Revner og Sprækker

Revner og Sprækker

Når noget slår revner eller sprækker, opstår der et uventet brud, et hul i det stabile. Her er det træformationer i lag hos Pernille Egeskov. Foto: PR, Gammelgaard

af Redaktionen

Charlotte Jul, Stine Nørgaard Lykkebo og Susanne Hviid udgør tilsammen redaktionen på designETC, og denne artikel er blevet til i et samarbejde mellem vores forskellige kompetencer, blik og erfaring.

Billedserie

Revner og Sprækker
Gl. Klausdalsbrovej 436, Gammelgaard
13. jan - 4. marts

Tekstile fortolkninger er den røde tråd, når tre udøvere deler udstillingslokation på Gammelgaard under titlen Revner og Sprækker.

Anne Damgaard, Pernille Egeskov og Anne Sofie Fenneberg udstiller individuelt på Gammelgaard under den fælles titel Revner og Sprækker. Titlen favner de tre kunstneres inspiration og personlige udforskning af de rum, der opstår, når sprækker og revner skaber afsæt for noget nyt, der udfordrer vores relationer, tankesæt og værdier. Rum, der både kan være af fysisk eller psykisk karakter.

De tre udstillinger repræsenterer tilsammen et poetisk, sanseligt og feminint univers på tværs af Gammelgaards tre udstillingsbygninger.

Pernille Egeskov arbejder som billedkunstner i hybdridfeltet mellem design og kunst – her med afsæt i tekstil og træ. Foto: PR, Gammelgaard

I Ny Lade præsenterer Pernille Egeskov en udstilling, der byder på en række værker og installationer, som er lavet med udgangspunkt i assemblage- og collagemetoder. Tekstil er et fremtrædende medie i hendes værker og ved brug af forskellige aflagte, men betydningsbærende, stoffer og organisk materiale former de sensitive værker en fortælling, hvor perspektivet bliver skaleret op og ned mellem en europæisk kulturarv og det enkelte individ — fx anvender hun menneskehår som broderingstråd og fletter herved menneskelige fortællinger ind i værkerne og knytter fortid, nutid og fremtid sammen.

Anne Damgaard mestrer det tekstile kunsthåndværk, som hun folder ud i kunstneriske og bevægelige formater. Foto: PR, Gammelgaard

Anne Damgaard er uddannet beklædningsdesigner, hvilket afspejler sig i hendes udstilling i Gl. Lade, hvor eksperimenterede tekstil- og beklædningskonstruktioner dominerer. Værkerne bærer præg af hendes interesse for de relationer, der eksisterer mellem materialer og rum, mellem form, stof, krop, lys og bevægelse. Hun arbejder i sine installationer med eksperimenterende fotografi. Ved brug af lys og tekstil træder fotografierne frem som en slags skyggebilleder og skaber vibrerende relationer mellem det rumlige, materielle og det uhåndgribelige transparente.

Billedkunstner Anne Sofie Fenneberg præsenterer sine budskaber i keramik. Foto: PR, Gammelgaard

I Hovedhuset udstiller Anne Sofie Fenneberg, der netop er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi. Hun arbejder i sine keramiske værker med et feminint og organisk udtryk, og i udstillingen møder vi en række værker i changerende blå og perlemor, hvis mange dragende lag danner relationer mellem de indre, intime rum og den ydre verden.

 

Kilde: Pressemeddelelse

Del artiklen

'Revner og Sprækker'

Facebook