3 dage proppet med design

3 dage proppet med design

3daysofdesign fylder det københavnske gadebillede i tre dage, hvor byen summer af design-events. Pressefoto

af Charlotte Jul

Charlotte Jul er cand.mag og chefredaktør på designETC. De sidste 17 år har hun formidlet området for design og kunsthåndværk kunstnerisk som kommercielt i tekster, artikler og via iværksætterportalen items.nu, som hun startede i 2001.

Billedserie

Se det fulde program:
3daysofdesign.dk

Festivalen 3daysofdesign er klar med et hav af udstillinger, talks og events rundt om i byen. Og så er det gratis for publikum at deltage i det omfattende program.

Hvis du ikke vidste det, så summer København lige om lidt af design i tre tætpakkede dage, hvor enhver med interesse for det kreative felt kan blive stimuleret af mindre og edgy galleriudstillinger, arbejdende værksteder og eksklusive iscenesættelser hos de etablerede brands over hele byen. Læg dertil design-talks, åbne showrooms og andre events, som du kan blive fragtet til via offentlig transport til lands og til vands.

3daysofdesign har offentlig transport til lands og til vands under festivalen. Pressefoto

3daysofdesign startede som et fælles initiativ i Pakhus 48 i Nordhavn, hvor Montana, Erik Jørgensen, Luceplan og Kvadrat i 2010 gik sammen om at åbne dørene og invitere publikum indenfor til en uformel event. Siden er festivalen vokset og har de sidste fire år haft direktør Signe Byrdal Terenziani i spidsen, der med sjæl, vilje og netværk har vækstet og udviklet festivalen til den 3-dages event, den er i dag.

3daysofdesign er ikke en kommerciel messe i klassisk forstand, men en begivenhed, hvor publikum kan komme bag facaden. Signe Byrdal Terenziani forklarer:

Signe Byrdal Terenziani er direktør for 3daysofdesign. Pressefoto

”Under 3 days kan du møde møbelbranchen på en personlig og uformel måde og få indblik i et felt, du måske ikke normalt har et forhold til. På denne måde kan vi åbne branchen op for andre mennesker end de fagfok, der normalt opsøger showrooms og udstillinger. 3daysofdesign giver folk en anderledes oplevelse og designere og producenter taletid til det, de er gode til.”

Diversitet og Danish Design Festival
Mange andre festivaler kører med temaer, der skifter fra år til år, men 3daysofdesign ser ingen grund til at presse et tema ned over alle deltagerne, for det bliver hurtigt så konstrueret iflg. Signe, for festivalens medlemmer spænder bredt.

”Vi går ind for naturlig diversitet. At folk er forskellige, så vores tema er, at vi ikke har et tema, men festivalens røde tråd er at komme bag facaden.”

I år er flere andre organisationer i branchen gået sammen om at lancere Danish Design Festival, der er en landsdækkende festival med events spredt over hele landet. 3daysofdesign var del af den indledende dialog, men valgte at trække sig fra samarbejdet. Hvorfor det?

“Vi har brugt de sidste fire år på at opbygge en platform for møbelbranchen. Danish Design Festival er en paraplyorganisation for det ‘udvidede’ designbegreb, hvor vi følte, at 3daysofdesign ville miste sin identitet. Alt vores hårde arbejde med at få samarbejdet, logistikken og 3daysofdesign til at gå op i en højere enhed, ville blive opslugt af de meget forskelligartede events i Danish Design Festival. I mine øjne har Danish Design Festival lavet en ’musikfestival uden at have et brand’. Der er for mange afsendere uden et reelt ansvar. Jeg tror også, at en festival mister noget af sin DNA og kohærens, hvis den er spredt over for lang tid og ud over et for stort geografisk område.”

Fest i huset hos Nyt i bo i Frederiksgade, der igen i år huser udstillinger, arbejdende værksteder og showrooms. Pressefoto

3daysofdesign gør det modsatte. De befolker tre intensive dage i København med et hav af events, så man nærmest ikke kan nå det hele. Lidt ligesom i Milano, hvor man under designugen halser afsted for at se og opleve så mange udstillinger og showrooms som muligt. Den hype og energi giver uvilkårligt en oplevelse af, at der er meget at komme efter, at man bliver ved med at vende tilbage af samme årsag. Signe Byrdal Terenziani har da også haft italiensk base i mange år, og slægtskabet fornægter sig ikke. For Milan Design Week startede som møbelmesse og har de sidste 15 år ekspanderet til en designuge med et overflødighedshorn af aktiviteter i hele byen. Så energien fra Milano har været en inspiration, men København er mindre og mere uformel, og den stemning, koblet med et højt niveau på indholdssiden, er 3daysofdesigns eksistensberettigelse, understreger Signe.

Rundvisninger og design talks i showrooms og værksteder er en stor del af programmet. Pressefoto

”Der er en hel del virksomheder, der løbende henvender sig til os. Kopister, der minder for meget om de originale virksomheder, vi i forvejen samarbejder med. Dem har vi sagt nej til. Det kan vi tillade os, fordi vi er en privat organisation. Vi kuraterer de producenter ind, som kan leve op til vores standarder. Det er ikke fair overfor dem, der ligger mange kræfter i festivalen, at indlemme flere, der ’bare’ holder længere åbnet i deres showroom, for vores deltagere ’committer’ sig virkelig og bruger mange ressourcer på at skabe ekstraordinære oplevelser. Pludselig kan det blive for ’Zona Tortona’-agtigt (et område under Milan Design Week, der startede som ’must visit’ og nu er noget, man undgår, red.) For hvad er skidt og hvad er kanel? Det ansvar tager vi på os. Vi sørger og borger for kvaliteten. Det er bl.a. det vores arbejde består i.”

Fællesskab og synergi
3daysofdesign har også udviklet sig til at være ’broker’ mellem forskellige interessenter. Flere mindre producenter, designere og udstillingsgrupper har henvendt sig, fordi de ikke havde noget sted at udstille. Wehlers, der laver møbler ud af bæredygtige materialer, fandt Signe ud af, kunne udstille kollektionen på den italienske restaurant Che Fe, hvor man så kan få rabat på middagen under 3daysofdesign.

Sidste år udstillede billedkunstner Pernille Egeskov hos Dinesen. Pressefoto

Tekstildesigner Rosa Tolnov afholder vævekiosk i Signes kontor i Frederiksgade 1, hvor kollegaer i forvejen har åbne studios og tekstilgruppen KONTEMPO fandt Signe et udstillingssted til på det nye museum for Post, Tele og Kommunikation, ENIGMA. I år er der også tilføjet hele fem ambassader til udstillingsprogrammet, der både giver tag over hovedet til udenlandske udstillinger og hoster design-talks som bl.a. den kendte svenske designtrio Koivisto Claesson Rune på den svenske ambassade. Og den schweiziske ambassade i Hellerup har nærmest rullet et helt eventprogram ud med bl.a. Vitra og Verpan på gæstelisten.

”Vi skal give plads og rum til at have de kantede med. Derfor kan du i år opleve flere mindre udstillere og makers på hele festivalen. 3daysofdesign er et fællesskab, hvor vi alle hjælper hinanden og er med til at betale for alle de ydelser og det store arbejde, vi lægger i organisationen som at hente journalister og forhandlere til København i dagene og sørge for, at de kommer rundt til de forskellige brands og udstillinger.

Der er stor begejstring, entusiasme og engagement blandt årets deltagere, der alle manifesterer en energi og netværk til at arbejde på tværs og hjælpe hinanden med at få tingene til at lykkes. Fællesskabet drager fordel af synergien. I stedet for at alle producenter inviterer journalister til deres event hver for sig, kan vi ved at gå sammen invitere endnu flere internationale journalister, der besøger endnu flere virksomheder. Det er både sjovere for producenterne, der får spredt deres budskab på flere kanaler og for journalisterne, der oplever flere ting på en gang,” slutter Signe Byrdal Terenziani.

Besøg på Designmuseum Danmarks store designudstilling Dansk Design Nu. Pressefoto

3daysofdesign blev initieret af Anders Byriel fra Kvadrat, Joakim Lassen fra Montana, Niels Jørgensen fra Erik Jørgensen og Michael Anker fra Luceplan, der alle havde til huse i Pakhus 48 i Nordhavnen. I dag er 3daysofdesign et Aps med Signe Byrdal Terenziani som direktør. Alle ressourcer, der kommer ind, bliver reinvesteret i eventen.

 

Del artiklen

'3 dage proppet med design'

Facebook