Haute sculpture i klostergården

Haute sculpture i klostergården

Naturligt indfarvet menneskehår indgår i Anja Vang Kraghs MINDCRAFT-værk Black Matter. Foto: Anders Sune Berg

af Pernille Anker Kristensen

Pernille Anker Kristensen har formidlet designstoffet gennem flere år for bl.a. Jyllandsposten, ligesom hun har været ekstern lektor på Københavns Universitet, censor på Designskolen og nu er medlem af Association Internationale des Critiques d’Art (AICA).

Billedserie

MINDCRAFT18
San Simpliciano
Milano
17 - 22 apr 2018

Anja Vang Kragh har assisteret John Galliano og Christian Dior i Paris og Stella McCartney i London og beriget den danske teaterscene med overdådige kostumer. Snart samler beklædningsdesigneren trådene på MINDCRAFT i Milano med den sorteste skulptur, specialsyet til den gamle klostergård.

Elevatoren går til fjerde sal i arkitekten Anton Rosens 1900-tals bygning på Vesterbrogade. Herfra fører trappen det sidste stykke op til Tårnstudiet. Op til de legendariske atelierlokaler, der gennem tiderne har dannet ramme om artisteri, events og teaterfolk som Asta Nielsen, Clara Pontoppidan og Victor Borge. I dag tager beklædningsdesigneren Anja Vang Kragh i mod.

Skitse af værket i klostergården i Milano, tegnet af Anja Vang Kragh. Foto: Anja Vang Kragh

Til april er hun udtaget til MINDCRAFT18, der viser cremen af dansk kunsthåndværk og design under designugen i Milano. Sammen med assistenten Bodil Damgaard Møller har hun syet og savet på værket, der står klar til et smugkig inden take-off til Italien.

Regnfrakkestof og velour
I tårnsalen titter himmelen ind gennem de små vinduer højt oppe. Ned fra loftet hænger en trapez fra dengang, her var trapezskole. Kulturhistorien gennemsyrer stedet. Selv pastelfarverne på væggene er de samme, fortæller Anja Vang Kragh.

Mellemgangen fører videre til det, det hele handler om: skulpturen Black Matter. Den godt to meter høje, begsorte skabning fabulerer over menneskekroppen med gevandterne fulde af referencer til couture og teater. En tour de force i teknikker og teksturer. Velourbånd, håndplisseret paper silk, bomuldssatin, syntetisk regnfrakkestof, polyester. Det er ovenud taktilt med stofligheden og de vekslende overflader i hovedrollen.

Det færdige værk er dramatisk og narrativt. Foto: Anders Sune Berg

Årets MINDCRAFT-kurator, møbeldesigneren Ditte Hammerstrøm, havde et særligt ønske, fortæller Anja Vang Kragh:

“Vi blev inviteret til at skabe en stor, skulpturel form. En selvbærende silhuet. Ditte Hammerstrøm havde set mine kostumer til Teaterkoncerten Beethoven, fotograferet som abstrakte silhuetter på hvid baggrund. Hun spurgte, om jeg kunne lave noget i den retning.”

Skræmmende show
Moren er kunstmaler og faren arkitekt, så Anja Vang Kragh er opflasket med pigmentfarver og konstruktioner. Efter designskolen tog hun ud for at føre nål og tråd for de helt store. Hun har dekonstrueret og vendt på vrangen, draperet, illustreret og designet de mest fortryllende kreationer for modeikonerne John Galliano og Christian Dior i Paris og Stella McCartney i London.

Forskellige materialiteter, stofligheder og nuancer udgør Black Matter. Foto: Anders Sune Berg

De seneste ti år har hun skiftet catwalken ud med teaterscenen. Og beriget en lang række forestillinger og DR-julekalenderen Den Anden Verden med et overflødighedshorn af kostumer. Mest teaterkoncerter og operaer. Patos og store udstyrsstykker har det nemlig med at kalde på Anja Vang Kraghs voluminøse og pompøse signatur.

Men hvorfor droppe de internationale modehuse til fordel for dansk teater?

“Min tilgang til mode har altid været, at jeg ikke skulle være en ‘fashion girl’, der lavede benhård stangbeklædning. Tøj er spændende, fordi vi alle er svøbt i det og har været det gennem menneskeheden. Ser man en dragt fra 1700-tallet med små handsker og sko, kan man næsten mærke mennesket, der har levet i den.”

Men moden har en vrangside, pointerer hun:

“Når fashion er værst, bliver menneskeligheden suget ud af den, og der er ingen selvironi tilbage. Det er skræmmende at se et modeshow, hvor folk tager det alt for alvorligt. Samtidig lever vi i en tid, hvor tøj bliver sprøjtet ud, og du kan næsten ikke se forskel. I min verden er det ligegyldigt, om knappen er større eller mindre. Jeg søger noget helt andet. Det interessante ved beklædning er det kunstneriske og sjælfulde.”

Power i Klostergården
Selv klæder Anja Vang Kragh sig mest i vintage eller etnisk stil. I dag er hun iført en kulørt herrefrakke fra Uzbekistan med pink og grønne striber. Hun kan lide, at tøjet har mange liv og fortæller små historier.

Hovedrolleindehaver Black Matter. Foto: Anders Sune Berg

MINDCRAFT-skulpturen har også indbygget storytelling og er tænkt stedsspecifikt til den gamle klostergård, San Simpliciano, hvor udstillingen bliver vist.

“Der er så meget power i klostergården. Fordi der er foregået noget religiøst og ceremonielt, og selve rummet er så rent, stort og flot. Jeg prøver at matche dramatikken, dysterheden og stedets historie i mit værk.”

De milanesiske vejrguder sætter dog visse begrænsninger for tekstil i fri form:

“Udfordringen er, at skulpturen skal kunne stå udendørs i en uge i Milano, hvor regnen måske siler ned, og der kan komme turbulensvind inde i gården.”

Derfor har den snarrådige designer og hendes assistent klædt værket på til vind og vejr. Det har kostet en del forsøg med vand. Beviserne ligger på bordet. Teksturer på sorte stofprøver. Og løsningen? Imprægnering, regntæt for og vandafvisende gulvlak.

Meget belejligt kan den sammenklappelige konstruktion også bugseres ud af atelieret og ind af klostergårdens smalle dør:

“Til sidst blev det næsten mit hovedtema, hvordan skulpturen kunne klappes sammen. Den består af sort stof som en overfrakke, der kan lægges i fine små kasser, og tre stykker træ, som er kilet ind i hinanden. Vi kan samle den på ti minutter,” forklarer Anja Vang Kragh.

Håndværksekvilibrisme og stor stoflighed er nærværende parametre i værket. Foto: Anders Sune Berg

Hår på skulpturen
Beklædningsdesigneren har nydt sit frikvarter med kunsten:

“Det er mit lille con amore-projekt. Det, jeg aldrig når med operaproduktionerne, hvor jeg måske laver 400 kostumer. Så jeg har taget mig god tid til at afprøve dippedutter og små skitser i pap.”

Anja Vang Kragh elsker papir og arbejder tit i kollager. Denne gang har hun skabt en tredimensional tekstilkollage. Brudstykker af mode og kunst mikses til dramatisk haute sculpture: plisseringsmesteren Issey Miyake, konstruktivistiske skulpturer, folklore og maskerne fra tribal art. En transhistorisk hot pot, tilsat menneskehår – ja da, som extensions i sort indfarvning fra Matas.

Hvorfor ægte hår?

“Jeg valgte først og fremmest menneskehår, fordi skulpturen er en abstraktion over den menneskelige form. Black Matter er en tekstil skulptur – et ‘tekstilt’ væsen. Jeg ønsker, at den indeholder noget af den urkraft, som et levende væsen har. Derfor er det oplagt at bruge det materiale, som gror lige ud af de fleste menneskers krop. Alle andre materialer på skulpturen er mere eller mindre menneskeskabte. Men håret er naturligt og et symbol på naturens kraft.”

Væltede stole
Anja Vang Kragh serverer Yogi-the i egne Flora-kopper, som hun i 2011 tegnede motiverne til for Royal Copenhagen. En gul tulipan på violet rhododendron. Blomsterstellet er et opkog på firmaets klassiske Flora Danica.

Året efter dækkede hun julebord med stellet hos Royal Copenhagen sammen med sin mor, kunstmaleren Lisa Kragh. Ikke uventet vakte det opsigt med et tableau af væltede stole, spejleffekter og et træ i fuldt flor ud over dugen.

Det teatralske er ledetråden i alt, hvad Anja Vang Kragh får fingrene i. Som noget nyt har den kreative designer kastet sig ud i at ekvipere musicalfolket. Hun er i gang med kostumerne til Kasper Holtens iscenesættelse af West Side Story, der får premiere til august på Malmø Opera. Så når du ikke at opleve tekstilmagien i Milano, kan en tur over sundet måske også gøre det…

Årets øvrige MINDCRAFT-deltagere er: Rasmus Fennhann, Iben Høj, Isabel Berglund, Katrine Borup, Petra Dalström, Kasper Kjeldgaard, Carl Emil Jacobsen, Wednesday Architecture, Kevin Hviid, Cecilie Bendixen, Gitte Jungersen, Maria Koshenkova, Louise Campbell og Pettersen & Hein.

Del artiklen

'Haute sculpture i klostergården'

Facebook