Nu er det alvor!

Nu er det alvor!

2100 svejsninger i hånden ligger bag Kevin Hviids højryggede udendørssofa i lakeret metal med trælister. Foto: Hans H. Baerholm

af Charlotte Jul

Charlotte Jul er cand.mag og chefredaktør på designETC. De sidste 17 år har hun formidlet området for design og kunsthåndværk kunstnerisk som kommercielt i tekster, artikler og via iværksætterportalen items.nu, som hun startede i 2001.

Billedserie

MINDCRAFT18
San Simpliciano
Milano
17 - 22 apr

Første gang han besøger designugen i Milano, er det som deltager på MINDCRAFT18. Det er ret unikt og faktisk ganske sigende for arkitekt Kevin Hviid, der er ny og atypisk i møbelbranchen.

”Ditte er lidt presset over, at jeg arbejder op til allersidste deadline,” griner Kevin Hviid, da jeg møder ham på metalværkstedet på Statens Værksteder. For han er stadig i gang med at finde ud af, hvordan trælisterne skal placeres på de rødbrune stål-lameller. Han observerer, at jeg virker overrasket over, at der stadig er et stykke vej, før møblet er klar til at indtage klostergården i Milano – ligesom MINDCRAFTs kurator Ditte Hammerstrøm øjensynligt.

Billy i fuld flimrende optisk leg, designet af Kevin Hviid. Foto: Hans H. Baerholm

2100 svejsninger
Kevin Hviid har skabt en bænk. En af dem man lægger mærke til. Og så er den ikke engang færdig. Med det mest iøjnefaldende. De grafiske dekorationer. Som den står der nu, indtager de meterhøje lameller rummet i rødbrunt stål, der er svejset sammen ikke mindre end 2100 steder. I hånden vel at mærke.

”Svejseren havde aldrig prøvet at lave så mange svejsninger på et objekt, der er så lille,” fortæller Kevin og viser mig, hvordan punktsvejsningerne blev lavet på hver side, men nu ligger gemt i mellemrummene mellem de mange lameller.

Billy er en højrygget bænk, som du kan sidde på fra to sider. Lamellerne imellem både skærmer og lukker lyset ind. Foto: Anders Sune Berg

Statement og funktion
Hos arkitekten, der startede sin karriere efter bogen på en tegnestue, hvor han bl.a. lavede indretninger, er der ingen form uden funktion. Skolet som han er i det gyldne snit og dogmerne fra arkitekturhistoriens store funktionalister, har han ingen respekt for konceptuelle eksperimenter uden funktionalitet.

”Hvis du kommer med et statement, så skal møblet også holde funktionelt. Du er nødt til at gå hele vejen, ellers er det lige meget,” mener han og fortæller, at den brasilianske arkitekt Oscar Niemeyer af samme årsag er hans forbillede. ”Man må tage det på sig og følge tingene til dørs.”

Bob hedder bænken, der ligner en stol og også trækker referencer til italien, retro-nostalgi, havemøbler og kunst. Foto: Hans H. Baerholm

Billy the bench
Kevin Hviid har selv skabt et statement til MINDCRAFT18 og skal vise, at han mestrer begge dele. Billy hedder den – ”for alle mine møbler har et navn”. Billy er dog en atypisk en af slagsen. Bænken er højrygget – som i virkelig høj – med buet sæde, så der egentlig ikke er så meget plads til at sidde, uden at man rykker sammen. Men det er faktisk en pointe, for arkitekten holder af bænken som typologi. Fordi den inviterer mennesker ind og er socialt anlagt så at sige.

Det er Kevin Hviid også, fornemmer man. Socialt anlagt, men uden partout at behøve det gode selskab. For han er også en formgiver med holdninger, som man kan skære sig på. Lige indtil man møder ham og ser, at der bag de til tider halvhårde udmeldinger gemmer sig et smil i de brune øjne på drengen fra Esbjerg, der som barn så op til byens seje graffiti-malere.

Iris er en hængesofa til udendørs brug, designet af Kevin Hviid og produceret af Ganni til Snedkernes Efterårsudstilling 2017. Foto: Hans H. Baerholm

Farvernes potentiale
Og måske er der faktisk en linje her. En linje fra graffiti i fiskerbyen på Jyllands yderste kant til den fascination og brug af farver, der kendetegner de fleste af de møbelværker, som Kevin Hviid har frembragt indtil nu. Den blå og karismatiske stol King, der fik spalteplads i Wallpaper i 2015. Bænken Bob, der deltog på sidste REFORM-biennale og havde flerfarvede bånd om sit stålstel som en hybrid mellem en moderne havestol og et Art Piece. Og hængesofaen Iris, som han skabte til Snedkernes Efterårsudstilling i Designmuseets have sidste år, der knejsede høj og rank med orange, lyserøde, koboltblå, pink og røde plastgjorde surret rundt om det lyserøde stel i haven, hvor den lyste op blandt møbelfæller i vanligt nordisk udtryk.

Også her handlede Kevin Hviid mod forventningerne, for i forbindelse med Snedkernes Efterårsudstilling tog han fat i modevirksomheden Ganni og spurgte, om de ville producere møblet. Det ville de, og i dag samarbejder de om flere projekter.

”Farver er mit ’product placement’. Farver kan fremhæve en detalje, som man ellers ikke ville have lagt mærke til. Farver og sammensætningen imellem dem har for mig at se et kæmpe potentiale. Du kan lege med dybde og tyngde og lade farverne bestemme, om objektet skal trække sig optisk ind eller ud af billedet,” forklarer han.

Optiske virkemidler
Billy får også grafisk farvespil ud over den rødbrune og ret så flabede nuance, som bænken er malet i. Bænkens ene side får naturlige trælister limet på det rødbrune stål i en cirkel, mens Billy på den modsatte side får en firkant.

Naturlige trælister er limet på det rødbrune stål for at skabe optisk bedrag og dekoration på samme tid. Foto: Anders Sune Berg

Farverne og de geometriske former er med til at skabe optisk bedrag og give møblet et andet perspektiv, afhængigt af hvor du betragter det fra. Billy er malet i højglans, så overfladen skinner, når solen står på, som den højst sandsynligt kommer til i Milano, og tanken er, at møblet skaber glimmer-flimmer og nærmest spejler sig selv. Som en art moiré-effekt. En optisk forstyrrelse sammen med lamellernes grafiske skygger, der kastes alt efter, hvor solen falder på møblet.

”Der er så meget lys i klostergården, at bænken med sine mange lameller forekommer nærmest transparent, hvis du betragter den et stykke væk. Det er også her, at cirklen og firkanten træder mærkbart frem. Som de figurer de er. Kommer du tæt på, ser du møblets helhed på en anden måde. Lægger måske mærke til detaljerne, ligesom møblet bliver en del af dig, når du sidder, men aldrig omvendt.”

Materiale og form
Kevin Hviid arbejder sig frem til sine resultater i et samarbejde mellem tanke, skitse og materiale. Til MINDCRAFT har afsættet været en idé baseret på mandshøje, knopskydende kaktusser, grafiske striber og en højrygget kurvestol fra 1980’erne. Men hos Kevin Hviid tager en idé først rigtig form, når han får hænderne i materialet og kan se, hvad det kan, og hvor det vil hen. Hans holdning er, at hvis du kan tænke dig til et møbel, så er det allerede tegnet.

Bob hedder bænken, der ligner en stol og også trækker referencer til italien, retro-nostalgi, havemøbler og kunst. Foto: Hans H. Baerholm

”Møblet tager form, mens jeg bygger. Og de udfordringer, jeg møder, som fx her med stålet, der ikke buede den rigtige vej efter svejsningen, må du tage til efterretning og arbejde videre med. Skridt for skridt. Der er ikke nogen nemme løsninger. Kun tid og arbejde med at få din idé til at materialisere sig på den rigtige måde.”

Kevin Hviid er som nævnt optaget af det optiske. Af balance og tyngde, og hvordan man kan skabe optisk lethed i et tungt materiale.

”Det er derfor, jeg arbejder i stål. Jeg forstår det ikke, og derfor fascinerer det mig. Når du arbejder med træ, ligger træets styrke i størrelsen. Metal er per definition et stærkt materiale, og her ligger udfordringen i at få letheden ind. Jeg kan godt lide, at du kan skabe noget, der er stærkt og let på samme tid.”

Kontraster og fremtid
Kontraster er således en vigtig del af Kevin Hviids virke som møbeldesigner. Kontraster, balance og optiske virkemidler for nu at opsummere. Og det er i dette felt, han med sine tidligere møbler som Bob for alvor kom på kortet, så den hippe butik Bon Marché i Paris ville bestille møblet i stort antal, ligesom samarbejdspartnere i Tyskland og Holland var interesserede.

”Men det kunne jeg ikke producere, så jeg måtte revurdere og genoverveje, hvordan jeg skulle gribe en given produktion an, men nu er det måske ved at lykkes,” fortæller han.

Den legende tilgang til form og funktion og særligt farvesætningen er mere international end nordisk. Men det passer Kevin Hviid ganske godt, for han har ikke behov for at lægge sig i den nye nordiske slipstrøm. Han er ved at skabe sin egen. Det er derfor, MINDCRAFT betyder så meget.

King er det sigende navn på denne stol, som bl.a. var med i en artikel i Wallpaper i 2015. Foto: Hans H. Baerholm

Nu er det alvor!
”Da jeg arbejdede på tegnestue som arkitekt, skabte jeg mest møbler for min egen skyld, men de sidste par år er jeg blevet mere målrettet, og jeg kan mærke, at nu er det alvor!”

Kurator Ditte Hammerstrøm har pointeret over for alle årets deltagere, hvor vigtigt det er, at de udnytter den særlige mulighed, de får gennem deltagelsen på MINDCRAFT. At de skal udnytte deres chance og bruge udstillingen til at sparke døre ind, og den opfordring har Kevin Hviid ikke tænkt sig at lade gå fra sig.

”Alle mine eksisterende samarbejdspartnere og mulige nye bliver inviteret til MINDCRAFT. Det er en kæmpe blåstempling af mit arbejde og en udstillingsmulighed, som er helt unik og måske ikke kommer igen lige rundt om hjørnet,” supplerer han.

Og bænken Billy skal nok blive klar. Klar til at blive skilt ad og sendt i to lige store dele, for så at blive sneglet ind ad den smalle dør til klostergården San Simplicano i det centrale Milano for at spejle og ’shine’ sig gennem verdens vigtigste design-uge.

Årets øvrige MINDCRAFT-deltagere er: Rasmus Fennhann, Iben Høj, Isabel Berglund, Katrine Borup, Petra Dalström, Kasper Kjeldgaard, Carl Emil Jacobsen, Wednesday Architecture, Anja Vang Kragh, Cecilie Bendixen, Louise Campbell, Gitte Jungersen, Maria Koshenkova og Pettersen & Hein.

Kevindhviid.com

Del artiklen

'Nu er det alvor!'

Facebook