Julie Vöge er selvstændig skribent og fotograf og har det sidste årti arbejdet freelance. Julie er fast leverandør til Politiken og har desuden flere bogtitler på cv’et.
Iben Høj er fascineret af at skabe strikværker, der leger med transparens, lys og skyggevirkninger i rum, så værkerne ikke blot er dekorative og smukke, men forandrer oplevelsen af de omgivelser, som strikket optræder i.
Den gamle gedigne industrimaskine fra Stoll købte Iben Høj i Herning. Den blev startskuddet til hendes selvstændige virksomhed og arbejdet med salg af design til store modevirksomheder. Senere etablerede hun sit eget mærke ved denne maskine og laver fortsat designudvikling og skitsering på den. Foto: Julie Vöge
Alt arbejde på strikkemaskinen udføres i hånden af Iben selv. En stor del af tiden bruges på at udforske og udfordre maskinens tekniske formåen. Foto: Julie VögeFormer og farver fra naturen til inspiration. Foto: Julie VögeDe røde farver er kendetegnende for flere af Iben Højs rumlige installationer. Senest på udstillingen Ultimate Impact i Rundetaarn. Foto: Julie VögeDet store røde værk Like Someone in Love er strikket op af mange forskellige tråde i flere røde nuancer. Lag, farvetoner og teksturer er et mikrokosmos, man kan forsvinde ind i. Foto: Julie Vöge
Dogme 1: Alting bliver skabt direkte på maskinen. Ingen påsyninger kommer på senere. Dogme 2: Konstant udfordring af strikkemaskinens umiddelbare, tekniske formåen, så originalitet opstår, samtidig med at håndværksmæssig tradition respekteres. Dogme 3: Bæredygtig proces. Anvend garnrester fra beklædningsproduktion til skabelse af unika kunsthåndværk.
Dogmerne er ikke bøjet i neon over døren til Iben Højs værksted, der ligger i Kerteminde med udsigt over Storebælt. Dogmerne sidder fast mellem ørerne på strikdesigneren, der som en ener på sit felt skaber kunstnerisk beklædning og sande kunstværker med tynde garntråde i alverdens farver.
Gamle kniplinger, en fin, strikket børnekrave, blade og skaller i sarte nuancer hænger til inspiration på opslagstavlen. Tradition og fornyelse i form og materiale. Foto: Julie Vöge
Værkerne hænger på udstillinger og sælges til både firmaer og private købere, der tryllebindes af Iben Højs evne til at udvikle fortællinger og sanselige udtryk med sine sirlige masker og besynderlige trådede formationer.
Strikkollektionen til kvinder hænger prøvende på giner, mens kunsthåndværk står, hænger og ligger mere tilfældigt rundt i værkstedet. Foto: Julie VögeIben Høj arbejder med opstrikning og montering af store rundstrikkede spind. Modulerne indgik i et større værk, som blev udstillet i forbindelse med Is This Knit? på Enigma, Museum for Post, Tele og Kommunikation. Foto: Julie VögeIben Højs egen bog Unravelled - a decade of fine threads fra 2013 handler om de første 10 år med strikdesign i eget navn. Bogen kan bl.a. købes på Ibens webshop Foto: Julie VögeVærket Becoming She II hører til en serie af værker monteret i plexibokse. Hermed er strikværket beskyttet, indrammet og udstillet og er let og funktionelt at hænge op på væggen derhjemme. Værkserien blev skabt til pop-up udstillingen ART STOP under 3daysofdesign 2016. Foto: Julie Vöge
Iben Høj kalder sig selv nørdet med strik. Hun kan godt nok ikke strikke med pinde eller følge en strikkeopskrift, men når hun tråder den store strikkemaskine i værkstedet, og hænderne fører slæden fra venstre mod højre og tilbage igen, mens tråde bliver korrigeret og fletter sig ud og ind af hinanden, bliver særegne værker til.
Pop-up bogen er lavet af engelske Su Blackwell, som en illustration af Iben Højs strik og står på kaminhylden i værkstedet. Su Blackwells evne til at indfange eventyrlige fortællinger og vise et univers, du kan forsvinde ind i, fanger Iben Høj. Foto: Julie Vöge
Uddannet på University of Brighton, Faculty of Fashion and Textiles samt University of Westminster, Harrow School of Art suppleret med kursus på Københavns Tilskærerakademi.
Lancerer 2003 første kollektion under mærket Iben Høj, som fortsat forhandles i udvalgte, eksklusive butikker herhjemme og i udlandet. Tilknyttet værkstedsleder og underviser ved Designskolen Kolding. Har som freelance bl.a. solgt designs til Marni, Kenzo og Marc Jacobs.
Er repræsenteret med fem værker i den permanente Tekstil - og Dragtsamling på Designmuseum Danmark og har udstillet værker både herhjemme og i udlandet.