Design med mening i valgkampen

Design med mening i valgkampen

Design kan bruges til at kommunikere idéer og skabe opmærksomhed – og det forpligter, mener designer Stine Linnemann, der har kastet sig ind i valgkampen til kommunalvalget. Foto: Stine Linnemann

af Stine Linnemann

Stine Linnemann Studio designer og producerer unikke tekstiler for den internationale mode- og interiørbranche. Bæredygtighed og social ansvarlighed er et voksende fokus i hendes arbejde med brandet Linnemann.

Vis billedserie

Vi designere bør bruge vores priviligerede position som ’influencers’ til at påvirke tingenes tilstand i en positiv retning. Design er andet og mere end blot formgivning. Derfor har jeg kastet mig ind i den lokale valgkamp i København ved at bruge mit fag til at gavne en sag, jeg tror på.

Bæredygtighed er blevet lidt af en kæphest for designer Stine Linnemann. Foto: Stine Linnemann

Design kan bruges til at kommunikere idéer og skabe opmærksomhed – og det forpligter. Som designere bliver vores praksis hurtigt ego-fokuseret; vi ER vores eget brand, og vores navn og person afspejler de ting, vi laver. Men fremtiden for design ligger hos dem, der bruger deres priviligerede position til at gøre en forskel – fx ved at fokusere på bæredygtighed.

Pligt og ansvar
Bæredygtighed er mange ting. Det er de materialer, vi vælger at arbejde i og arbejdsforholdene for de folk, som arbejder i værdikæden. Men bæredygtighed handler også om at tage lokalt ansvar. Derfor har jeg valgt at kaste mig ud i den lokale valgkamp i København ved at støtte Alternativets kandidat Troels ’Fattigrøven’ Jakobsen. Jakobsen sætter fokus på social ulighed og det velfærdssamfund, vi i Danmark har lært at tage for givet, men som stadig flere oplever at falde udenfor.

I mit arbejde som designer er bæredygtighed blevet lidt af en kæphest. Jeg føler først, at et projekt er lykkes, hvis det både er smukt og lavet ordentligt. Hvad, der tæller i den kategori, er en subjektiv størrelse, men for mig betyder det godt håndværk og bæredygtig produktion. Nogle vil måske mene, at det er at sætte barren højt, men til dem vil jeg sige: Hvorfor ikke? Vores handlinger har konsekvenser, og som designere har vi en pligt til og et ansvar for at have en mening om, hvordan de ting, vi laver, bliver produceret.

Som designer har man pligt og ansvar til at være bevidste om, hvilke aftryk man sætter i verden, mener Stine Linnemann. Foto: Stine Linnemann

Tilliden forsvinder
Det særlige ved den danske kultur er den høje grad af tillid. Men den tillid, som danner grundlag for vores velfærdssamfund, er langsomt blevet erstattet af mistillid og en deraf følgende kontrol. Vi stoler ikke længere på, at vi hver især gør vores bedste. I stedet bruger vi vores ressourcer på at sikre os, at vi ikke bliver snydt. Det er der mange grunde til – én af dem, tror jeg, har at gøre med vores politiske system, som er gennemsyret af lobbyisme og privilegie-blindhed. Vores politikere er blevet levebrødspolitikere, som ikke frygter selv at blive ramt af deres mange reformer. De har glemt den virkelige verden udenfor Christiansborgs mure. Det er derfor, jeg kan lide Troels og hans ’Fattigrøvs’-kampagne. Han tør stå ved, at han er fattig, og så tør han stå sammen med de fattige og reformramte. Hvis han kommer ind på Rådhuset, har han givet et løfte om kun at beholde en løn svarende til en kasseassistents og forblive involveret i frivilligt arbejde.

Gratis mad og tøjbytte-marked
Jeg kender Troels og hans kampagne, fordi han arrangerer events i mit lokale kvarter i Nordvest. En gang om ugen er der gratis mad og en gang om måneden tøj-byttemarked. Maden er doneret af supermarkeder, og tøjet kommer fra folk selv. Dét, synes jeg, er en sympatisk måde at drive valgkamp på! Derfor støtter jeg Troels ’Fatttigrøv’ Jakobsen på den måde, jeg kan.

Stine Linnemann har kastet sig ind i den lokale valgkamp for at støtte Troels ‘Fattigrøv’ Jacobsen, der stiller op til kommunalvalget for Alternativet, for at bekæmpe social ulighed. Pressefoto

Jeg designer opmærksomhedsskabende ting: Et vævet tørklæder til hans kampagnehold, som er lavet af rester fra tøjbytte-markedet, og et mindre værk skabt ved at bruge hans valgplakater som mønsterelementer. To små projekter, som jeg ikke ved, hvor meget forskel, de vil gøre. Men jeg GØR noget, og det føles godt og meget bedre end bare at brokke sig over tingenes tilstand. Jeg håber andre designere vil lade sig inspirere til at bruge deres stærke sociale kapital og gøre en forskel – ikke blot for os selv, men for andre.

I forbindelse med kommunalvalget den 21. november stiller Troels ’Fattigrøven’ Jakobsen op i København for Alternativet. Fattigrøven’s platform sætter fokus på social ulighed og det velfærdssamfund, vi har lært at tage for givet, men som stadig flere oplever at falde udenfor.

Klummen er udtryk for skribentens personlige holdninger og dagsordener.

Kommentarer

Del artiklen

'Design med mening i valgkampen'

Facebook