Dansk møbeldesign i Rusland

Dansk møbeldesign i Rusland

Eklektisk blanding af Henning Koppels ikoniske HK-kande for Georg Jensen, Pantons Flowerpot, Arnes Jacobsens Dråben og Louise Hindgavls keramiske skulptur på Millions Mies Dining Table. Foto: Maria Istomina

af Susanne Hviid

Susanne er cand. mag. i Fransk, Æstetik og Kultur og har bl.a. en fortid på DR. Nu er hun Sekretariatsleder i Kunsten Media Fonden, men er stadig tilknyttet designETC.

After Dinner
St Petersburg Arts Academy, the Italian Hall
Til 22 dec 2017

”Velkommen til vores danske hjem, maybe you’ve heard of ’hygge’?” Det er udstillingsdesigner Frederikke Aagaards hilsen til de russiske besøgende, når de træder ind på udstillingen Danish Dinner, som hun har iscenesat på St. Petersburg Arts Academy.

Dansk Design fylder ikke meget i den almindelige russers bevidsthed, så på opfordring af Det Danske Kulturinstitut i Sankt Petersborg fik kurator og udstillingsdesigner Frederikke Aagaard til opgave at skabe en udstilling, der kunne præsentere den del af den danske kulturarv, som vi er berømmede for andre steder i verden.

Yuh – Gamfratesis lampe for Louis Poulsen, Align Daybed, Menu og Finn Juhls Poeten i Frederikke Aagaards indretning. Foto: Maria Istomina

Der var et ønske fra russisk side om at skabe en historisk udstilling. I Frederikkes fortolkning blev det ’scener fra et dansk hjem’ – en scenografi af hjemmet, hvor hun har blandet nyt og gammelt i en eklektisk setting. Her er klassikere fra Fritz Hansen, Finn Juhl og Louis Poulsen blandet med nyere møbelbrands som Million, Normann og Newworks samt kunsthåndværk af keramisk kunstner Louise Hindsgavl. For det er jo det netop det, vi gør i Danmark; blander gamle klassiske arvestykker med nye moderne designs.

”Dansk møbeldesign har fokus på form og materialer, frem for farver. For vi er et rationelt folk, som elsker funktionalitet,” skriver Frederikke Aagaard i sin introduktion til de besøgende på udstillingen.

En specialbygget træstruktur med pvc-paneler præsenterer dansk møbelguld – bl.a. Wegners Y-stol og Space Copenhagens pendel for &tradition. Foto: Maria Istomina

Aftermath hedder en af ’scenerne’ – som understreger momentet lige efter det hyggelige middagsselskab, som i Frederikkes optik er den ultimative manifestation af dansk hygge. Dér, hvor der er hjemmelavet mad, gode venner og stearinlys. Den uformelle stemning har hun understreget i legen med stolene, som har fået lov at svæve i installationen. Alle møblerne er alle holdt i grå toner og nuancer, så man oplever dem ensartet igennem den farvede iscenesættelse. Det er først, når man trækker pvc-panelerne til side, at man oplever møbler og accessories, som de virkelig er.

“Vi er mere uhøjtidelige i Danmark i forhold til udlandet og især Rusland. Vi har snarere fokus på kvaliteten og detaljerne, fremfor den perfekte overflade. Jeg ville allerhelst have ladet sengen rode, men det var for vildt for Rusland,” fortæller hun.

Henning Koppel ikoniske HK-kande for Georg Jensen og Louise Hindgavls keramiske skulptur på Millions Mies Dining Table med stole af Gamfratesi, Arne Jacobsen og Hans Wegner. Foto: Maria Istomina

Frederikke Aagaard er udstillingsarkitekt og kurator. I 2011 etablerede eget studie, hvor hun arbejder med indretning, udstillinger og kommunikation i tekst og levende billeder. Har bl.a. været vært på en række arkitekturprogrammer på DRK og arbejder sideløbende med kuratering samt koncept- og manuskriptudvikling.

Del artiklen

'Dansk møbeldesign i Rusland'

Facebook