Normann Copenhagen og Tivoli sammen om nyt brand

Normann Copenhagen og Tivoli sammen om nyt brand

Spejl, fyrfadsstage, vase og lågkrukke er nogle af de farveglade produkter i den nye kollektion. Foto: Normann Copenhagen

af Charlotte Jul

Charlotte Jul er cand.mag og chefredaktør på designETC. De sidste 17 år har hun formidlet området for design og kunsthåndværk kunstnerisk som kommercielt i tekster, artikler og via iværksætterportalen items.nu, som hun startede i 2001.

Over 300 genstande er der i den nye kollektion af nutidige designobjekter, der er resultatet af et nyt samarbejde mellem det danske designbrand og hovedstadens historiske have.

Lamper, stel, spejle, knager, opbevaringsbokse, vandkander, puder, plaider, vaser, tekander og figurer er nogle af de mange produkter i Normann Copenhagens nye satsning.

Inkarnationen af Tivolis genkendelige figurer omsat i egetræ og godefarver. Foto: Normann Copenhagen

Det startede med, at Tivoli henvendte sig for at høre, om Normann Copenhagen ville designe nogle figurer til dem. Idéen plantede sig hos ejerne Jan Andersen og Poul Madsen, der efter en tænkepause foreslog Tivoli at designe og producere en hel og særlig kollektion til haven.

Kollektionen er omfattende, og Normanns designteam tog afsæt i de fokusområder, som Tivoli allerede opererer i: forlystelser, kultur, spisesteder og haven.

Kollektionen er et helt nyt brand, der er internationalt appellerende og bliver solgt worldwide gennem Normann Copenhagens internationale samarbejdspartnere, ligesom kollektionen vil blive solgt i Tivolis nye butik, når den sættes til salg til efteråret.

De stribede Lolli Cups fås i tre størrelser, espresso, americano og latte. Foto: Normann Copenhagen

Derfor rammer kollektionen også ganske bredt. For hvor de stribede kopper måske nok rammer japanerne rent, vil amerikanerne tænde på de små bemalede figurer i egetræ, mens italiernene vil gå efter de perforede spejle eller pudekollektionen, hvor specialdesignede mønstre kan kombineres på kryds og tværs.

Entry tekande, kaffekande og krus. Foto: Normann Copenhagen

Der er således noget for de flestes smag, og kollektionen er tænkt som en kontemporær helhed af moderne hverdagsdesign og ikke en souvenir-kollektion, understreger brandmanager Britt Bonnesen fra Normann Copenhagen.

Kollektionen er blevet til i et tæt og intenst samarbejde mellem flere afdelinger hos designvirksomheden, fx er den visuelle identitet arbejdet med ind i kollektionen i farvesætning og mønstring ligesom den grafiske iscenesættelse.

Emperor lamper i messing. Foto: Normann Copenhagen

De mange produkter repræsenterer detaljer fra Tivolis have. Et hegn er blevet til en trådkurv til opbevaring. Perforeringen i en tivolibillet går igen i det væghængte spejl. Påfuglens ovale dekorationer tegner omridset af en bakke og en knage osv. osv.

Normanns designteam har på den måde formået at bruge havens mange genkendelige elementer som afsæt for direkte og indirekte referencer i en moderne kontekst.

Del artiklen

'Normann Copenhagen og Tivoli sammen om nyt brand'

Facebook