
Iben Høj arbejder med opstrikning og montering af store rundstrikkede spind. Modulerne indgik i et større værk, som blev udstillet i forbindelse med Is This Knit? på Enigma, Museum for Post, Tele og Kommunikation. Foto: Julie Vöge

Den gamle gedigne industrimaskine fra Stoll købte Iben Høj i Herning. Den blev startskuddet til hendes selvstændige virksomhed og arbejdet med salg af design til store modevirksomheder. Senere etablerede hun sit eget mærke ved denne maskine og laver fortsat designudvikling og skitsering på den. Foto: Julie Vöge

De fine tråde giver som spindelvæv transparens og får lys og skygge til at skabe liv i strikket. Der udvikles moduler til et større værk bestående af ringe beklædt med fint strik i forskellige nuancer, der vejrer i vinden og skaber rumlige dispositioner, som det var tilfældet på KONTEMPO's udstilling på ENIGMA Museum for Post, Tele og Kommunikation under 3daysofdesign 2017. Foto: Julie Vöge

I øjeblikket arbejder Iben Høj med opstrikning og montering af store rundstrikkede spind. Modulerne skal sammen indgå i et større værk, som udstilles i 2017. Foto: Julie Vöge

Italienske garner med fine tråde er nøje udvalgt, fordi de skrøbeligt krøller op under damp, opfører sig levende og giver transparens. Foto: Julie Vöge

Iben Høj kalder selv de cirkelformede strikdele for ”Spind”. Tilsammen skal de danne et større værk. Iben Høj gik i gang med opgaven uden aftager, fordi hun fik ideen og ikke kunne lade være med at føre den ud i livet. Foto: Julie Vöge

Alt arbejde på strikkemaskinen udføres i hånden. En stor del af tiden bruges på at udforske og udfordre maskinens tekniske formåen. Foto: Julie Vöge

Alt arbejde på strikkemaskinen udføres i hånden af Iben selv. En stor del af tiden bruges på at udforske og udfordre maskinens tekniske formåen. Foto: Julie Vöge

Iben Højs egen bog Unravelled - a decade of fine threads fra 2013 handler om de første 10 år med strikdesign i eget navn. Bogen kan bl.a. købes på Ibens webshop Foto: Julie Vöge

Værket Becoming She II hører til en serie af værker monteret i plexibokse. Hermed er strikværket beskyttet, indrammet og udstillet og er let og funktionelt at hænge op på væggen derhjemme. Værkserien blev skabt til pop-up udstillingen ART STOP under 3daysofdesign 2016. Foto: Julie Vöge

Gamle kniplinger, en fin, strikket børnekrave, blade og skaller i sarte nuancer hænger til inspiration på opslagstavlen. Foto: Julie Vöge

Former og farver fra naturen til inspiration. Foto: Julie Vöge

Strikkollektionen til kvinder hænger prøvende på giner, mens kunsthåndværk står, hænger og ligger mere tilfældigt rundt i værkstedet. Foto: Julie Vöge

Bøger, garner og dimser i mange farver fylder hver en flade i værkstedet. Et mættet sanseudtryk, som Iben Høj arbejder bedst i. Foto: Julie Vöge

Det store røde værk Like Someone in Love er strikket op af mange forskellige tråde i flere røde nuancer. Lag, farvetoner og teksturer er et mikrokosmos, man kan forsvinde ind i. Foto: Julie Vöge

Pop-up bogen er lavet af engelske Su Blackwell, som en illustration af Iben Højs strik og står på kaminhylden i værkstedet. Su Blackwells evne til at indfange eventyrlige fortællinger og vise et univers, du kan forsvinde ind i, fanger Iben Høj. Foto: Julie Vöge


De røde farver er kendetegnende for flere af Iben Højs rumlige installationer. Senest på udstillingen Ultimate Impact i Rundetaarn. Foto: Julie Vöge