Nichemagasiner er modepressens haute couture

Nichemagasiner er modepressens haute couture

Nichemagasiner er emnet i modeforsker Ane Lynge Jorléns nye bog. Her bogens forsidefoto med jakkedesign af BRILL. Styling: Mauricio Nardi. Tidligere bragt i Encens Magazine. Foto: Sybille Walter.

af Susanne Hviid

Susanne er cand. mag. i Fransk, Æstetik og Kultur og har bl.a. en fortid på DR. Nu er hun Sekretariatsleder i Kunsten Media Fonden, men er stadig tilknyttet designETC.

Mens andre magasiner kæmper for at overleve, oplever nichemagasinerne med deres kombination af stilmagasiner, kunstkataloger og modemagasiner langt bedre levevilkår. Det skriver Ane Lynge Jorlén om i sin nye bog Niche Fashion Magazines.

Vores faste skribent Ane Lynge Jorlén har begået en bog. Som modeforsker med international uddannelse i feltet og lang tids research på magasinet DANSK skriver hun om nichemagasinernes særlige status. For med deres begrænsede oplag, få årlige udgivelser og forholdsvis dyre produktionsomkostninger er de modepressens haute couture.

Niche Fashion Magazines, der er baseret på Ane Lynge Jorléns Ph.d-afhandling, undersøger nichemagasinernes historiske baggrund og journalistiske og fotografiske udtryk og stil. Gennem sociologiske analyser af magasinernes symbolske og materielle værdi belyser hun, hvordan de nichede modemagasiner skaber status og anerkendelse for producenter og læsere, da de både produceres og læses af smagsdannere- og dommere, og dermed indgår i et business-to-business kredsløb.

Ane Lynge Jorlén går bagom produktionen og følger tilblivelsen af magasinet DANSK. Undervejs interviewer hun både udgivere og læsere med særligt fokus på den symbolske værdi som nichemagasinerne genererer.

Modeforsker Ane Lynge Jorlén har skrevet om modens nichemagasiner i sin nye bog Niche Fashion Magazines, der er udkommet på den engelske forlag I.B. Tauris. Pressefoto

I Danmark er det først og fremmest det engelsksprogede mangasin DANSK med modemændene Uffe Buchardt og Kim Grenaa som udgivere, der kan kategoriseres som nichemagasin. Internationalt er der mange udgivelser med hver deres æstetik og fokus, blandt andre det franske Encens Magazine, det engelske The Gentlewoman og det berlinbaserede Æ Magazine, som udforsker papirkvaliteter og den alternative tyske modescene.

Der er også CR Fashion Book med den tidligere legendariske chefredaktør på fransk Vogue, Carine Roitfelds ved roret. Og det amerikanske slowfashion magasin Sumzine, der tager udgangspunkt i Vivienne Westvoods slogan: “buy less, buy better, and make it last!”. Fælles for magasinerne er deres seriøse fokus på mode som kunstform, og at de slet ikke er optaget af almindelige trends og sæsoner.

Ane Lynge Jorléns bog er et seriøst bidrag til den internationale modeforskning og vil især appellere til modestuderende og den stadig stigende læserskare af high-end modemagasiner.

Fashion Niche Magazines  er udkommet på det engelske forlag I.B. Tauris. Vejl. pris kr. 540,-

Del artiklen

'Nichemagasiner er modepressens haute couture'

Facebook