Tale: Det åbne designsind

Tale: Det åbne designsind

Åbningstale ved Ole Jensen. Foto: Frederikke Heiberg / Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017.

af Ole Jensen

Ole Jensen er dansk keramiker og designer og en af de første til at få solgt sine produkter i MoMA Store i New York. Gennem sin lange kunstneriske og kommercielle karriere har han udfordret formgivningen med sit særlige fokus på hverdagen.

Vis billedserie

Det er lige så ædelt at formulere et problem som det er at løse det, sagde keramiker og designer Ole Jensen, da han åbnede Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017 med en tale, der understregede kunsthåndværkets styrke: at føle sig beriget i mødet med det.

”Du vil fejle. Inden længe vil du være ude af stand til at følge med. Du vil mærke behovet for kortvarigt at trække dig fra kampen om at sikre dine og dine børns muligheder i konkurrencestaten. Du er blevet træt. Klar til udfasning. Det mål, som du satte dig, blev ikke nået. Det er blevet svært at flytte sig. Du imødeser ikke længere den næste begyndelse med entusiasme.

Vi lever i en opbrudstid. Så snart vi har vænnet os til et system, bliver det øjeblikkeligt skiftet ud med et, som er bedre, billigere, hurtigere og mere produktivt. Ethvert problem håndteres med en kalkule, en effektivisering, en måling. Liv brister, familier brydes og unge slås om græshoppegenerationens smuler.

Med Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2017 beder vi dig om at tage del i en humanistisk vækkelse. Vi beder dig om at fokusere din kunstneriske analyse på alle de områder, hvor nærhed, omtanke og viden har måttet vige pladsen for markedet. Sæt farten ned – og hjælp os med at ændre verden.”

Vinderen af Biennaleprisen 2017, Lotte Myrthue, med værket Dyneløfterdyner. Foto: Dorte Krog /Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017.

Ovenstående er passager fra det brief, det Open Call, som alle udøvere fik til nærværende Biennale for Kunsthåndværk & Design. Det er ikke ligefrem et festskrift og da slet ikke en humørspreder. Det lyder så alvorligt, at det kræver assistance!

Kære udstillere. Kære forening af Danske Kunsthåndværkere & Designere. Kære Jury.

I fortjener al mulig opbakning, fordi I stædigt tror på og dyrker kunsthåndværk og design som en kunstart og ikke som en serviceydelse. En kunstart som bekymrer sig om konkret liv og virkelighed og vores forhold til materialitet og stof.

Det er naturligvis ikke omkostningsfrit at beskæftige sig med sit fag som en kunstart, fordi alt der har med kunst at gøre rummer en stor grad af usikkerhed og tvivl. Selvom man har gjort sit allerbedste og synes, at det er det allervigtigste i verden, er det ikke sikkert, at det man kommer op med, falder i kundens smag eller imødegår det aktuelle markeds efterspørgsel. Der vil givetvis kun være ganske få bidrag på nærværende biennale, som kommer til at sætte forkromede aftryk i årsregnskaber eller i designhistorien for ikoner. Der er temmelig sikkert også værker, som fordrer et helt ekstraordinært åbent designsind for overhovedet at kunne aflæses og forstås som design.

Tekstildesigner Astrid Skibsteds værk Effektivt spild af tid. Foto: Dorte Krogh/Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017

Alligevel. Efter – på jeres udmærkede website – at have skimmet alle de udvalgte værker igennem – en regndråbe-pind af thailandsk ler, linoliemaling med vestjyske pigmenter, aluminiumssmykker støbt i kartoffelforme og håndlavet ’Slow Fashion’ – tændes mine forventninger i meget højere grad til Museumsbygningens sale end til det næste IKEA-katalog eller en Hennes & Mauritz-kollektion. Og noget af det, jeg møder, vil jeg dybest set nok også have meget mere brug for. Jeg vil fornemme, at jeg har modtaget noget fra et individ til et andet og ikke fra koncern til kunde.

Når jeg siger, at kunsthåndværk og design er en kunstart, er det ikke kun noget, jeg selv har fundet på. Rundet af John Ruskin og William Morris’ Arts and Crafts-bevægelse og en bekymring om tab af kunst og håndværk i den menneskelige tilværelse sammen med det sene Bauhaus’ rationelle og industrielle begejstring, har vi som folk besluttet, indtil videre, at kunsthåndværk og design er en kunstart, som skal dyrkes, og overfor hvis udøvere og skabere vi bør udvise tillid i dannelsen af et godt humant fællesskab. Det har igennem de seneste 100 år ført til kunsthåndværkerskoler, designskoler, akademier, museer og kunstfonde, hvor kunsthåndværk og design – helt på lige fod med litteratur, billedkunst, musik og arkitektur – dyrkes og plejes som en selvstændig kunstart.

Kim Bucks halssmykker i aluminium fra øldåser. Foto: Dorte Krogh/Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017

Fordi design og kunsthåndværk er en relativ ny kunstart – det moderne livs kunstart – har det også skulle opsuge alle de teknologiske landvindinger, udfordringer og problemer, som det moderne liv efterlader. Design og kunsthåndværk kan være næsten alt mellem himmel og jord. Fra sirlige tekstiler i lommeformat til forestillinger om mega-tekstiler, der opsuger olieudslip i Stillehavet. Måske er det værd at nævne denne pointe: At formulere et problem kan være lige så ædelt som at løse det.

I dag markerer Biennalen for Kunsthåndværk & Design også åbningen af Danish Design Festival med åbne, folkelige arrangementer i det meste af landet. I næste uge offentliggøres vinderne af Danish Design Award 2017, og til efteråret fejres den syvende internationale INDEX: Design to Improve Life med designprisen INDEX: Award. Vi er i den grad et folk, som gennem de seneste hundrede år har erfaret, hvor identitetsskabende design og kunsthåndværk kan være.

Når noget er blevet identitetsskabende, er det næsten blevet et brand. Og et brand skal udvikles!

Hvordan vil vi udvikle dette brand?
Hvordan vil vi dyrke fremtidens kunsthåndværk og design?
Tør vi stadig tro på det som en kunstart? Eller skal det være en forretningsmodel? Der er kun de to muligheder. Luk øjnene et kort øjeblik og fornem, hvad du tror, der vil tjene dig bedst!

Til alle udstillere. Til Danske Kunsthåndværkere & Designere. Tak for jeres betydningsfulde stemme i debatten. Tak for endnu en biennale. En inderlig én af slagsen!

Læs også vores artikel: Biennale med politisk sigte

Biennalen.dk

Kommentarer

Del artiklen

'Tale: Det åbne designsind'

Facebook