Når kunst, design og humor smelter sammen

Når kunst, design og humor smelter sammen

LMA (Lick my Ass) – a chair er skabt til MINDCRAFT18 i Milano og er på én gang helt konkret med sit tungeformede sæde og en kærlig kommentar til de spidse albuer i designbranchen. Foto: MINDCRAFT / Anders Sune Berg

af Henriette Noermark

Med sin akademiske baggrund sat i praktisk og læsbar omgang med designverdenen har Henriette Noermark stor indsigt i feltets udøvere som skribent og kurator.

Billedserie

MINDCRAFT18
San Simpliciano
Milano
17 - 22 apr 2018

Pettersen & Heins betonbænke i psykedeliske farvekombinationer har stået side om side med Yoko Onos ønsketræer, ligesom gæster på det nye Noma slænger sig ved deres sidebord. På MINDCRAFT18 præsenterer duoen en stoleskulptur med den frimodige titel LMA (Lick my Ass) – a chair.

Der er ikke timer nok i døgnet for møbeldesigner Lea Hein og billedkunstner Magnus Pettersen, hvis kunstneriske praksis og privatliv er én stor sammenkogt ret. Både i Sydhavnsatelieret og i hjemmet på Amager danner de par, så det er ikke mærkeligt, at danskeren og nordmanden efterhånden taler samme sprog.

Begge er de vilde med Picassos citat: “Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once he grows up,” og med det in mente har parret stræbt efter at være netop det siden deres spontane debut på Stockholm Furniture & Light Fair i 2015.

Perhaps a Desk var det første store fælles projekt, Pettersen & Hein viste, da de debuterede under Stockholm Furniture & Light Fair i 2015. Foto: Andreas Omvik

Dualitet og synergi
Når man træder ind i den fem meter høje garage, som udgør værksted, atelier, showroom og kontor, er det klart, at her arbejder en ambitiøs duo, der hylder det uprætentiøse og sanselige, og for hvem humor og intention er vigtigere end tidens tendenser.

“Ingen dage er ens, alt er flydende, og for os er den bedste forudsætning for at være kreative at være et sted, vi holder af, omgivet af mennesker og musik vi elsker snarere end stramme dagsplaner,” siger Lea Hein.

Hun er den kontrollerede designer, mens Magnus er den frie kunstner, men for begges vedkommende kommer visionerne indefra, og goderne ved deres kombinerede fagligheder er mange:

”Fordelene ved at være to er, at vores idéer og arbejdsmetoder fører til resultater, vi ikke individuelt ville have udtænkt, hvilket overrasker os konstant.”

Møbeldesigner og snedker Lea Hein og billedkunstner Magnus Pettersen har samarbejdet som Pettersen & Hein siden begyndelsen af 2015. Parret deler atelier i Københavns Sydhavn og hjem på Amager. Foto: Andreas Omvik

Siden begyndelsen har beton været parrets signaturmateriale, og de er stadig smittende entusiastiske omkring materialets indlejrede muligheder.

“Efter at have arbejdet med beton i tre år har vi lært at bearbejde det på nye måder, men også accepteret, at vi aldrig får fuld kontrol over udfaldet. Spændingen mellem de luftige, pastellede farver versus tyngden og grovheden er vild, da det frembringer nogle unikke, flerfacetterede udtryk og tolkningsmuligheder.”

Duoen bruger betonens brutalitet, men fremkalder et blødere udtryk ved pigmentindfarvningens dynamiske nuancer og smådetaljer som lufthuller, der sikrer et levende, organisk udtryk. Når Pettersen & Hein tilfører andre materialer som aluminium, jern, stål og sten, er det for at forstærke og komplimentere betonens udtryk.

Lick My Ass – ja, det er titlen
Til MINDCRAFT 2018 præsenterer duoen LMA (Lick my Ass) – a chair, en stol eller en skulptur, afhængigt af af øjet, der ser, eller referencerammerne, den placeres i. Fem pigmentindfarvede geometriske betonklodser er sammensat af jernrør, mens et glasblæst, anodiseret aluminiumssæde mimer en lang, orange tunge. Et typisk værk fra deres hånd, som forvirrer og forvrænger beskuernes forestilling om, hvor abstrakt et møbel kan være, eller hvor funktionel en form kunsten kan tage.

“Mange af vores værker skaber vi ud fra et byggeklodsprincip, både af praktiske årsager, men lige så meget fordi det tiltaler os æstetisk og klæder materialet at bibeholde dens oprindelige egenskab som byggemateriale. Idéen opstod, da vi ville skabe et objekt, hvis funktion blev kommunikeret helt bogstaveligt: Tungen danner i dette tilfælde form som sæde. Og så har den et implicit, vedkommende glimt i øjet, i forhold til hvordan mange tror, man kommer frem i verden og denne branche,” siger Magnus Pettersen smilende.

Detalje af værket LMA (Lick my Ass) – a chair. Foto: Anders Sune Berg

“Det er et skulderklap at blive inviteret med på udstillingen, som vil give eksponering og udvide vores netværk, hvilket er det vigtigste for os, da det er sådan vores praksis udvikler sig. Derudover er det fedt at kunne udstille netop dette værk i Milano,” fortæller Hein med henvisning til Memphis-bevægelsen.

Memphis-inspiration
Atypiske møbelmaterialer, klare farver, humor og frisind er nemlig ofte karaktertræk, man forbinder med den ikoniske Memphis-gruppe, der med Ettore Sottsass som frontfigur farvelagde 1980’erne. Pettersen & Hein fascineres af gruppens eksperimenterende udtryk, som af kritikere dengang blev udskældt som ”en mislykket blanding af Bauhaus og Fisher-Price,” så at vise dette værk i designbevægelsens hjemby giver rigtig god mening.

Skitsen har længe hængt på opslagstavlen og realiseres nu endelig efter kurator Ditte Hammerstrøms første besøg og begejstring. LMA (Lick my Ass) – a chair er et eksempel på, i hvilken retning duoen bevæger sig, for til RE FORM Design Biennale vækkes en anden karakter fra skitseblokken til live, og her er et lignende spil mellem det narrative, kunst og design.

Detalje af værket LMA (Lick my Ass) – a chair. Foto: Anders Sune Berg

Design, kunst eller et sted midt imellem
Pettersen & Hein deler Memphis-kollektivisternes legesyge, og hvad end man finder skulpturen tiltrækkende eller frastødende, undgår man ikke at trække på smilebåndet og anerkende den humoristiske sans, der bevæger sig som en understrøm gennem hele duoens portefølje. Siden de på soloudstillingen Home i 2017 hos Etage Projects viste en serie personificerede skulpturer, er de fortsat ad den vej.

“Vi begyndte at skabe værker, som udtrykker og taler til vores følelser,” fortæller Lea Hein.

Soloudstillingen Home på Etage Projects, som åbnede i februar 2017 bestod af et stort betongulv af pigmentindfarvede fliser, stålmøbler, et sidebord, lamper og en række urtepotter. Foto: David Stjernholm

I processen frem mod udstillingen genfandt de, blandt deres betonfliser, organiske, blankpolerede stålskulpturer, urtepotter og lamper, en klassisk Winston Churchill erklæring, som lyder “We shape our buildings, thereafter they shape us.” Duoen erstattede ordet bygninger med møbler og undersøger, hvordan vi præges af vores omgivelser.

“Vi skaber eller køber møbler, vi interagerer med, identificerer os med, og som projicerer vores identitet, og det er en stor inspirationskilde for os,” påpeger Hein.

Pause – et interagerende projekt
Et andet, nyligt eksempel på denne tilgang er deres deltagelse på Exhibit Columbus i Indiana. Pause, en serie pigmentindfarvede bænke med jernstrukturer interagerede med byens særlige designhistorie og fysiske rammer i udtryk, funktion og materiale, mens farverne var en kærlig hilsen til bygningerne langs hovedgaden, som i 1964 blev udsmykket af den amerikanske designer og farvegeni Alexander Girard.

Pause er en serie pigmentindfarvede betonbænke med organisk formede jernelementer. Under gruppeudstillingen Exhibit Columbus stod de i den amerikanske by Columbus’ offentlige rum og inviterede forbigående til at tage en pause. Foto: Pettersen & Hein

Værkernes direkte dialog med det sociale rum pirrer Pettersen & Hein og er en af årsagerne til, at de vælger at bevæge sig i den elastiske grænseflade mellem kunst og design. Pause forholder sig, ligesom MINDCRAFT-værket LMA (Lick my Ass) – a chair og værkerne Sense of Matter og A View From the Present 1–13, til kroppen på en meget intim måde.

“Vores værker skal ikke hæves op på en piedestal, men skal indbyde til at sidde eller røre. I gråzonen mellem kunst og design opstår der et særligt fint rum, som trumfer wow-oplevelsen i kunsten og problemløsningen i designet. Når de to felter mødes, kan vi skabe en merværdi,” forklarer Pettersen.

Beton- og stålstolen Sense of Matter blev vist på Patrick Parrish Gallery under New York Design Week 2016 som en del af gruppeudstillingen If It’s a Chair. Foto: Benita Marcussen

For Pettersen & Hein er krydsfeltet et frirum, og de hybride værker kan nedbryde de kasser og regler, som traditionelt har præget designbranchen.

“Der er rigeligt med masseproducerede genstande i verden, så i stedet for at lave endnu en funktionel stol, vil vi gerne skabe et rum for refleksion og eftertanke, hvilket er årsagen til, at vi arbejder 95% lystbetonet,” afrunder Lea Hein.

Årets øvrige MINDCRAFT-deltagere er: Rasmus Fennhann, Iben Høj, Isabel Berglund, Katrine Borup, Petra Dalström, Kasper Kjeldgaard, Carl Emil Jacobsen, Wednesday Architecture, Anja Vang Kragh, Kevin Hviid, Louise Campbell, Cecilie Bendixen, Gitte Jungersen og Maria Koshenkova.

Pettersenhein.com

Del artiklen

'Når kunst, design og humor smelter sammen'

Facebook