Q&A / YUME – nyt bæredygtigt shoppingunivers

Q&A / YUME – nyt bæredygtigt shoppingunivers

Momotombo stolen er produceret i Sydamerika og monteret med vævet stof, hvor der er brugt samme teknik, som til de traditionelle hængekøjer fra landsbyen Masaya. Foto: Kristina Demant

af Susanne Hviid

Susanne er cand. mag. i Fransk, Æstetik og Kultur og har bl.a. en fortid på DR. Nu er hun Sekretariatsleder i Kunsten Media Fonden, men er stadig tilknyttet designETC.

Billedserie

YUME betyder drøm på japansk, men det er også navnet på et nyt bæredygtighedskoncept grundlagt af Anja Holm og Marie Engberg i det nye Nordhavn-kvarter i København .

I sidste uge slog de to kvindelige iværksættere dørene op til deres nye univers, der udelukkende sælger produkter baseret på en bæredygtig filosofi. Det overordnede koncept faldt først på plads i februar, hvor duoens arbejde startede med bl.a. en afdækning af markedet, så de seneste måneder har været intense med opstart af både fysisk butik og online-portal, der også indeholder det digitale magasin The Yume Edit.

I Aarhusgade i København har de to iværksættere Anja Holm og Marie Engberg netop slået dørene op til YUME – deres nye koncept for ‘sustainble living’. Foto: Kristina Demant

Hvilke overvejelser har I gjort jer i forbindelse med udviklingen af konceptet?
Først og fremmest skulle vi finde ud af, hvor markedet var, og om det var muligt at tjene penge på vores idé. Under vores research fandt vi ud af, at der ikke fandtes et lignende koncept, så det gav os blod på tanden. Vi ville udvikle et 360 graders univers, så derfor har vi samtidig skabt The Yume Edit, et onlinemagasin, hvor vi kan udfolde vores filosofi og fortælle vores og andres historier, fordi vi tror på, at vi skal bære hinanden frem. Vi skal ikke blot se de andre aktører i feltet som konkurrenter, men som nogle, der kan supplere, det vi gør. Der er mange super seje mennesker derude. Vi har bevidst valgt at lave et engelsksproget univers, for vi tror, der er mange potentielle kunder i udlandet også.

De to grundlæggere var svært begejstrede, da de fik kendskab til projektet i Nicaragua, hvor virksomheden Masaya & Co planter 100 træer for hvert produkt de sælger. I skrivende stund har de plantet 350.000 træer. Foto: Kristina Demant

Egentlig ville vi slet ikke have en butik, for der er noget kontradiktorisk i at ville engagere til ’sustainable living’ og samtidig opfordre til at købe flere produkter. Men som markedet er lige nu, køber vi stadig ting og sager, og dér præsenterer vi et alternativ med produkter, der forholder sig til hele produktions-processen. Vi har fx lavet et samarbejde med den unge designer Matias Møllenbach, der er uddannet på St. Martins i London. Han har designet både lampe, stempelkande og drikkeglas i blyfrit glas.

Vi har også etableret et samarbejde med UNIDO (United Nations Industrial Development Organization), en verdensomspændende organisation, der bekæmper fattigdom gennem inkluderende og bæredygtig udvikling af industri i bl.a. Algeriet, Egypten, Jordan, Libanon, Marokko Palæstina og Tunesien. I Algeriet er vi kommet i kontakt med nogle lokale håndværkere, som har udviklet nogle bakker for os, som vi har hjemtaget et lille bitte parti af som test.

Hvad mener I med, at bæredygtighed og design skal vinkles på en anden måde?
Det er vigtigt for os, at vores produkter først og fremmest er produkter, der appellerer til forbrugeren i kraft af deres udtryk og design – det ekstra ligger i, at produkterne desuden er bæredygtige foruden at være æstetiske.

I vores markedsundersøgelse viste det sig, at vi havde 90% ret i vores antagelser om målgruppen, der enten er fuldblods-bæredygtigheds-fanatikere eller kan lide historien om, at produkterne er lækre OG bæredygtige. I restgruppen er de helt ligeglade med bæredygtighedstanken og køber kun produktet, fordi det opfylder et specifikt behov.

Et kurateret univers af bæredygtige produkter med messing-bakke fra Algeriet og keramik fra Marocco, begge projekter er et samarbejde med den verdensomspændende organisation UNIDO, der bekæmper fattigdom gennem inkluderende og bæredygtig udvikling af industri. Foto: Kristina Demant

Alle vores produkter er kuraterede med udgangspunkt FNs bæredygtighedsmål. Vores produkter er udvalgt med omhu, og selv vores disk er lavet af et 100% genbrugsmateriale fremstillet af brugte yoghurtbægre, og det materiale vil vi jo gerne udvikle på, så man til næste år kan købe andre produkter i materialet. Lige nu handler det om at sætte tanker i gang, at modne markedet og få kommunikeret, at det er bedre at bruge genbrugsstål frem for at skulle udvinde nyt stål, for at nævne et eksempel.

Hvad er jeres motor?
Anja og jeg kender hinanden fra Copenhagen Business School, og det var en fælles drøm om at ‘gøre en forskel’, der satte gang i tankerne og samtalerne. Jeg havde været i USA og arbejde på Obamas genvælgelses-kampagne, og den energi og entusiasme, jeg mødte dér, var en kæmpe inspiration og øjenåbner.

Tamegroute keramik fra Vraa Valley, hvor glaseringteknikken er overdraget gennem generationer i en lille landsby i det sydlige Marokko. Foto: Kristina Demant

Vi vil vi gerne gå forrest og vise vejen, men vi ved også, at vi nogle gange bliver nødt til at gå på kompromis. Vi har fx valgt at tage bøger ind som en del af vores portefølje, selvom de ikke er trykt på genbrugspapir. Det er et bevidst valg for os, fordi vi gerne vil åbne folks øjne, inspirere og engagere. Og det er de bøger, vi har udvalgt bare rigtigt gode til. Det understreger også, at vi ikke er fanatiske, men vi er ambitiøse, og vi er vedholdende. Også når det kommer til at drive forretning, hvor vores fysiske butik går over alt forventning. Det er et tydeligt plus, at vi her kan fortælle vores egen og produkternes historie. Nu skal vi så have vores budskab ud på samme måde online. En opgave der helt klart er sværere, når man ikke har den direkte og personlige kontakt med kunden.

Del artiklen

'Q&A / YUME - nyt bæredygtigt shoppingunivers'

Facebook