Et ikon i nye farver

Et ikon i nye farver

Farvetrinene på de nye PH 5-lamper er ikke bare en udtoning af en given farve, men er med Louise Sass' ekspertise en nøje visuelt afstemt skala, efter hvordan øjet oplever farven. Foto: Louis Poulsen

af Thomas Dickson

Thomas Dickson er industriel designer og en af Danmarks mest etablerede skribenter inden for sit felt, og er bl.a. optaget af at formidle design som et fag og en proces, der kan ændre den verden, vi lever i.

Billedserie

Tekstilformgiveren Louise Sass har farvesat Poul Henningsens berømte PH 5-lamper. Som noget nyt har lampenes skærme ikke samme farve, men er dynamisk afstemt i nuancer fra mørk til lys.

PH 5-lampen har 60-års jubilæum i 2018, og i den anledning har Louis Poulsen både givet den gamle model nye farver og lanceret en ny formindsket model, PH Mini, med en diameter på 30 cm i modsætning til klassikerens 50 cm.

De nye farver begyndte med, at Louise Sass i januar 2017 blev kontaktet af produkt- og designchef Rasmus Markholt, som ville have hende til at udvikle et nyt gradueret farvesystem for PH-lampen. Tidligere havde hun givet Arne Jacobsens bord- og gulvlamper nye farver, også for Louis Poulsen.

På spørgsmålet om, hvilken sammenhæng der er mellem hendes arbejde med tekstiler og farvesætningen af lamperne, svarer Louise:

”Jeg har interesseret mig for farver gennem mange år, hvilket også kan ses i mine unika-tekstiltryk. Og så har jeg i en periode arbejdet med en overtryksteknik, hvor transparente tekstilfarver trykkes i overlappende lag. Jeg har undersøgt teknikkens potentiale ved at trykke med en begrænset palet af rene nuancer af rød, blå, gul og sort. Når jeg arbejder med farvernes indbyrdes forhold i det håndværksbaserede stoftryk, er det ofte en lille bitte justering, der har stor betydning. Den erfaring brugte jeg, da vi udviklede og justerede farverne på skærmene.”

Sass’ kollektion af PH5-lamper for Louis Poulsen. Pressefoto

Læs også vores anmeldelse af Louise Sass’ udstilling i Bagsværd Kirke.

En klassiker udfordres
I gennem PH 5-lampens levetid har den skiftet farve flere gange, afhængigt af tidens indretningsstil. Oprindelig blev den matlakeret i en hvid, rød og blå version. Andre farver og spejlblanke overflader har siden været brugt.

Louis Poulsens oplæg til Sass var at give både de eksisterende og de nye PH Mini-lamper et mere moderne look. Det ville give kunderne flere valgmuligheder i et nutidigt interiør og gøre det nemmere at kombinere lamperne med møbler og produkter i andre farver.

Sass skulle også udarbejde en samlet farveplan for serien for at undgå, at farverne på de enkelte modeller kom til at stritte i forskellige retninger i forhold til den samlede produktlinje. Det var desuden vigtigt, at farverne ikke virkede ’påsatte’, men passede til den skulpturelle form, som den oprindelige PH 5-lampe havde.

Den oprindelige PH 5-lampe var en nyskabelse også af farvemæssige grunde. Poul Henningsen ville i denne lampe korrigere for glødelampens lidt gullige skær ved at male de indre dele af lampen i røde og blå nuancer. PH 5-lampens metalskærme kunne males på oversiden i en hvilken som helst farve, uden at det afgørende påvirkede lysets farve og kvalitet. Foto: Dorte Krogh

Den klassiske matte hvide model er ikonet, der altid har været at finde i sortimentet. Det ændres der ikke på. Og hvis man ser på, hvordan lyset fortoner sig harmonisk ud på oversiden af den hvide models skærme, så fornemmer man, hvordan lyset på fornem vis tegner formen. Det var denne egenskab, som Louis Poulsen ønskede at fremhæve med de nye farver.

Inspirationskilder
Det var således de forudsætninger, Louise Sass arbejdede ud fra og skabte seks nye farver til Louis Poulsens sortiment af både de oprindelige PH 5-lamper og de små PH Mini: grå, blå, grøn, rød, orange og rosa. Farveskalaen starter mørkest øverst i lampehuset og så bliver skærmene trinvis lysere nedad.

Metoden kaldes dynamisk farvesætning og baserer sig på en visuel opfattelse af farveforskellene og ikke på en mekanisk ensartet udtoning af kuløren. Inspirationen har Sass fået flere steder fra:

”Jeg kiggede blandt andet på PH’s egen brug af farver på tidligere pendler og bordlamper, og hvordan hans eget hus blev farvesat i sin tid.”

Der er også referencer til billedkunst:

”Flere af farverne er inspireret af den amerikanske kunstner Georgia O’Keefe, som i sine nærbilleder af blomster malede med en fantastisk kolorit. Hendes billeder har fine overgange mellem dybe, glødende farvetoner, som foldes ud i et væld af små nuancer og mellemtoner.”

Lampernes farvede skalaer er visuelt graduerede, forklarer Louise:

”Det er ikke blot en udtoning, hvor jeg har taget fx en mørk blå farve og så tilsat mere og mere hvid for hver skærm nedad. Det er en dynamisk farvesætning, hvor jeg til den mørkeste blå farve har tilsat en smule rødt, og på den næste skærm er der mindre rødt og mere hvid i. Til sidst, på den nederste skærm, er der ikke mere noget rødt i, men til gengæld lidt sort. Ved at manipulere med blandingerne har vi fået skabt en jævn gradueret skala, der har de visuelt rigtige trin mellem de enkelte skærme.”

Farveprøver på papir eller lakeret på metal. Seks farvevariationer af PH 5-lampen. De øverste fire farvede felter er lampens yderskærme. De nederste felter viser farverne på den pågældende PH-lampes inderring. Foto: Ole Akhøj

Dynamisk farvesætning
”Det er vigtigt”, pointerer Louise, ”at den enkelte lampe opleves harmonisk og helstøbt, sådan som den ses med det menneskelige øje. Farvens betydning bestemmes af størrelsen på de enkelte skærme, og en farves karakter og virkning skal altid ses i forhold til dens omgivende farver. Hvis en farvetone kun skifter ‘lyshed’, bliver det lidt kedeligt og dødt.

For eksempel er skærmene på den grønne lampe tonet, så koncentrationen af gult og blåt skifter. Øverst er den mere grøngul, nederst er den grønne drejet en anelse mod det blå. Desuden er de indre ringe i lamperne malet i komplementær- og kontrastfarver for at give nogle spændende farvekombinationer, når man ser lampen skråt nedefra.”

Unika tekstiltryk, der viser overtryk med nuancer af farver på bomuld, brugt som inspiration. Ses her sammen med farveskalaer på papir. Foto: Louise Sass

I løbet af få måneder i starten af 2017 blev farverne udviklet og afprøvet med samme type maling, som anvendes på Louis Poulsens fabrik i Vejen. Og samarbejdet mellem Louise Sass og Rasmus Markholt fra Louis Poulsen fungerede rigtig godt.

”De var med på at lave de nødvendige farveprøver, både i den rigtige type maling og på de rigtige metalskærme. Det var først, da vi kunne se det virke på de produktionsklare lamper fra fabrikken, at vi var sikre på, at farverne var rigtige. Disse prototyper blev så vist på Milano-messen sidste år i april, så det var en hurtig og intens arbejdsproces.”

Del artiklen

'Et ikon i nye farver'

Facebook