Fiskefadets far fylder 100

Fiskefadets far fylder 100

Danmarks store sølvkorpusdesigner Henning Koppel blev født 8. maj 1918. I dag hylder vi ham på hans 100 års fødselsdag. Her er han portrætteret 60 år gammel i 1978. Foto: Georg Jensen

af Pernille Anker Kristensen

Pernille Anker Kristensen har formidlet designstoffet gennem flere år for bl.a. Jyllandsposten, ligesom hun har været ekstern lektor på Københavns Universitet, censor på Designskolen og nu er medlem af Association Internationale des Critiques d’Art (AICA).

Billedserie

Sølvpioneren Henning Koppel ville være fyldt 100 år i dag. Det fejrer Georg Jensen med en ny kollektion, som bygger videre på mesterens akvareller og klenodier.

Madpakkepapir, lærerindens bøger og regnehæftet. Lille Henning tegner på alt, hvad han får fingrene i. Han er først og fremmest et kreativt barn. Og kommer da også ind på Kunstakademiet og senere på Académie Rancon i Paris og bliver uddannet skulptør.

Det er billedhuggerens blik for det skulpturelle, Henning Koppel overfører til sit verdenskendte design. Fra kander, fade og skåle til bestik, smykker, armbåndsure og vejrstationer. Over hele linjen emmer værkerne af kunstnerisk overskud.

Med sin banebrydende streg har Henning Koppel indskrevet sig i designhistorien som en af det 20. århundredes største, skandinaviske formgivere. De dybt originale korpusarbejder fra Georg Jensen Sølvsmedie i 1950’erne har sat Koppel på verdenskortet inden for Danish Design.

Henning Koppel var tilknyttet Georg Jensen indtil sin død i 1981 – bare 63 år gammel. I dag den 8. maj ville han være fyldt 100 år. Og firmaet hylder den fremsynede sølvfortolker med en ny kollektion, der netop er landet i butikkerne.

Nye Koppel-vaser i rustfrit stål og blåt stentøj. Udviklet af Georg Jensen Design Team, 2018. Foto: Georg Jensen

Den blå vase
Serien Koppel 100 består af vaser i stål og stentøj, lanterner, cool, sort bestik og en krystalkaraffel med glas. De opdaterede brugsting er inspireret af Koppels akvarelskitser og klenodier fra Georg Jensens arkiver og kunstnerhjemmet nord for Taarbæk, hvor datteren og keramikeren Hannah Koppel bor i dag.

Hun har bistået Georg Jensens designteam med produktudviklingen i sin fars ånd. For første gang sniger vaser i stentøj sig ind i sølvsmedjens sortiment. Den blå vase er skaleret op efter et mindre eksemplar, som Henning Koppel fik udført på Natalie Krebs’ keramikværksted.

Hannah Koppel forklarer:

“Vasen har min far tegnet til New Dawn-rosen, som vi havde i haven. Han elskede den rose. Når de sprang ud, styrtede han ud og hentede et par stykker til den blå vase.”

Kreativ direktør Nicholas hos Georg Jensen har udviklet en ny kollektion i samråd med Hannah Koppel. Foto: Georg Jensen

Henning Koppel gik altid rundt med en blyant og tegnede skitser i ét væk. Faktisk så meget, at han hadede middagsselskaber med stofservietter. Så var der jo ikke noget at tegne på.

Intet nips
Hjemmet bar præg af faderens moderne tilgang til tingene, fortæller Hannah Koppel:

Skitse til Kande 992 med kælenavnet Den gravide And, 1952.

“Mit barndomshjem så meget anderledes ud end mine veninders. Mit var minimalistisk med en blanding af moderne design og gamle ting. Og hvide vægge. Vi havde Arne Jacobsens Myre-stole i køkkenet og Kjærholms læderstole og Barcelona-stolene af Mies van der Rohe. En gammel sofa, som ikke var noget som helst og en dragkiste med en masse skuffer. Det var det. Der var ikke så meget af det.”

De andre boede mere traditionelt:

“Hjemme hos mine veninder var der små lyseduge og fine ting, stillet på skrå. Små kniplinger på små borde. Sådan noget havde vi slet ikke. Der var ikke noget polstret eller nips.”

Druer og hasselnødder
I 1946 kommer 27-årige Henning Koppel til Georg Jensen. Netop hjemvendt efter eksilophold i Sverige under krigen, hvor han arbejdede som stenhugger og tegnede. Hans første armbånd med led som ryghvirvlerne på en hval indvarsler et helt nyt formsprog. Langt fra Georg Jensen-stilens detaljerigdom af drueopsatser, hasselnødder og vedbend.

Slut med art nouveau og de Jensen’ske hammerslag, som gav sølvet dybde og firmaet signatur. Med Koppel bliver formen dekoration. “Den nye, rene form uden krummelurer,” som datteren betegner sin fars stil.

Som sølvtøjspioneren inden for den organiske modernisme i 1940’erne og 1950’erne var Henning Koppel med til at løsne formsproget op efter funktionalismens firkantede æstetik.

De svungne kander og asymmetriske kandelabre mimer naturen i et fabulerende ‘free flow’. Et ærinde, som også tidens internationale møbelmagere som Ray og Charles Eames, Eero Saarinen og herhjemme Arne Jacobsen var ude i.

Dømt ude
Koppel revolutionerede ikke bare stilen, men måden man gik til sølvet på. De ekstreme konstruktioner og dobbeltkrumme former, der hele tiden svinger den ene eller den anden vej, blev ofte dømt uegnede til produktion, forklarer Hannah Koppel:

“Sølvsmedene sagde om alle kanderne, at de ikke kunne lade sig gøre. Dengang lavede man dem i ét stykke modsat i dag, hvor de bliver lavet i to halvdele. Men min far var stædig og insisterede på, at de skulle prøve. Direktøren Anders Hostrup-Pedersen bakkede ham op. Han var visionær og entusiastisk og gav far frie hænder til at tegne, lige hvad han havde lyst til.”

I dag står der HK i bunden af sølvfirmaets skelsættende korpusarbejder. Som Koppel-kanderne med kælenavnene Den afrikanske Dame, Den gravide And og Svanen – sølvsmedekunstens svar på Arne Jacobsens stoleklassiker. For ikke at tale om Fiskefadet fra 1954. Kulminationen på karrieren.

Henning Koppels berømte Fiskefad 1026, 1954. Foto: Georg Jensen

Fiskelæber som håndtag
Fiskefadet med det hvælvede låg er et monumentalt masterpiece. De syv kilo sølv til den skællede spise tager det en rutineret sølvsmed 580 timer at banke frem. Et halvt år. Kun erfarne håndværkere bliver betroet den opgave.

Og prisen? Tja, i omegnen af millionen.

At unikt kunsthåndværk koster, forstår man efter et besøg på Georg Jensens værksteder på Frederiksberg. Her bliver der banket og planeret, filet, tilrettet og målt efter Henning Koppels gamle papskabeloner. Og filet igen og poleret.

Herude taler man stadig om sidste sommer, da et amerikansk ægtepar søgte ly for regnen i Georg Jensen-shoppen på Amagertorv. Og kom ud med et fiskefad.

For Fiskefadet er i den absolutte limousineklasse, der kun bliver udført på bestilling. Mest fra udenlandske kunder. Serveringsskulpturen med den elegant glidende overgang mellem formen og funktionen – mellem de fyldige fiskelæber og håndtagene – dukker med jævne mellemrum op som topnummer i auktionshusene.

Vægur, 1978. Foto: Georg Jensen

Det holder
I den mindre spektakulære afdeling er Henning Koppels industrielle design. Tag armbåndsuret fra 1978, der er eksponent for den senere mere symmetriske Koppel. En skive nedtonet luksus, hvor prikker har erstattet tallene. Uret er siden opdateret i utallige versioner.

Henning Koppel: Bestik Caravel 111, 1957. Foto: Georg Jensen

Bestikket New York blev lanceret i 1963 som en hyldest til verdensudstillingen i den amerikanske metropol. Tre år efter blev den klare linjeføring hædret med ID-Prisen, Danmarks dengang fornemste designpris.

Koppel har også tegnet for andre firmaer som Bing & Grøndahl, Louis Poulsen og Holmegård Glasværk. Men det er først og fremmest sølvet fra Georg Jensen, han er kendt for. Og så var han ikke engang sølvsmed, men sølvtegner, som han kaldte sig selv.

I dag kan vi glæde os over, at Henning Koppels fremsynede formsprog stadig holder. Fra den håndværksmæssige kraftpræstation i unika-skulpturerne til de industrielle ikoner. Tænk, hvad en lille, tegneglad dreng og en gul blyant kan føre til…

Kilde: Henning Koppels Verden af Niels-Jørgen Kaiser. En fortælling fuld af anekdoter og korrekturlæst af Hannah Koppel.

Del artiklen

'Fiskefadets far fylder 100'

Facebook