Det grimme gisp i skønheden

Det grimme gisp i skønheden

Mari Keto kombinerer forskellige materialer i sine værker. Her er det værket Saturated og kragefjer og bronze. Foto: Iben Kaufmann

af Lene Grønborg Poulsen

Lene Grønborg Poulsen er kulturjournalist for flere danske medier, og har i en årrække skrevet om kunst, design, performance, populærkulturelle tendenser og scenekunst. Hun skriver desuden for designETC’s søstersite ISCENE og er en del af Reumert-Juryen 2017-2018.

Billedserie

Super/Natural
Mari Keto
Koldinghus
Til 2 apr 2018

I Ruinsalen på Koldinghus iscenesætter smykkekunstner Mari Keto guldsmedehåndværket i en kunstinstallation på udstillingen Super/Natural med skinnende glaskugler, lange perlekæder og glitrende sommerfugle. Det er dragende og smukt på afstand, men tæt på en dyster og mørk fortælling om menneskets evne til at ødelægge.

20 perfekte sommerfugle hænger på væggen i en ramme, hvor de danner to præcise cirkler. Smukt ophængt og magisk dragende. Men da jeg træder et skridt tættere på forvandles oplevelsen til en grim overraskelse. Hvor sommerfuglekroppen normalt ville sidde, er der i stedet en lille sølvstøbt og forvreden menneskekrop. De tomme øjenhuler stirrer ud i rummet, mens et stumt skrig ser ud til at forlade den halvåbne mund.

Engang var det populært at samle på sommerfugle. I dag fordømmes denne aktivitet efter antallet af sommerfugle er dalet. Her er det værket Inhale. Foto: Iben Kaufmann

Udstillingen Super/Natural er opsat i Ruinsalen på Koldinghus. Det er et stort rum med murstensvægge og højt til loftet. Her er sorte montrer, som blandt andet afslører faldne engle i sølv, mens væggene er behængt med sommerfugle i rammer eller en udstoppet blisbuk beklædt med perler. På gulvet, i midten af udstillingen, finder man en stor elg. Fra den ene side ser dyret helt normalt ud, men står du på den anden side, kan du se, hvordan elektrisk lys samt skinnende sten vælter ud fra dens indre.

Hybrids fra serien Untamed. Foto: Iben Kaufmann

Mari Keto overrumpler beskueren på sin udstilling, mens hun tvinger dig til at tage stilling til menneskeskabte problemer i naturen. Udstillingen Super/Natural inviterer således de besøgende ind i et mystisk og iscenesat univers. Her lokker skønheden, mens grusomheden lurer i dybet.

Kragefjer og lydinstallationer
Som navnet indikerer, er Mari Keto født i Finland, men hun har i dag base i København. I udstillingen Super/Natural arbejder hun både med modsætningsfyldte materialer og teknikker. Her er ægte svanevinger formet med gips, kobber og sølv, skabt i en proces med både støbning samt elektroformning. Her er et bjørneskind dekoreret med rødt uldgarn og opsatser med både ægte og kunstige blomster, der er blevet bearbejdet med kobber, som herefter er irret.

Værket The Big Bang. Elg, billygter, akryldiamanter, elektronik, 2017. Den store elg er placeret i midten af udstillingen i ruinsalen på Koldinghus. Hvert år er der i Finland omkring 5.500 trafikuheld, der involverer elge og hjorte. Foto: Iben Kaufmann

Og så er der værket Saturated. Det består af ikke mindre end 365 indsamlede fjer fra København samt en krage, som Mari Keto fandt overkørt af en bil. Både fjer og krage har været igennem en bronzering, og værket sender tankerne i retning af de fugle, der lever med alarmerende høje niveauer af bly og tungmetaller i blodet på grund af forurening.

Også lydinstallationer er på spil i Mari Ketos univers. Jeg farer sammen, da jeg fra den anden ende af rummet hører lyden af en gammel spilledåse. Melodien kommer fra små glaskugler, der afslører de skønneste mønstre og lys inden i. Men Mari Keto har allerede lært mig, at intet er, som det ser ud ved første øjekast. Og da jeg læner mig ind over glaskuglen, kan jeg skimte én af hendes små, deforme mennesker, der er fanget inde i glaskuglen. På den måde ændrer oplevelsen i udstillingen sig efter et stykke tid i det mystiske univers. Som beskuer bliver man ikke længere overrasket – i stedet leder man straks efter det ’grimme’ i værket.

Rapunzel fra serien Tale of the Dead Princess. Foto: Iben Kaufmann

En skovpige med meninger
Mari Keto er vokset op i den finske skov, hvor hun ofte gik alene rundt og udforskede området. Hendes tilgang til naturen er mærkbar anderledes end den almindelige danskers, og på flere måder virker værkerne også fascinerede af det overnaturlige. Her eksisterer feer og alfer sammen med drømmen om det magiske.

Den finske guldsmed er tydeligvis ude i både et kunstnerisk og politisk ærinde, når hun kritiserer elementerne i den antropocæne tidsalder, hvor mennesket påvirker omgivelserne i sådan en grad, at naturen ikke længere findes i naturlig tilstand. Hvorfor ødelægger vi alt omkring os, synes udstillingen derfor også at spørge, når jeg kigger på et værk som Essence of nature, hvor en gren, udstillet i en glasmontre, skifter farve fra grønlig til lys sølv.

Essence of the Nature fra serien Untamed. Foto: Iben Kaufmann

Alle Ketos værker fremkalder en udefinerbar følelse hos mig som beskuer, mens udstillingens tekster mange steder også (over)forklarer guldsmedens præcise tanker med det enkelte værk:

“Engang var perler sjældne, men i dag dyrkes alle perler industrielt. Afhængig af lejligheden kan man vikle denne perlekæde en enkelt gang rundt om halsen eller måske lidt mere, hvis man har brug for signalværdi, mærke 50-60 meter? I alle tilfælde kommer man til at bære vægten af perlekæden med sig hele tiden, så man aldrig glemmer den tunge industri, der star bag hver enkelt perle.”

Sådan står der på skiltet til værket Enough = Enough? af imiterede perler fra 2017. Tekstens budskab er så konkret, at jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvornår man ’tekster’ en udstilling så meget, at publikums egen associationsrække går i stå.

Værket Silver Lining. Det dystre og magiske mødes i Mari Ketos univers.

Men det er en hårfin balance, for på den anden side er Super/Natural en let tilgængelig udstilling med en vigtig dagsorden på hjerte. Dagligt beretter medierne om, at det er på tide at gøre noget reelt ved klimaproblemerne, så vi kan blive ved med at bo på jordkloden i fremtiden. Det er stemmer, som alle henvender sig til vores fornuft og intellekt. Men Mari Keto taler også til vores følelser, når hendes skønheder lokker os hen for at se den ubehagelige sandhed i øjnene.

Traditionelt har guldsmedens rolle i historien været at skabe smykker, der signalerede prestige, rigdom eller skønhed. Men i denne udstilling bruger Mari Keto teknikken til at pege på andre store spørgsmål i forholdet mellem mennesket og naturen. Og den type kunstneriske bidrag, har vi i den grad brug for.

Del artiklen

'Det grimme gisp i skønheden'

Facebook