nørgaard med guld 'spikes'. Foto: CLAY Keramikmuseum Danmark