Designikoner til din hverdag

Designikoner til din hverdag

I udstillingen Beyond Icons vises årets afgangsprojekter fra Designskolen Kolding sammen med 50 designprodukter og -løsninger udvalgt af diverse gæstekuratorer. Foto: Jette Lykke Jensen

af Jette Lykke Jensen

Jette Lykke Jensen er tilknyttet Designstudier på SDU i Kolding og har fingrene dybt nede i skolens forskermiljø, hvilket vi har tænkt os at benytte os flittigt af.

Billedserie

Beyond Icons
2. juni - 22. okt.
koldinghus.dk

Udstillingen Beyond Icons – Nye perspektiver på design på Koldinghus viser dette års afgangsudstilling fra Designskolen Kolding i en kombineret fejring af skolens 50 års jubilæum. Det resulterer i en absolut seværdig og velformidlet udstilling, som viser spændvidden i design. Men samtidig rejser udstillingen spørgsmålet, om der skulle have været inviteret endnu flere designbrugere med til festen?

For nyligt åbnede Beyond Icons på Koldinghus med en interessant udvidelse af afgangsudstillingen i form af diverse designprodukter eller – løsninger udvalgt til udstillingen af 50 designbrugere. Sammensætningen af design, der bl.a. omfatter en farsrører, socialt engagerede afgangsprojekter og en Porsche 911, skaber ikke blot en fest for design, men også en debat om, hvad design er og kan være. Udstillingens store styrke er, at den netop rummer masser af potentiale til at skabe samtaler om design i kraft af de mange forskelligartede bud.

Udstillingen vises i Museet Koldinghus’ historiske lokaler. Foto: Jette Lykke Jensen

Fra ’skoleudstilling’ til designudstilling
På femte år danner den imponerende Ruinsal på Koldinghus rammen om afgangsudstillingen. I disse rammer og gennem et velkomponeret udstillingsdesign løfter afgangsudstillingen sig endnu en gang og ryster – endnu mere end tidligere – associationerne af ’skoleudstilling’ af sig. Projekterne formidles fokuseret og lettilgængeligt og jeg bliver samtidig nysgerrig efter at vide mere. Dog kunne jeg godt savne muligheden for mere information om projekterne enten i umiddelbar fysisk nærhed af dem eller i digital form i stedet for de uddybende videopræsentationer af projekterne og designerne, der skal ses et andet sted i rummet.

Sølvsmed Allan Scharff har peget på 3D-printeren som et genialt design og revolutionerende værktøj. Foto: Jette Lykke Jensen

Overordnet set er jeg imponeret over de 44 afgængeres idérigdom og evner til at skabe design i samarbejde – ikke kun med designvirksomheder, men også med sociale og kulturelle aktører. Det er opløftende at se, hvordan bæredygtighed er integreret i rigtig mange af projekterne sammen med de mange gode bud på, hvordan design kan bidrage til nutidens digitale udfordringer og samfundsmæssige problemstillinger. Disse velfunderede og konkrete projekter forholder sig bl.a. til temaer som børn, leg og læring, sociale relationer, skolen og klasseværelset, flygtninge, hjemløshed og unges deltagelse i demokratiet. Og jeg bliver begejstret over se, hvordan empati og indsigt i brugernes behov afspejles i mange af projekterne, som fx i et re-design af rollatoren med baggrund i designerens morfars erfaringer og over forslaget til en forbedring af menstruationskoppen for at imødekomme bl.a. hjemløse kvinders særlige udfordringer. Udstillingen viser også adskillige projekter, der tager udgangspunkt i design som formgivning i form af lamper, møbler, tekstil og mode – og også her mærker jeg talentet tydeligt.

Den blå cykelsti er Ane Cortzens bud på et design, der gør en forskel for hende og mange andre i hverdagen. Pressefoto

Fælles fejring af designere og design
At forene afgangsudstillingen med en udstilling i anledning af Designskolens 50 års jubilæum har uden tvivl været en udfordring, men udstillingen skaber vellykket balance og helhed i fejringen. Oplevelsen af en sammenhæng skabes i høj grad gennem udstillingsdesignet, hvor man har valgt at præsentere de forskelligartede design på enkle og ensartede kassemoduler og markere forskellen på det udstillede genstande med hhv. en mørkegrå farve for afgangsprojekterne og lyst træ til gæstekuratorernes udvalgte genstande og løsninger.

Det resulterer i, at de nyuddannede designere opleves som ligeværdige deltagere i festen sammen med de 50 designbrugere. I min bevægelse rundt i udstillingen satte jeg også stor pris på, at der er luft og rum mellem de enkelte projekter og variationen i forhold til at vise nogle projekter eller genstande i klynger, mens andre står mere alene og dermed udnyttes rummets mange interessante vinkler og kroge. Udstillingen bindes fint sammen visuelt og rumligt med gennemgående blå ’tråd’, som er til stede både som en farvemarkering på udstillingsmodulerne og i form af en blå cykelsti lavet i gulvtæppe, der fører en gennem udstillingen. Der er mange individuelle stemmer repræsenteret, men de mange forskelligartede bud på og holdninger til design formidles alle på forbilledlig klar og tydelig vis.

En lukket fest?
Ambitionen bag udstillingen er at udvide vores opfattelser af design: vi skal udover eller bagom de ’velkendte designikoner’ og fokusere på brugernes perspektiv. Som forsker i designkultur og med en særlig interesse i, hvordan design indgår i vores hverdagsliv, sætter jeg pris på at vise en større diversitet i forhold til design og præsentere menneskers brugeroplevelse. Personligt bliver jeg ikke voldsomt overrasket over, at en papirclips også er design, men jeg glædes over, at de udvalgte designbrugere har peget på så forskelligartede eksempler som en vibrator, cykelsystemer i Danmark og Barcelona, en 3D-printer og legepladser. Jeg er ret vild med, at 3D printeren vises i brug på udstillingen, for printingen af en miniature-model af Koldinghus og demonstrerer meget tydeligt, hvad denne nye teknologi kan.

Margrethe Vestager har peget på sit foretrukne køkkenredskab, farsrøreren, der er en kontrast til de støjende køkkenmaskiner, som fylder køkkenerne i dag. Pressefoto

I forhold til at vise et bredt spektrum af design, indfrier udstillingen mine forventninger, men når vi taler brugerperspektiv, skaber de inviterede ’designbrugere’ en noget lukket fest. Man har bedt 50 danske og internationale designere, politikere, tv- og kulturpersoner, designforskere og erhvervsfolk om at være gæstekuratorer og udvælge et design, som har betydning for- eller gør en forskel for dem. Jeg er fagligt selv repræsenteret gennem adskillige kollegaer, så det er ikke et surt opstød over ikke at være blevet inviteret med til festen. Gæstekuratorernes bud er bestemt heller ikke uinteressante, og mange trækker da også på personlige erfaringer med designet i begrundelsen for deres valg. Men i forhold til at repræsentere brugere i en mere bred social forståelse, så er der mange designbrugere, hvis stemmer jeg savner på udstillingen. Hvor er fx SOSU-assistenten, skolelæreren og elektrikeren?

Det er enormt sympatisk af museumsdirektøren, borgmesteren og andre at pege på design som Life Straw, den re-designede sygedagpenge-plan Min Plan i Kolding kommune, undertøj til stomi-opererede og det handicap-venlige Ropox køkken. Men i forhold til ambitionen om at fokusere på brugernes egne erfaringer, ville det have løftet niveauet væsentligt at inkludere udsagn fra de reelle brugere af disse designs. Man kunne fx lade den handicappede bruger af køkkenet eller borgeren med erfaringer med Min plan komme til orde. Jeg håber, at man tør tage skridtet fuldt ud på kommende udstillinger i forhold til at involvere designbrugernes perspektiv og den bredere sociale og kulturelle kontekst, som design indgår i.

Museumsdirektør Karen Grøn har valgt ’den danske hajfinne’, dåseåbneren i rustfrit stål designet af Jens H. Quistgaard i 1950. Pressefoto

Udstillingen gav mig samlet set oplevelsen af nuancerede og forskelligartede perspektiver på design og bør helt sikkert opleves. Jeg er sikker på, at Beyond Icons kan igangsætte samtaler om, hvad vi hver især oplever som genialt design, og måske gøre os mere opmærksomme på al det design, vi omgiver os med i hverdagen – ikoner eller ej.

Beyond Icons fejrer Designskolen Koldings 50-års jubilæum og viser samtidig 44 afgangsprojekter fra skolens linjer i Kommunikationsdesign, Industriel Design, Tekstil Design og Mode. Udstillingen vises på Koldinghus indtil den 22. oktober 2017.

Legatudvalget for Kunsthåndværk og Design har netop præmieret udstillingen Beyond Icons på Museet på Koldinghus med 25.000 kroner. Udstillingen formidler ifølge udvalget på bedste vis bredden af design i 2017. Udvalget har præmieret i alt syv udstillinger i 2017.

Del artiklen

'Designikoner til din hverdag'

Facebook