
Den oprindelige PH 5-lampe var en nyskabelse også af farvemæssige grunde. Poul Henningsen ville i denne lampe korrigere for glødelampens lidt gullige skær ved at male de indre dele af lampen i røde og blå nuancer. PH 5-lampens metalskærme kunne males på oversiden i en hvilken som helst farve, uden at det afgørende påvirkede lysets farve og kvalitet. Foto: Dorte Krogh

Farvetrinene på de nye PH 5-lamper er ikke bare en udtoning af en given farve, men er med Louise Sass' ekspertise en nøje visuelt afstemt skala, efter hvordan øjet oplever farven. Foto: Louis Poulsen

Farveprøver på papir eller lakeret på metal. Seks farvevariationer af PH 5-lampen. De øverste fire farvede felter er lampens yderskærme. De nederste felter viser farverne på den pågældende PH-lampes inderring. Foto: Ole Akhøj

Farveprøver på papir eller lakeret på metal. Seks farvevariationer af PH 5-lampen. De øverste fire farvede felter er lampens yderskærme. De nederste felter viser farverne på den pågældende PH-lampes inderring. Foto: Ole Akhøj

Sass' kollektion af PH5-lamper for Louis Poulsen. Pressefoto

Retouch by: Wetouch Imagework

Retouch by: Wetouch Imagework

Unika tekstiltryk, der viser overtryk med nuancer af farver på bomuld, brugt som inspiration. Ses her sammen med farveskalaer på papir. Foto: Louise Sass