Farvel til det flotteste udstillingsvindue

Farvel til det flotteste udstillingsvindue

Opsætning af kunsthåndværk fra Designer Zoo: Stor vase af Nils Møller, gevirvase af Dorte Kristoffersen, vase og skål af Karin Blach Nielsen, lågkrukker af Uh la la, lille vase af Bjarni Sigurdsson og lille hvid vase af Anne Black. Foto: Designer Zoo

af Pernille Anker Kristensen

Pernille Anker Kristensen har formidlet designstoffet gennem flere år for bl.a. Jyllandsposten, ligesom hun har været ekstern lektor på Københavns Universitet, censor på Designskolen og nu er medlem af Association Internationale des Critiques d’Art (AICA).

Billedserie

Efter 18 år og en halv million brugsting langet over disken har Designer Zoo drejet nøglen om. Farvel til værkstedsbutikken, udstillingerne og den opsigtsvækkende facade. Farvel til en institution i dansk kunsthåndværk. Farvel til udøvernes unikke udstillingsvindue.

Bønnebordene, kunsthåndværkernes unika og den skiftende facade, der om foråret sprang ud med kunstige blomster og rullegræs på fortovet. Hele molevitten har bidraget til et yderst gennemført forretningskoncept, der er blevet fast inventar i gadebilledet: Designer Zoo. Selvfølgelig. Hvem kender ikke Designer Zoo?

Det er som om, at det lille, hvide designhus på Vesterbrogade bare altid har ligget dér over for Sorte Hest. Men nu er det slut. Først lukkede filialen i Aarhus, og den 19. februar drejede Designer Zoo også nøglen om i København. Efter 18 år og en halv million brugsting langet over disken.

Designer Zoo med den legendariske facade, der skiftede udsmykning ca. fire gange om året Foto: Designer Zoo

Derfor lukker vi
Men hvorfor lukker Designer Zoo? Det ligner jo en succes, set udefra: Et stærkt brand og en sund forretning, der er ekspanderet, velbesøgt af især stamkunder og turister, dækket i internationale livsstilsmagasiner. Og tilmed overlever af finanskrisen.

Ifølge indehaveren af Designer Zoo, Karsten Lauritsen, skyldes lukningen en huslejestigning i ejendommen, som han er medejer af:

“Vi lukker, fordi huslejeniveauet er steget i området. Vi føler os ikke frie til at bygge den type virksomhed videre, som vi gerne vil. Det har hele tiden været grundidéen, at vi skulle vise de bedste produkter og forhåbentlig være med til at bringe dem i bladene og ud i markedet. For os var det ikke så vigtigt, om det solgte eller ej. Med den nye huslejestigning bliver vi presset på en måde, som vi ikke har lyst til. Vi ville blive tvunget til at være mere obs på varer, der kan sælge, fremfor varer, der er interessante.”

Salgstallet steg
Designer Zoo har altid været konsekvent i sit sortiment: Dansk kunsthåndværk og design fortrinsvis i mindre kollektioner, enten frembragt i huset eller på små værksteder rundt omkring i landet.

Facetvase af Anne Jørgensen, grenvaser af Jane Holmberg, vase af Gurli Elbækgaard, lille skål af Dorte Kristoffersen, sort lågkrukke af Thora Finnsdottir. Foto: Designer Zoo

Men der er blevet mindre at vælge imellem, konstaterer Karsten Lauritsen:

”Det er blevet meget billigere og lettere end for 10 år siden at tage et fly til Portugal eller Litauen og få produceret noget der. Færre kunsthåndværkere producerer deres ting selv. Så der bliver mindre af det originale, håndgjorte kunsthåndværk, som vi har stået for. Markedet har flyttet sig over i mere modeprægede designprodukter.”

Karsten Lauritsen forklarer:

”Vi vil ikke konkurrere med alle boligbutikkerne, der sælger interiørting, som minder om kunsthåndværk, fordi det bliver kopieret så hurtigt. Vi vil promovere dansk kunsthåndværk. Det er det, der har virket. Vores salgstal steg, men vi kan se, at om måske to eller tre år ville vi blive presset økonomisk til at gå ind i et andet marked.”

Look-alikes truer
Keramikeren Lars Rank har bemærket et skift, siden han kom til Designer Zoo i 2010:

“For ti år siden var Designer Zoo en af de eneste butikker, der solgte kunsthåndværk. Nu er der kommet mange butikker, som har lidt af det samme. Men så har de også ting fra Broste og Bloomingville og noget, der er masseproduceret i Kina, men spiller på kunsthåndværkets look.”

Keramisk stel af Lars Rank, der fik værksted hos Designer Zoo i 2010. Foto: Ole Akhøj.

Beskæmmende er det, når masseproducerede look-alikes truer det originale kunsthåndværk og leverandører som Designer Zoo. Og i en håndevending lukrerer på den grundforskning, som kunsthåndværkeren møjsommeligt har udført med fingrene i materien. Ofte kan kun det trænede, professionelle øje se forskel. Desværre.

Men nu er det også mere iværksætteri og profilering af dansk kunsthåndværk end selve detaildelen, der var motoren i Designer Zoo.
Kunsthåndværkerne, der lejede sig ind på værkstederne, skulle arbejde 100 procent med deres fag og ikke have deltidsjob ved siden af. ”Kriteriet var, at det ikke var et hobbyværksted,” pointerer Karsten Lauritsen, som fører iværksætterånden videre i et nyt projekt.

Nyt designvæksthus
Så der er åbenbart flere grunde til, at Designer Zoo lukker.

”Jeg er faktisk i gang med at udvikle et designvæksthus sammen med Københavns Kommune for 20 til 30 værksteder bare uden butiksdelen. Og det var jo grund-dna’en i Designer Zoo. Vi kigger på lokaler alle mulige steder, men har endnu ikke fundet 2000 kvadratmeter til den rigtige husleje,” forklarer han.

Karsten Lauritsen med en af de utallige varianter af bønnebordet. Foto: Designer Zoo

Finansieringen skal også lige klares:

”Der skal politiske penge til. Men vi håber, det kan falde på plads her i foråret. Min drøm er, at det bliver et designvæksthus for håndholdt design – for ting, du fysisk kan have i hænderne.”
Nu er det iværksætteren Karsten Lauritsen, der taler:

”Vi går tilbage, hvor vi oprindeligt startede med Designer Zoo og åbner et traditionelt iværksætterhus. Værkstederne skal være to eller tre år i huset, mens vi gør dem klar til at være vækstparate og selvkørende. Man udvikler sit forretningskoncept, så man kan blive livsduelig. Min kongstanke er, at kunsthåndværket skal overleve i Danmark.”

Efter 18 år var det unge og innovative drive måske også ved at være en saga blot i Designer Zoo. ”Når man først havde fået værksted i Designer Zoo, fik man lov til at blive, så længe man havde lyst. Det er rigtig fint, men ikke et aktivt inkubationsmiljø,” ræssonerer Karsten Lauritsen.

Det store åbne butikslokale i den øverste etage hos Designer Zoo med Karsten Lauritzens bønneborde i forgrunden. Foto: Designer Zoo

Julemandens værksted
Designer Zoo var mere end en trendfølsom interiørbutik. Det var et vildtvoksende initiativ, der bredte sig over 1000 kvadratmeter med baghus, værksteder, galleri og butik i to etager.

I starten var konceptet båret af flere udstillinger og events, ligesom stilen var mere crazy og kulørt i de seks til otte arbejdende værksteder. Her blev der snedkereret, syet, fremstillet smykker og støbt keramik og glas. De hjemmelavede brugsting røg direkte ud på hylderne i butikken.

Der var lidt ‘Julemandens værksted’ over det, som Karsten Lauritsen har kaldt sit livsværk. Måske var det designeren selv, der ‘pakkede ind til gave’ og besjælede det, man havde købt. Unika med samme bytteservice som i Magasin.

Fordi Designer Zoo var kommissionsdrevet, fik eksperimentet og vovestykket også lov til at teste sin salgbarhed. Nogle varer kunne stå i årevis uden at blive solgt. Men måske kiggede Normann Copenhagen forbi og satte det i produktion. Måske kom det i Bo Bedre eller Rum. For Designer Zoo fungerede også som formidler. Ingen andre steder i København var 130 danske kunsthåndværkere og designere repræsenteret under samme tag.

Udstilling med glasdesigner Marion Fortat i butikken. Foto: Designer Zoo

Sjov i cigarbaren
Men hvad har Designer Zoo betydet for kunsthåndværkerne? En af succeshistorierne er keramikeren Malene Helbak, der flyttede fra Designer Zoo, da hendes firma blev for stort, og nu har Inspiration, Bahne og Illums Bolighus blandt sine kunder. Hun fremhæver den gode eksponering:

“Som udgangspunkt er det rigtig sørgeligt, at Designer Zoo lukker. Det er en æra, der er slut. Det var et helt unikt sted, hvor kunsthåndværket fik plads i det flotteste udstillingsvindue og masser af fokus.”

Malene Helbak fortsætter:

“Designer Zoo har betydet uendeligt meget for mig og den måde, jeg kom i gang på i 2001. Det var et fantastisk sted at folde sig ud i trygge rammer. Vi solgte vores ting til gode priser og passede også butikken. Man var med hele vejen rundt i alt, hvad der foregik.”

Cigarbaren i kælderen var et trækplaster:

“I gamle dage var der cigarbar om fredagen. Så hang vi ud dernede, og der kom en masse mennesker i huset. Det var en sjov og festlig tid. Og så knoklede vi derudaf på vores værksteder. Det har simpelthen været fantastisk,” konstaterer hun.

Dengang var det mere som et designkollektiv, fortæller Lars Rank. Kunsthåndværkerne var medbestemmende og stod selv i butikken. For ca. fem år siden kom der fast butikspersonale:

”Der skulle være et mere professionelt look udadtil, men så fik vi frigivet en masse tid til at arbejde på værkstedet.”

Tæmmet vildskab
Men hvad blev der af festen og alt det sjove? Det er som om, vildskaben blev tæmmet, og Designer Zoo, som årene gik, blev mere strømlinet, mere designbutik. Det er ingen hemmelighed, at detailmarkedet er presset. Der er kommet flere spillere på banen, som lukrerer på kunsthåndværkets popularitet sammen med spejle, nips og andet godt i produktlinjen.

Men som Karsten Lauritsen tilføjer: ”Vi kunne sagtens fylde nogle af de populære varer ind, men så ville det ikke være en butik for dansk kunsthåndværk.”

Samtidig har kunsthåndværkerne fundet andre platforme at positionere sig på. Måske er udstillingsvinduet flyttet over på Instagram og Pinterest i det konstante visuelle flow af posts med kunsthåndværk ‘Made in the World’.

Produkter af Louise Heisel, som har haft værksted i Designer Zoo siden april 2017. Foto: Designer Zoo.

Lokale kunder
Med knap to decennier på bagen og en lang række hjemlige udøvere på hylderne takker Designer Zoo af som en institution i dansk kunsthåndværk. Men også som en særudgave af det kollektive værksted, sammenfatter Martin Bodilsen Kaldahl, studielektor på Keramisk Design på KADK:

“Som jeg ser det, har Designer Zoo fungeret som en kollektiv base, hvor man både kunne arbejde og etablere et lille værksted, samtidig med at man kunne udstille og løbende have kunder. Det var på en måde en klassisk kunsthåndværkersituation. Det særlige har været, at Designer Zoo også har været udstillingsvindue og en velassorteret butik, der kunne markedsføre sig sammen.”

Men det er også et københavnerfænomen, vurderer Martin Bodilsen Kaldahl:

”Når man kigger på kunsthåndværkfeltet udefra, er der mange udtryk og måder, man kan leve med det på, som trives parallelt for tiden. Designer Zoo var én måde, og man kan sige, at de har fået en meget lokal, københavnsk kundekreds, hvor nogle af de andre måske tænker lidt mere udover bygrænsen.”

Karsten Lauritzens bønneborde kan stadig købes online. Foto: Designer Zoo

Bønneborde i baggården
“Designer Zoo stopper ironisk nok på et tidspunkt, hvor især keramikken er hot. Aftenkurserne er overtegnede. Vi vil tilbage til naturen og det jordbundne. Som modtræk til det digitale,” forklarer Martin Bodilsen Kaldahl.

Æstetikken fra 1970’erne, hvor man sad på sit lille værksted, gør comeback. Flere restauranter har efterhånden også fået øjnene op for keramikken som medspiller til madens iscenesættelse. Ja, flere keramikere har nærmest specialiseret sig i denne niche med den nyåbnede Noma som den seneste. Så trods Designer Zoos exit er Martin Bodilsen Kaldahl optimistisk på fagets vegne:

“Stedet vil selvfølgelig mangle. I en periode har det måske nok været et tydeligt værksted, på grund af at de var sammen om det og havde butikken. Der er garanteret mange, der vil savne det, men jeg går ud fra, at de folk, der nu ikke længere har værksted der, fortsætter deres virke i andre sammenhænge og måske bliver del af andre kollektive værksteder.”

Karsten Lauritsens bønnebord og Designer Zoos mest solgte produkt fortsætter sin gang på nettet og i den fysiske butik inde i baggården. Og Lars Rank og Louise Heisel popper op med værksted og butik i Wildersgade på Christianshavn om kort tid, så nye initiativer er allerede i gang. Som den uundgåelige konklusion på, at når et vindue lukkes, så åbnes der nye…

Designerzoo.dk
Boennebord.dk
Helbak.dk
Rank.dk

Del artiklen

'Farvel til det flotteste udstillingsvindue'

Facebook