
”Findes Janteloven også blandt smykker?”, det spørgsmål stillede Rikke Lunnemann sig selv og skabte Jantelovsarmbåndene ud fra tanker om: Er en armring nødt til at gemme guldet ad vejen, så sølvarmringen ikke bliver misundelig? Og er en fingerring nødt til at gemme sin diamant, så andre ringe ikke opdager de smukke ædelsten og synes, at den praler for meget? Må smykker ikke vise, at de er noget?

Der kan skabes smukke overflader i metaller lavet af slibe- og poleringsværktøjer, som der er mange af i værkstedet.

“Jeg elsker den særlige fordybelse, der er ved at sidde og arbejde med smykkerne. Især guld er et fascinerende materiale. Det har teknisk set mange muligheder og en fantastisk skønhed. Processen fra det hårde, kolde metal til spinkle, bløde former er inspirerende,” siger Rikke Lunnemann.

Værkstedet er ikke stort, så sirlig orden i værktøjet er en nødvendighed.

I vindueskarme i værkstedet ligger tykke, gamle egetræsplanker som display og viser Rikke Lunnemanns smykkekollektion frem. Her ses blandt andet hendes lykkepiller med indlagte diamanter ud fra devisen om, at jo flere diamanter, des mere lykke - selvfølgelig lavet med en stor portion ironi, men også alvor.

Værktøjerne bruges til at formgive metallet. De giver de smukkeste, bløde, runde former til trods for, at processen er larmende og til tider så hård, at Rikke får sved på panden.

“For børn er det vigtigt, at deres plaster bemærkes af andre. Måske det også gælder for voksne, derfor er voksenplasteret i guld, og kan bruges som broche, en provokation, en slags tatovering”, siger Rikke om historien bag sit smykkeplaster belagt med 24ct bladguld.

Måske er værkstedet småt, men udsigten fra vinduerne strækker sig langt ud over Svendborgsund.

”Ideen til disse sommerfuglekæder fik jeg en dag, hvor min datter og jeg sad og klippede i papir. Pludselig blev alle udklippene levende lige dér på bordet – en sommerfugl var ved at lette, en anden sad og nød varmen fra solen. Jeg har forsøgt at genskabe denne fornemmelse af sommerfugle, der hver især har deres eget liv. Det betyder, at hver enkelt kæde er forskellig fra den anden. To sommerfuglekolonier er aldrig ens.”

Rikke Lunnemann skaber unikasmykker med et oftest humoristisk twist, der angives i værkernes titler, som fx Placebo of high carat og Det gyldne plaster.

"Processen fra det hårde, kolde metal til spinkle, bløde former er inspirerende”, siger Rikke Lunnemann.