Turbotur gennem Stockholms møbelmesse

Turbotur gennem Stockholms møbelmesse

Svenske Lammhult var til stede på Stockholm-messen og vakte gensynsglæde hos designETC's udsendte. I anledning af Lammhults 50-års jubilæum relanceres deres rørmøbelserie S70 i nye farver. Foto: Lammhults

af Annette Suhr

Som boligredaktør for Berlingske og designjournalist gennem tre årtier er Annette Suhr mere end velbevandret i dansk design og feltets udvikling. Idag freelancer hun for flere medier.

Billedserie

Sådan cirka 400 sofaer, 1600 stole, 200 spiseborde, masser af reoler, arbejdsborde og meget andet til boligen og kontoret. Stockholm Furniture & Light Fair er et mekka for Skandinaviens møbelverden.

Så snart man er nået gennem svingdøren til den store messehal i Alvsjö, tre togstop fra Stockholms centrum, er det af med vinterstøvlerne og på med kondiskoene. Et besøg kan gøres på én dag, men så er det også hæsblæsende.

Det er 15. år, at Stockholm Furniture Fair udvælger en Guest of Honour til at udstille. I år altså italienske Paola Navone. Foto: Paola Navone

I år er messens æresgæst den italienske superdesigner Paola Navone, og hendes bidrag møder man allerede i forhallen, hvor en overdådig installation med levende genstande, teksturer, stoffer, mønstre og møbler fra forskellige universer fylder op. Her er et farvestærkt miljø tilført popelementer, eksempelvis står tre meter høje krokusplanter af plastik og svajer i midten, mens publikum kan tage sig et tiltrængt hvil i spacy’e lænestole. Wauw, som at være Alice i Designerland.

Thammada kalder Navnone sin installation, som på thailandsk betyder ‘hverdag’. Og det er ikke tilfældigt, at den milanesisk bosatte designer kigger mod Østen. I en periode på 20 år pendlede hun mellem Hong Kong og sit hjem i Milano, og hun har arbejdet for FN med udviklingsprojekter i både Filippinerne, Malaysia og Thailand. Senest har hun udført et designprojekt for et nyt hotel i netop Thailand.

”Jeg er meget nysgerrig og meget eksperimenterende og kan lide at arbejde med fremtiden,” fortæller Paola Navone mig, da jeg møder hende på messen. “Men der findes heldigvis ingen masterplan for fremtiden. I dag har vi alle en større frihed til at skabe, bo, indrette os og leve, som vi vil. Det kan jeg godt lide,” fortsætter hun.

Og måske er det derfor, at Navone forbinder hverdagen til sin eventyrlystne installation. For at vise, at det almindelige og ordinære sagtens kan være uventet ekstraordinært. Og omvendt.

Installation af Paola Navone. Her var der også plads til, at messens gæster kunne sidde og betragte sammensætningen af farver og materialer. Foto: Mathias Nero

Deja-vu på den gode måde
Navones installation fungerer som en spektakulær indgang ind til de store messehaller, hvor man må sige, at de mere dæmpede farver tager over. Hos Muuto er der mange pastelfarver, mens &tradition dyrker de mørke toner som cognac og mørkegrøn. Andre steder læder – lys såvel som mørk. Andre igen viser de jordbrune farver – fra brændt orange og støvet sennepsgul, til mørkeblå og mørkebrune toner.

Hvordan næste sæsons sofa og stol skal se ud, er der ingen facitliste for. Der sker sjældent de store ændringer fra den ene sæson til den anden. Ofte er det detaljerne, der tæller, fx at sofaen får tyndere ben og armlæn, mens ryggen måske bliver en smule højere.

Og så er der er selvfølgelig (igen) mange, mange tråde tilbage til de verdensberømte klassikere fra 40’ene og 50’erne. Især fra de danske og svenske møbelarkitekter, men det er som om de danske firmaer har sværere ved at slippe arven. De mange relanceringer, bliver lidt af et deja-vu, men jeg bøjer mig selvfølgelig for klassikerne.

Arne Jacobsens skrivebord fra 1952, Society Table, er en stilren fusion af stål, finér, læder og massivt træ. Foto: Carl Hansen & Søn

Det er spændende, når Nanna og Jørgen Ditzels lænestol og skammel fra 1955 sættes i produktion af Getama. De stramme, geometriske linjer er en side af Nanna Ditzel, som ellers ikke er så kendt. Flot er også Arne Jacobsens skrivebord Society Table, som var en gave til American-Scandinavian Foundations nye kontor i 1952, og som kun kun fremstillet i et par eksemplarer, men som Carl Hansen & Søn nu har relanceret i en opdateret version.

Svenskerne er stormtropper
Det selvfølgelig de svenske møbelbrands, der dominerer messen. Danskerne kommer dog lige i hælene, men hånden på hjertet, så er svenskerne lidt mere dristige i deres design.

Et godt eksempel er en nye kollektion fra Ire: Character Collection, som er en hyldest til det personlige møbel. De fire meget forskellige stole – Agnes, Agda, Estrid og Eva – er designet af Andreas Engevsik, Front, Emma Olbers og Broberg & Ridderstråle. Den første er norsk, de andre svenske.

Agda-stolen fra Character Collection, for det svenske møbelbrand Ire. Pressefoto

Agnes er en lille lænestol, hvor polstringen er lagt ud over stolen, som var det et tæppe. Agda er et miks af klassiske materialer: stålrør, lædersæde, mens ryggen er flettet med hørgjorde. Estrid-stolen er en nyfortolkning af klubstolen, nu i uld, mens Eva er en høj smuk skal betrukket med læder og uld. Fint, at ét møbelfirma bruger så meget energi på møbler, der ikke umiddelbart er mainstream.

Daddy er designet af Pierre Sindre for svenske Gärsnäs. En stor lænestol, som man kan gemme sig lidt væk i. Materialerne er rattan, læder og massiv eg. Foto: Gärsnäs

Hos Massproductions har det gamle finér-materialer fået nyt liv i Rose Chair, designet af Chris Martin. Her er finéren bøjet tredimensionelt i store flader. Forarbejdet er sket ved hjælp af et 3D-print i naturlig størrelse. En proces, der både er dyr og tidskrævende, men som til gengæld giver ret hurtig indsigt i, om detaljerne nu også fungerer.

Gärsnäs, grundlagt i 1893, tør også lidt mere. Stolen Daddy blev kåret som Årets Møbel af Swedish Design Award. Den er designet af Pierre Sindre, der har kombineret gamle materialer – flet og læder – og nyfortolket den klassiske øreklapstol i en stor, men elegant version.

Stålrør med muligheder
Lammhults-standen er også et glædeligt deja-vu. Her er der fokus på en samling af firmaets berømte stålrørsmøbler S70 fra 1968. De tykke stålrør i pangfarver passede dengang ind i tidens popkultur. De har været i produktion lige siden og kan nu fejre 50-års jubilæum. I den anledning kommer S70-serien i nye farver og med en ny, mat coating, og dengang som nu er Lammhults stadig førende inden for rørmøbler.

”Rør er jo et nemt materiale, der kan bøjes i alle retninger. Det er som at tegne i luften,” forklarede Torbjørn Anderssen fra designstudio Anderssen & Voll, da vi mødes hos &tradition og taler om deres nye stol Pavilion – én med armlæn og én uden.

Pavilion er designet af Anderssen & Voll for &tradition. Foto: &tradition

”Vi er begge fra en generation, der voksede op med rørstole både hjemme, i skolen og på cafeerne. Men de to materialer – stålrør og finér – har stadig mange uudforskede muligheder. Vi har forsøgt at skabe et lettere udtryk ved fx at bøje rørkonstruktionen omkring træet.”

Anderssen og Voll har studio i Oslo, hvor de arbejder for flere store danske og svenske designbrands.

Det nye brand Møbel Copenhagen har også en stærk passion for rørmøbler, og på messen præsenterer de en chik kollektion, hvoraf hovedparten er designet af David Thulstrup. Front består af en serie siddemøbler i forskellig højde, bl.a. en fin spinkel høj bar-sofa og en lounge-sofa med polstret ryg, der nærmest favner én, når man sætter sig i den.

David Thulstrup er også designeren bag Brdr. Krügers nye kollektion Arv, som bl.a. skal bruges i Nomas nye restaurant.

Hos Fredericia Furniture er det ikke stål, men bøjet træ, der danner ramme om stolen Eve. Den lille loungestol er designet af finske Timo Ripatti. En smukt tænkt stol, der har aner tilbage til 60’erne.

Reykjavik Daybed, designet af Included Middle, Chris Liljenberg Halstrøm og Margrethe Odgaard. Foto: Skagerak

Alle har plads til en Daybed
Hvad sker der, når man krydser en chaiselong, en sofa og en seng? Så får man en daybed. Det er der såmænd ikke noget nyt i, men på Stockholm-messen hæfter jeg mig alligevel ved, at der er ti nye af slagsen.

Jeg er meget fascineret af formen, men har tænkt, at jeg aldrig får plads til én på mine 105 kvadratmeter på Islands Brygge. Men deri tager jeg fejl.

”Jeg og min familie – to voksne og to børn – bor på 115 kvadratmeter, og vi har ingen stor sofa, men en daybed,” fortæller møbeldesigner Chris Liljenberg Halstrøm, da jeg nøje studerer hendes og Margrethe Odgaards stramme udgave Reykjavik på Skageraks stand. Det er tredje gang Chris Liljenberg Halstrøm har designet en daybed. Den første – Beddo – blev vist på møbelmessen i Milano i 2010 og blev omtalt i mange designmagasiner.

”Jeg har tidligere joket med, at en daybed var et møbel, arkitekterne tegnede som bindeled til deres arkitektur, fx Mies van der Rohe og Poul Kjærholm. Men jeg er blevet en varm fortaler. Jeg kan godt lide, at den ikke fylder så meget, og med puder i ryggen fungerer den ligesom en sofa hjemme hos os.”

Daybed med fast bund, designet af Lim+Lu for Newwork. Pressefoto

Det danske brand Woud’s daybed er designet af den canadiske designduo MSDS Studio. Flot og enkelt i læder og egetræ.

Det svenske møbelbrand Voice viser den minimalistiske kollektion A new Standard, designet af Mattias Stenberg. Her fås daybed’en både med og uden hovedgærde. Den sidste model ligger måske tæt op af chaiselongen, men pyt, den er ok.

Hos Newworks er deres daybed tæt på en divan. Den er en del af et nyt modul-sofasystem, tegnet af det kinesiske designstudio Lim+Lu. Lidt for tung i opbygningen med en fast trækasse og en stor madras – som et kompromis, hvis man vakler mellem det ene eller det andet.

Lampen Fold er inspireret af japansk origami. Designer Kyla McCallum for Northern. Pressefoto

Nye brands
Stockholm Furniture & Light Fair har over 700 udstillere. Mange små, mange store og endnu flere midt i mellem, så lad os med god grund her til sidst dvæle lidt ved tre af messens nye udstillere.

Først det norske designbrand Northern, der har skippet det efterfølgende Lighting i navnet og udvidet kollektionen med møbler. Stole, borde, sofa plus en masse accessories. Det hele er designet af et stærkt hold af unge designere, primært norske, men også finske og svenske, bl.a. Studio Färg & Blanche. Et supergodt gennemtænkt koncept, der ligger i slipstrømmen af de danske brands Muuto, &tradition og Menu, der i øvrigt er flittig bruger af norske designere. Tillykke Norge, det var på tide I fik jeres eget brand!

Warm Nordic er nyt og dansk og ejes af Frantz Longhi, arkitekt og ejer af bl.a. Kähler. Hans store passion for kunst og møbler er fundamentet i Warm Nordic, hvis koncept er at genskabe oversete originale møbler fra 50’er og 60’erne og så supplere kollektionen med nyt dansk design.

Jeg bliver lidt fjern i blikket, når de gamle møbler trækkes frem, fordi jeg tænker på alle de gode unge designere, der står i kø for at komme til. Men det er fint, at Hans Olsens loungestol Fried Egg kommer frem i lyset igen sammen med Arne Hovedmand-Olsens spisebord i eg med hollandsk udtræk.

Nyt dansk møbelbrand, Warm Nordic puster atter liv i dansk møbeldesign fra 50-60’erne, men også nye designere er hevet ind. Foto: Warm Nordic

Firmaets nutidige møbler er designet af bl.a. Rikke Frost, Charlotte Høncke og Welling/Ludvik m.fl., som alle har skabt nyt design, der sagtens kan stå alene.

Børnetaburet med plads til legetøjet, designet af Thomas Albertsen, som er en del af danishdesign MAKERS. Foto: Kristine Funch & Emilia Therese

100 meter derfra stod danishdesign MAKERS. Her viste 22 designere deres nyfortolkning af produkter, som relaterede sig til Dan Turells digt om skønheden i hverdagens rutiner: Et skulpturelt strygebræt, som man ikke behøver at gemme væk, et skoskab med ballerinafødder og en legetøjskasse med siddeplads. Så hvis Warm Nordic mangler flere designere, står et superligahold uden tvivl parat her.

Stockholm Furniture Fair fandt sted fra den 6. til 10. februar 2018. Messen holdes hvert år og er med sine 70.000 kvm og 700 udstillere blevet det største mødested for skandinavisk møbeldesign.

stockholmfurniturefair.com

Del artiklen

'Turbotur gennem Stockholms møbelmesse'

Facebook