Q&A: Boris Berlin / møbeldesigner

Q&A: Boris Berlin / møbeldesigner

Nobody Chair blev udstillet på Biennalen i 2007 og kom sidenhen i produktion hos HAY. Pressefoto

af Charlotte Jul

Charlotte Jul er cand.mag og chefredaktør på designETC. De sidste 17 år har hun formidlet området for design og kunsthåndværk kunstnerisk som kommercielt i tekster, artikler og via iværksætterportalen items.nu, som hun startede i 2001.

Boris Berlin er en af Danmarks anerkendte møbeldesignere, der igennem sin karriere har flere bestsellere på cv’et, og stolen Nobody Chair, der deltog i Biennalen i 2007, har kastet flere nye produkter af sig.

Har din deltagelse i Biennalen betydet noget for dig fagligt, for du var jo allerede etableret i dit fag inden?

Det var en bekræftelse af værdien af de eksperimenter, jeg havde været igang med i flere år. Den kom nemlig fra ‘faget’. Ud over det, betød det dengang en del for HAY at være med som producent, for der var stadigvæk et godt stykke vej til at gøre Nobody produktionsklar!

Ud over at det var et skulderklap at vinde, fulgte Komplot Designs soloudstilling i kølvandet på Biennaleprisen. Faktisk to udstillinger: en på Trapholt og en på Designmuseum Danmark. På Trapholt var hele den lange gang fra indgangen til caféen afsat til udstillingen.

På Designmuseum Danmark lykkedes det os at lave en smuk og overbevisende udstilling. I hvert fald blev den bemærket af Neue Sammlung i München – det største designmuseum i verden – og Komplot blev inviteret til at gentage installationen der. Udstillingen var der vist nærmest i et halvt år, og senere blev hele udstillingen – komplet som den var – optaget i deres samling.

Plastflasker udgør den bærende komponent i det kompositmateriale, som Nobody Chair er lavet af. Pressefoto

Skabte du projektet specifikt til Biennalen, eller var det allerede igang hos HAY inden?

Jeg havde været igang med projektet i lang tid, inden HAY kom ind i billedet. Og naturligvis i lang tid før Biennalen. Først var det opdagelsen af det fantastiske filtmateriale, fremstillet ud af recirkulerede PET-flasker, og efter udforskning af materialets egenskaber kom Gubi 2-stolen og Gubi 2-loungestolen til.

Undervejs fandt jeg ud af, at PET-filt ikke nødvendigvis behøver et stålrørsskelet, for hvis emnet er designet rationelt, kan det holde sig selv – som de skærmvægge vi skabte for Gubi. Ideen om at lave en ren tekstil stol – en monoblok, hvor polstring er konstruktion og konstruktionen er polstring – kom som en naturlig forlængelse af et flerårigt studie af materialet.

I samarbejde med Gubi udviklede Boris Berlin denne skillevæg i samme materiale. Pressefoto

På et tidspunkt fik vi et brief fra det svenske fængselsvæsen på at designe en stol til fængselscellen. En stol, der ikke vejede noget, ikke havde skarpe kanter, og som man ikke kunne bruge som våben. Det brief udløste projektet, som senere, efter det svenske projekt var lagt ned, blev taget op af Rolf Hay, og et par år senere så Nobody og Little Nobody-stolene dagens lys.

Føler du dig som kunsthåndværker (her tænker jeg på dine projekter for Snedkernes Efterårsudstilling), selvom du vel egentlig er industriel designer (alle dine møbler) eller noget midt imellem?

For mig er det ikke enten eller – det er både og! Det handler om håndværket, der tager moderne værktøjer i brug. Dog er hånden og kroppens følsomhed der stadig! For mig er design i høj grad en oversættelse af det gamle håndværk til moderne funktion og moderne teknologi, der tilsammen danner det ‘sprog’, som designeren oversætter til.

I 2007 kuraterede Lars Dybdahl og Ole Jensen bredt i feltet og inkluderede også grafisk design og industriel design. Burde Biennalen i 2019 være lige så bred?

Ja, jeg synes Biennalen skal være bred. Grænserne mellem fagene er blevet gennemsigtige for længst. Mange af os bevæger os over grænser og mellem materialer og fremstillingsteknikker – og over grænser mellem unika, små serier og masseproduktion.

Nobody Chair blev en af de første bæredygtige møbelfamilier på markedet – med en voksen og en børnestol. Pressefoto

3D-printere printer glas, keramik, tekstil, metal og fødevarer. 5-akset CNC-maskiner udretter forarbejdet, som man tidligere havde udført i hånden, bare mere præcist, eller gør det, der ikke var muligt tidligere. Der bliver hele tiden udviklet nye materialer, der overskrider alle tidligere kendte grænser, hvor keramik ‘merger’ med metal, og samlinger i træ gror sammen.

For mig tegner det ikke et fremtidsbillede, der passer til afgrænsning af feltet, men det modsatte: at åbne op.

Er Biennalen stadig en berettiget platform, og hvorfor er den i givet fald vigtig?

Design og kunsthåndværk er et meget fragmenteret felt, som har brug for at se sig selv i spejlet. Biennalen er et sådant spejl – kun hvert andet år tager man sig sammen, retter på frisuren og ser på sig selv – på godt og ondt.

Boris Berlin var en del af tegnestuen Komplot Design sammen med Poul Christiansen fra 1987-2010, hvorefter han teamede op med møbeldesigner Aleksej Iskos og blev til Iskos-Berlin.

Iskos-Berlin.dk

Del artiklen

'Q&A: Boris Berlin / møbeldesigner'

Facebook