En ting i verden: Stol på Jørgen Carlo Larsen!

En ting i verden: Stol på Jørgen Carlo Larsen!

Ifølge Peder Rasmussen er denne stol – billedkunstner Jørgen Carlo Larsens stoleskulptur Ombygning – et sjældent bud på poetisk møbeldesign. Foto: Jørgen Carlo Larsen

af Peder Rasmussen

Selvom hovedvægten ligger på den keramiske og kunstneriske praksis, er Peder Rasmussen en ener i sit felt. For igennem sin lange karriere har han utrættelig debatteret, udgivet bøger og artikler og stået på mål for sin faglige passion med personlighed, vid og erfaring.

“En ting i verden” er en subjektiv fortælling om en objektiv ting. En ting, man har et personligt og måske fagligt forhold til. En ting, man hader eller elsker eller noget midt imellem. En ting, der gør noget. I verden. For keramiker Peder Rasmussen er det en stol…

Et par af mine venner har fået en ny stol – og siden jeg så den første gang, har jeg været helt vild med den. Den er efter min mening noget af det mest nytænkende, man kan komme i nærheden af. Faktisk et korrektiv til hele opfattelsen af stolen som sådan.                                                                

For hvad blev der egentlig af det virkeligt originalt tænkte møbel? Når jeg kigger tilbage i bare den nære møbelhistorie, nærmest vrimler det med nytænkning og nysgerrighed: Rietveld, Bugatti, Breuer. Eller herhjemme eksempelvis Panton og Aagaard Andersen – folk der turde stille spørgsmålene helt forfra: Hvad er en stol?

I dag vader vi nærmest i mainstream design: japaniseret puritanisme, stræbsom hittepåsomhed og ordinær markedstænkning i lange baner. Ofte flot, lækkert og ordentligt, men helt uden kant. Som trøst har vi et par enlige svaler som Matthias Bengtsson med hans balstyriske møbler i slipstrømmen af Ron Arad og de evigt eksperimenterende Christian Flindt og Ditte Hammerstrøm.

Og så er der heldigvis også folk som Jørgen Carlo Larsen. Møbeldesigner er han ikke – han er billedkunstner – og alligevel har han altså skabt nogle af de bedste stole, jeg har set i mange år. Originale konstruktioner fulde af poesi. Fremstillet af brugte møbler oven i købet. Dødsyge stålrørsmøbler får efter en tur gennem Larsens laboratorium et værdifuldt efterliv, som få formodentlig havde tiltænkt dem ved udløbet af deres kantineliv.

Der har naturligvis før været eksperimenteret i samme retning. Men hvor fx Martino Gampers projekt 100 Chairs in 100 Days fra 2007 mest blev til pjat og kreativ pædagogik, så understøttes den frie tanke og det poetiske indhold hos Jørgen Carlo Larsen frem for alt ved fraværet af symmetri. Er symmetri mon en grundlov i stolens verden? Tænk på andre stole uden symmetri – nævn bare en…?

Jørgen Carlo Larsens dagsorden er skulptur. Konstruktionen tegner komplekse former i rummet. Hans stol handler ikke primært om brug – men man sidder faktisk rigtig fint i den. Funktion som biprodukt? Præcis det modsatte af funktionalismens forslidte dictum: Design – The problem comes first. Jørgen Carlo Larsens stol signalerer bevidsthed på alle planer: Poesi… brug… forbrug… miljø… materialer…

Marcel Breuer spøger naturligvis i baggrunden, men lige så høj grad Ib Braase. Det er et fuldkomment gangbart og meget værdifuldt bud på, hvordan en stol kan se ud i dag. Dybt rørende, simpelthen. Giv Putin og Trump hver en at sidde på næste år i Davos… så bliver verdensfreden indstiftet inden for fem minutter. Stolen understøtter ikke ligefrem maskulint powerplay. Den er derimod irrationel og vild, den har humor, vid og fortællelyst. Lige det vi savner: stor, stor (møbel)kunst!

Del artiklen

'En ting i verden: Stol på Jørgen Carlo Larsen!'

Facebook