Danish Design Award 2018

Danish Design Award 2018

I kategorien Daily Life vandt Safepad fra Real Relief for deres genanvendelige hygiejnebind med en særlig bakteriedræbende funktion, der reducerer forekomsten af vaginale infektioner. Safepad er et innovativt produkt, der modarbejder social isolation af piger og kvinder i tredjeverdenslande. Foto: Søs Christine Hejselbæk

af Redaktionen

Charlotte Jul, Stine Nørgaard Lykkebo og Susanne Hviid udgør tilsammen redaktionen på designETC, og denne artikel er blevet til i et samarbejde mellem vores forskellige kompetencer, blik og erfaring.

Igår aftes blev Danish Design Award 2018 afholdt i København, og vinderne i de fleste af de 15 kategorier havde de visionære linjer med i ambitionen om at gøre verden til et bedre sted. Mød et bud på nyt udstyr til astronauter, et genanvendeligt hygiejnebind og en app, der afhjælper madspild.

Industriens Hus lagde vanen tro rammer til årets Award Show, hvor virksomheder, designere og deres nytænkende frembringelser skulle hyldes. Design denmark var afsender på aftenen i samarbejde med en lang række aktører, og foreningens nye administrerende direktør, Abelone Warming, gav i sin tale Spørge Jørgen som billede på, hvorfor vi som nation er dygtige til at skabe designløsninger, der udfordrer de vante forestillinger. For Spørge Jørgen tør stille de spørgsmål andre ikke tør, ligesom han ikke er bange for autoriteter. Hun sagde bl.a:

”Danmark er verdenskendt som en designnation. Og hvorfor er vi det? Jeg mener, at det primært handler om, at vi er eminente til at løse problemer. Vi er eminente til at arbejde sammen. Vi er eminente til at spørge ind og tilegne os ny viden. Noget af det, Danish Design Award kan, er både at hylde virksomheder, der har tænkt stort, men også den lille idé, som kan blive til noget stort. Danish Design Award er der, hvor vi hylder designerne, processerne og tankerne bag løsningen og ikke mindst, det allervigtigste, effekten af godt design.”

Direktør for Dansk Industri, Karsten Dybvad, byder velkommen til sit hus og til Danish Design Award 2018. Foto: Søs Christine Hejselbæk

Det nye madspildskoncept Too Good To Go, BIG’s nye LEGO House og kæden Joe & The Juice var blandt vinderne i aftes, hvor store dele af designbranchen og en god håndfuld ministre var mødt op.

Direktør for Dansk Design Center, Christian Bason, fortsatte, hvor Abelone Warming slap.

”Danish Design Award er den ene gang om året, hvor vi får lov at hylde det bedste danske design og den forskel, det kan gøre for dig og mig. Det er gennem design og designmetoder, at vi kan skabe løsningerne for det næste samfund, så de giver mening og værdi for borgerne. Om det er en digital platform, der letter kommunikationen mellem pacemakerpatienter og deres læger, eller om det er en app, der hjælper os med at regulere vores termostater og bedre indeklimaet, så bidrager det til at gøre vores liv bedre.”

Det var således de store ord, de gode handlinger og de store dagsordener, der tog statuetter med hjem igår. Gårsdagens vindere i de 15 kategorier kommer her:

I kategorien Building Markets vandt Copenhagen Towers, som med sin høje bæredyghedsprofil skaber et nyt marked inden for cirkulær økonomi. Lendager Group har med projektet fundet nye innovative løsninger på upcycling af blandt andet genbrugsbeton, affaldstræ og PET-plastflasker, og de har dermed formået at indarbejde genbrugsmaterialer uden at gå på kompromis med æstetik eller kvalitet.

det nye madspildskoncept Too Good To Go vandt en Danish Design Award 2018. Foto: Søs Christine Hejselbæk

I kategorien Share Ressources vandt Too Good To Go – en app, der hjælper restauranter og fødevarevirksomheder med at sælge overskudsmad billigt til forbrugere for at undgå madspild. Too Good To Go er et eksempel på en enkel designløsning, som reducerer ressourcespild, sparer mange tusind ton CO2 og samtidig skaber en win-win-situation for alle parter.

I kategorien Message Received vandt The Christmas Supporter – en unik jultræsfod, skabt af Røde Kors, i samme form og farve som organisationens logo. Kampagnen kommunikerer et unikt budskab ved på en genial måde at udnytte juletræsfodens form og de særlige associationer, der knytter sig hertil. Når Røde Kors-logoet bliver synligt som en del af det rituelle øjeblik, hvor vi bærer vores juletræ hjem, trænger velgørenhedsbudskabet igennem med varme og humor. Alt overskud fra salget af foden går til økonomisk udsatte familier.

I kategorien Betterwork vandt ClampCut – et sterilt instrument til at afklemme og overskære navlestrengen ved fødsler. Engangsinstrumentet ClampCut gør det enklere at afklemme og overskære navlestrengen hos nyfødte børn, så jordemøderne kan bruge tid på mødre og børn frem for sterilisering. Instrumentet er enkelt designet og testet i samarbejde med jordemødre, hvilket gør det intuitivt at bruge og reducerer risikoen for menneskelige fejl.

I kategorien Young Talent vandt Iga Slowik, Claudia Naval & Paul Lequay fra Designskolen Kolding for deres visionære design for NASA, der består af en række hjælpemidler og bærer præg af en stor indlevelse i astronauternes behov. Foto: Søs Christine Hejselbæk

I kategorien Daily Life vandt Safepad fra Real Relief, som adresserer de myter og tabuer, der eksisterer omkring menstruation mange steder i verden, hvor piger og kvinder undgår at gå i skole eller på arbejde under menstruationen. Safepad er et genanvendeligt hygiejnebind med en særlig bakteriedræbende funktion, der reducerer forekomsten af vaginale infektioner. Safepad er et innovativt produkt, der modarbejder social isolation af piger og kvinder i tredjeverdenslande.

I kategorien Feel Good vandt LEGO House designet af BIG – Bjarke Ingels Group. LEGO House er tænkt som en landsby for leg og læring og som et kulturcenter, der favner både arkitektur og byrum, og som byder Billunds gæster og lokale indbyggere velkommen. LEGO House er design, der på en intuitiv måde lykkes med sin formidling af virksomheden og varemærkets filosofi – og samtidig er en farverig hyldest til den nordiske tradition for samarbejde, innovation og livslang læring.

I kategorien Better Learning vandt SWNX Foot Swing, der gør det muligt for børn at bevæge benene uhæmmet uden at støje eller forstyrre andre. Et enkelt, men unikt produkt, der løser et enkelt, men omfattende problem. Fodgyngen kan hjælpe læreren med at skabe ro i et klasserum med mange bevægelsesglade elever, ligesom den kan hjælpe det enkelte barn til at finde koncentration eller få afløb for sin energi på en ikke-forstyrrende måde.

I kategorien Clean Solutions vandt Peefence – et pissoir til musikfestivaler og andre store udendørsarrangementer, der kan installeres på et flytbart hegn på få minutter uden brug af værktøj. Peefence-urinalet er en proaktiv designløsning, der tager kampen op med de uhygiejniske forhold og gør det enkelt for arrangører at opsætte fleksible urinaler. Bæredygtighed er tænkt ind fra start til slut, da både produktion og transport kræver meget lidt energi.

Glade vindere for en helt ny pris ved aftenens show, nemlig Distributed Design Award: Nextfood, et automatiseret gro-system, der giver lokale fødevarevirksomheder muligheden for nemt at gro velsmagende, sunde og pesticidefri grøntsager. Foto: Søs Christine Hejselbæk

I kategorien Healthy Life vandt inmu, som giver mennesker, der lever med demens, og deres omsorgspersoner en roligere og tryggere hverdag ved hjælp af musik og musikimpulser. Inmu er en højteknologisk designløsning til et specialiseret område forklædt som en lækker pude i kvalitetsmaterialer. Det varme, bløde udtryk og den sansestimulerende overflade har en stærk appeal, som vækker følelser og virker afstressende.

I kategorien Outstanding Services vandt My Treatment – et digitalt koncept, der bruger narrativ animation til at reducere nervøsitet hos hospitalspatienter. My Treatment er et relevant stykke servicedesign, der skal virke i sundhedssektoren ved at forberede og uddanne patienter, så de er inddragede i hele deres forløb. Programmet imødekommer patienten og skaber grundlag for mere oplyste og ligeværdige dialoger mellem patienter, pårørende og sundhedsprofessionelle, hvilket er en forudsætning for gode behandlingsresultater.

I katerogien Employment Growth vandt Joe & The Juice med sit 100% gennemførte koncept. Joe & The Juice har et imponerende designkoncept, der på fineste vis demonstrerer, at ved konsevent at forfølge nye muligheder kan man opnå stor vækst og derigennem skabe et hav af arbejdspladser.

I kategorien Icon Award vandt Cykelslangen – en elegant og empatisk løsning, som sikkert hjælper Københavns cykelister med at krydse havnen, samtidig med at den understreger Københavns profil som en miljøvenlig metropol med cykelglade beboer. Cykelslangen er et visionært eksempel på arkitektur, der forbinder byen og gør den stolt.

I kategorien Visionary Concepts vandt SCAUT, en platform for patientinddragelse, der har til formål at forbedre kommunikationen mellem pacemaker-patienter og behandlere. SCAUT viser, hvordan man kan bruge datadrevet innovation til at udvikle en helt ny tilgang til forebyggelse og behandling for ikke bare patienter, men potentielt alle borgere. SCAUT er et visionært eksempel på en digital designløsning, som kan ændre vores syn på sundhed og skabe grundlag for et mere ligeværdigt samarbejde mellem borger og system.

Abelone Warming er ny administrerende direktør for Design denmark, en forening hun har været en aktiv del af i mange år. Pressefoto

I kategorien Young Talent vandt Iga Slowik, Claudia Naval & Paul Lequay fra Kolding Designskole. Rejsen fra Jorden til Mars tager 221 dage, hvilket er udgangspunktet for dette ekstraordinært visionære design for NASA. Projektet, som består af en række hjælpemidler, bærer præg af en stor indlevelse i astronauternes behov. Alt i alt er det et overbevisende og gennemarbejdet designprojekt med en legesyg og udfordrende tilgang.

I kategorien People’s Choice vandt Danfoss Eco. En enkel, men højeffektiv radiatortermostat, som kan give energibesparelser i private hjem. Den tilhørende Bluetooth-app gør det let at tilpasse varmestyringen i de forskellige rum.

Der blev ydermere uddelt en helt ny pris ved aftenens show, nemlig Distributed Design Award, og vinderen blev:

Nextfood, et automatiseret gro-system, der giver lokale fødevarevirksomheder muligheden for nemt at gro velsmagende, sunde og pesticidefri grøntsager. Nextfood er bygget på en open source-platform, der muliggør demokratiseret, lokal og distribueret planteproduktion.

Juryen ved Danish Design Award 2018 var: Agnes Kwek, Executive Director, Singapore Design Council, Charlotte Sahl-Madsen, adm. direktør, Børnenes Hovedstad, Claus Skytte, forfatter, kreativ strateg og medstifter af Resecond / Claus Skytte Holding, Joel Towers, Executive Dean, Parsons School of Design, Lene Dammand Lund, rektor, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK), bestyrelsesmedlem i Design denmark, Lotte Lyngsted Jepsen, Innovation Director og Partner, Hatch & Bloom, Mads Quistgaard, Design Director, Urgent Agency, Peter Hebin Bruun, Chef for Kommunikation og CSR, Vækstfonden, Pil Bredahl, direktør og indehaver Pil Bredahl Design, designfaglig næstformand i Design denmark, Richard Hsu, medstifter og kreativ direktør i Pan-Asia network / kurator og kreativ direktør i TEDx Shanghai og TEDx Senior Ambassador to China, Rikke Ulk, chefantropolog og direktør, Antropologerne, Søren Skafte Overgaard, kommunikationsrådgiver og partner, FRIDAY & Partners, Thomas Ibsen, founder og Creative Director, PLEASE WAIT to be SEATED, Thomas Madsen-Mygdal, co-founder og adm. direktør, Twentythree og Vigga Svensson, co-founder og direktør, VIGGA.us

Abelone Warming er iøvrigt ny administrerende direktør for foreningen Design denmark, hvor hun tidligere har delt direktørposten med Henrik Weiglin og siddet i bestyrelsen i en årrække. Foreningen har også fået ny bestyrelsesformand, eller kvinde, i Lotte Lyngsted Jepsen.

Designdenmark.dk

Del artiklen

'Danish Design Award 2018'

Facebook