Enigma Museum dækker op med dansk kunsthåndværk

Enigma Museum dækker op med dansk kunsthåndværk

Syv danske kunsthåndværkere står bag udvalgte dele af servicet til caféen på ENIGMA. Foto: Julie Vöge

af Stine Nørgaard Lykkebo

Skribent og tidligere redaktionssekretær for kunsten.nu.

Enigma Museum
Øster Allé 1
2100 København Ø

enigma.dk

Enigma er navnet på det nye museum for post, tele og kommunikation på Østerbro, som har overtaget stafetten fra det hedengangne Post & Tele Museum i Købmagergade. Et posthus, en borgerservice, en turistinformation og en Meyer-kantine skal være med til at skabe et levende og publikumsinddragende hus med blandt andet sanseligt og dialogskabende dansk kunsthåndværk.

Gurli Elbækgaard, Michael Geertsen og Mette Marie Ørsted. Det er blot nogle af de danske navne, som står bag det kunsthåndværk, som du fremover kan få lov at røre ved, drikke og spise af på Enigma-museet ved Trianglen.

Øverst fra venstre: Mette Marie Ørsteds tekande på hjul, Karsten Lauritsens serveringsbræt, Michael Geertsens cocotte og Jesper Ranums postkasserøde kande. Herunder Gurli Elbækgaards kopper og Claydies’ skål-serie. Foto: Julie Vöge

Kunsthåndværket er specifikt udviklet til museet og skal i museets café være med til at åbne op for dialog ved langbordene gennem deres særlige, sanselige formsprog.

Enigma Kollektion er skabt specifikt til museets café og rummer en cocotte, en kande, en kop, et bræt og en serie skåle – desuden kan man ud over at opleve dem ‘live’ i caféen købe dem i museumsbutikken.

Jane Sandberg, Enigmas direktør, udtaler:

”ENIGMA bliver museum for kommunikation, og derfor er det indlysende, at museets café bliver et sted, hvor vores gæster taler sammen. Men hvordan indleder man en samtale med mennesker, man ikke kender endnu? Og kan en tallerken eller en kop i en restaurant invitere til snak? Det var spørgsmålene vi stillede til syv kunsthåndværkere, der alle blev bedt om at udvikle elementer til ENIGMA Kollektion, som kunne vække nysgerrighed, forundring og begejstring over såvel kunsthåndværket som maden.”

De syv kunsthåndværkere er:

Michael Geertsen (f. 1968)
Geertsen, der nok er mest kendt for sine abstrakte og skulpturelle ophobninger af bordets arketyper som tallerkener, kopper og skåle, har skabt en cocotte til Enigma-museet. En stegeso, der både kan gå i ovnen, være stabelbar og blive serveret direkte på bordet.

Gurli Elbækgaard (f. 1968)
Keramiker Gurli Elbækgaard har skabt en række kopper til Enigmas café i en gammelrosa farve, der refererer til bygningens facade. Det kommunikative greb ligger i krympeglasuren på koppens underste del, lige der, hvor du tager fat.

Jesper Ranum (f. 1970)
Jesper Ranum arbejder ofte med afsæt i oversete, genkendelige og hverdagslige ting som kloakrør, dåser og kartoner, og Ranum er nok den kunsthåndværker, der er mest konsistent indenfor genren kander. Til Enigma har han skabt en postkasserød kande – en slags hybrid mellem en juicekarton og de geometriske former cirkel, trekant og firkant.

Claydies aka Karen Kjældgård-Larsen (f. 1974) og Tine Broksø (f. 1971)
Claydies' signatur er den konceptuelle overbygning, der altid stikker et ofte humoristisk spadestik dybere. Til ENIGMA Kollektion har Claydies genfortolket deres egen serie af skåle i en ny type ler, der trækker formsproget et mere rustikt, men også urbant sted hen.

Mette Marie Ørsted (f. 1969)
Mette Marie Ørsted arbejder nærmest grafisk med leret, og hendes særkende har været de klippede, kantede og arkitektoniske objekter og skulpturer, hun frembringer i sanselige versioner mellem det minimale og det rustikke. Til Enigma-museet har hun bidraget med sin tekande på hjul, der balancerer på kanten mellem en gammel Ford og en skulptur. Hjulene er selvfølgelig ikke kun til sjov, men fungerer som bordskåner.

Karsten Lauritsen (f. 1968)
Karsten Lauritsens serveringsbrætter i egetræ har den store slagterkniv som forlæg. Knivens genkendelige og grafiske omrids udgør brættets overdimensionerede håndtag.

Del artiklen

'Enigma Museum dækker op med dansk kunsthåndværk'

Facebook