På hele 800 kvm kan man opleve diversiteten i dansk kunsthåndværk, når 11 danske kunsthåndværkere udstiller i Kunstetagerne Hobro.
Igennem sommeren og frem til september er tre etager reserveret til at vise et bredt udvalg af både traditionsrig og eksperimenterende dansk kunsthåndværk med unikaværker indenfor væv, grafik, keramik og glas.
I underste etage udstiller den nyetablerede gruppe På Tværs. Gruppen består af fire kvindelige kunsthåndværkere, der med store faglige kontraster spiller op mod hinanden. Lisbeth Voigt Durand viser keramiske værker i klassiske former med bløde og matte glasurer i modspil til Gurli Elbækgaards grovere objekter med voldsomme krater- og krympeglasur.
Birgitte Thorlacius arbejder bl.a. med naturens forgængelighed udført grafisk i en spinkel og intens streg – i stærk modsætning til Gudrun Pagters store strukturerede vævninger i et konkret og geometrisk billedudtryk.
De syv øvrige kunsthåndværkere, der udstiller på etagerne ovenpå, er udvalgt for at vise både bredden og den høje standard på den aktuelle danske kunsthåndværkerscene.
Tekstilkunstner Anne Fabricius Møller arbejder med Printplant, en grafisk teknik, som er aftryk af planter på uld, skabt med planternes egen saft. Trykkene, der er udført i perioden 2005 – 2014, varierer i farve og styrke efter årstid. Keramikeren Barbro Åberg bygger sine skulpturelle værker op med næsten arkitektoniske virkemidler bestående af mange mindre dele og mellemrum, som i deres helhed udgør selve skulpturen.
Maja Frendrup eksperimenterer med overflader i sine keramiske krukker med afsæt i glasurer og afprøvninger af kontraster, strukturer og lag af forskellige lertyper for at finde skrøbeligheden i en fin porcelænskrakelering eller blødheden i en smeltet glasur.
Og gennem sin fascination for Memphis og den intense blå farve udforsker Pernille Braun glassets mystik– i et forsøg på at forstå og frembringe nye perspektiver på tid, sted og materiale.Væveren Annette Graae viser en stor gobelin inspireret af nordlyset i Grønland samt en række objekter monteret i akrylkasser, der er opstået i en impulsiv og hurtig proces modsat gobelinens serielle langsomhed.
Sanne Ransby viser vævede og laserskårede billedtæpper med rytmer og forstyrrelser i mønstrenes tilsyneladende orden med en ambition om at videreføre billedtæppets traditioner for fortælling og æstetik i et nutidigt sprog.
Ann Sloth understreger mangfoldigheden i udstillingen, da hun bidrager med både vævede billedtæpper, akvareller og papircollager.
Kilde: Pressemeddelelse
Udstillingen er kurateret af væver Jenny Hansen, og der er udgivet et rigt illustreret katalog med tekst af Ulrikka Mokdad, tekstilkunstner, cand. mag. i kunsthistorie.