Q&A: Claus Mølgaard / Snedkernes Efterårsudstilling 2017

Q&A: Claus Mølgaard / Snedkernes Efterårsudstilling 2017

Udstillingkonceptet for Side by Side Outside er et samarbejde mellem udstillings- og møbelarkitekt Mads Kjædegaard og Stig L. Andersson, design director og founding partner i SLA. I 2011 var temaet White Out, der udelukkende bestod af hvide møbler og blev vist på Ordrupgaard. Foto: Thomas E. Alken

af Susanne Hviid

Susanne er cand. mag. i Fransk, Æstetik og Kultur og har bl.a. en fortid på DR. Nu er hun Sekretariatsleder i Kunsten Media Fonden, men er stadig tilknyttet designETC.

Billedserie

SE 2017 - Side by side Outside
Designmuseum Danmark
8 sep – 5 nov 2017

I dag åbner Snedkernes Efterårsudstilling i Designmuseum Danmarks have med 40 kreative forslag til, hvordan vi kan komme hinanden mere ved i det offentlige rum. Vi har talt med foreningens formand, Claus Mølgaard, der i går var på scenen for at modtage Design Award-prisen Årets ildsjæl for foreningens store indsats for dansk møbeldesign gennem 37 år.

At modtage prisen Årets Ildsjæl til Design Award betyder en hel del, siger Claus Mølgaard, der er stolt og glad for anerkendelsen uden for den vante, nørdede kreds af dedikerede møbeldesignere. I dag skal han for 2. gang som formand åbne Snedkernes Efterårsudstilling med temaet SIDE BY SIDE OUTSIDE. Et tema, som sætter spørgsmål ved, hvordan nye møbler kan være med til at fremme oplevelsen af nærvær i det offentlige rum.

Dögg Gudmonsdottir har skabt dette transparente gyngemøbel i stål og tekstil i samarbejde med smedfirmaet A. Kristensen & Sparby Aps under navnet Catch Up. Foto: Torben Petersen

Årets tema er udendørsmøbler som en del af det offentlige rum. Tænker I det som et specifikt socialt ærinde?
Ja, præcis – vi mennesker har for lidt kontakt ansigt til ansigt. Den kontakt, vi har i dag, er ofte via sociale medier, hvor det er meget lettere at råbe ad og misforstå hinanden. Vi mener, at hvis man mødes i den fysiske verden og bliver tvunget til – eller måske manipuleret til – at være sammen, øges tolerancen og forståelsen.

Hele den sanselige iscenesættelse med fyrrenåle m.m, er det blot en gimmick, eller hvad har intentionen været?
I Snedkernes Efterårsudstilling (SE) eksperimenterer vi ikke kun med møblerne, men også med alt det omkring udstillingen. Vi hyrer således til hver udstilling nye udstillingsarkitekter, grafikere og fotografer, som får til opgave at udfordre måden møblerne præsenteres på det pågældende år.

Banen er kridtet op med sanselige oplevelser, når årets møbelkuld udstilles i Grønnegården på Designmuseum Danmark. Foto: Torben Petersen

Vores udstillingsarkitekt Stig L. Andersson siger selv: ”Ideen med at sætte fokus på stoflighed i forbindelse med en udstilling af udendørsmøbler er at intensivere dét, man kan mærke, når man opholder sig udenfor. Regn, sol, duften af grannåle, kogler og sand, og lyden og følelsen af at gå på forskellige overflader. Det hele er organiseret som en visning på samme måde, som man ofte gør med udstillinger indendøre. Brugen af kridt giver en stemning af udeliv, samvær og rekreation. På samme måde, som der er regler for boldspil, er der regler for udstilling af møbler.”

Føler du – som repræsentant for Snedkernes Efterårsudstilling – et særligt ansvar i og med, at der ikke længere er en decideret møbelmesse i Danmark?

Nej, det føler jeg faktisk ikke. Møbelmesser er jo i høj grad den kommercielle scenes messer, hvor SE i højere grad er et eksperimenterende forum. I bund grund er SE blot en forening ligesom de forskellige kunstnersammenslutninger som Grønningen og Den Frie. Men vi er selvfølgelig glade for, at så mange kommer og ser vores udstilling og minder os om, at vi udfylder et tomrum. Men jeg føler det ikke som et decideret ansvar over for branchen. Jeg føler et meget større ansvar over for foreningens historie og dens medlemmer og for at videreføre og udvikle SE. Det er som om SE altid har været der, uanfægtet hvordan det ellers går i møbelbranchen.

Under temaet White Out vandrede Snedkernes Efterårsudstilling i 2011 til bl.a. London, Riga og Tokyo. Foto: Thomas Ibsen

Hvad betyder den årlige udstilling – er det bare et show-off, eller hvad er dens berettigelse?
Ja, nu ved jeg ikke helt præcist, hvad show-off betyder, men i denne kontekst opfatter jeg det som noget negativt. Så jeg må som formand for SE selvfølgelig mene, at udstillingen har sin berettigelse. Og jeg mener, at SE er ret vigtig, da det er et af de få fristeder, hvor man kan eksperimentere med møbler, udstille dem og få en debat med omgivelserne om de frembragte møbler.

Hvad håber du at opnå med udstillingen?
Jeg håber naturligvis, at vi får mange besøgende og stor opmærksomhed fra pressen, så udstillingen og de udstillede møbler får indflydelse på det samfund, vi lever i. Det vil også være rart, hvis nogle af møblerne kommer i produktion, eller der opstår relationer, hvor vores medlemmer – både producenter og designere – kan udvikle nye spændende møbler sammen.

Gæstedesigner Kevin Hviid er gået sammen med tøjproducenten Ganni om dette taktile udendørsmøbel Foto: Torben Petersen

Du kender branchen som både professor, producent og nu som formand for Snedkernes Efterårsudstilling. Hvilke udfordringer ser du for faget?
Jeg er ikke en ‘rigtig’ producent, der fremstiller møbler, men mere en konsulent i processen. Men lige for tiden går det godt i møbelbranchen. Der sælges rigtig meget design fra danske producenter. Men den del, der sælges meget af, er jo ret modeagtig. I det hele taget er møbelbranchen blevet påvirket af modebranchen med flere lanceringer og kortere levetid. Vi ser også, at tøjdesignere begynder at interessere sig for møbeldesign, og det er vældig fint med en mangfoldighed, sålænge det ikke udvander kvaliteten.

Men dér, hvor Danmark kunne have sin allerstørste ‘impact’, er, hvor vi som samfund er allerklogest, nemlig måden, vi indretter og organiserer os på. Det er efterhånden længe siden, at jeg har set et dansk designfirma komme op med idéer til, hvordan vi kan leve, arbejde og bo på en anden måde, baseret på den viden, vi har om menneskelige relationer. I Danmark har vi masser af viden om det socioøkonomiske, arbejdsmiljø osv., men det er som om, vi hellere bare vil smøre noget messing på nogle stoleben istedet for at udvikle og innovere feltet.

På Snedkernes Efterårsudstilling 2017 undersøger 40 projekter under titlen Side by side Outside udendørsmøblets sociale potentiale og dialogens og nærværets muligheder i det offentlige rum.

Udstillingskoncept og iscenesættelse er et samarbejde mellem udstillings- og møbelarkitekt Mads Kjædegaard og Stig L. Andersson, design director og founding partner i SLA. Udstillingen finder sted i haven, Grønnegården, på Designmuseum Danmark
Designmuseum.dk

Del artiklen

'Q&A: Claus Mølgaard / Snedkernes Efterårsudstilling 2017'

Facebook